ستايشنامه شيخ زين العابدين مازندراني به مير حامد حسين - صفحه 295

فراوانى كه در آن گرد آمده است استفاده بسيار برديم. از اين رو سپاسهاى پياپى خويش را به پيشگاه او و پدر گرامى اش تقديم مى داريم، و از درگاه خدا براى آنان پاداشهاى بزرگ وبسيار مى طلبيم. ۱
مؤلف«ريحانةالأدب» درباره او نگاشته است:
… و از مراجعه به كتاب«عبقات» او مشكوف مى گردد كه از صدر اسلام تا عصر وى احدى در فنّ كلام، خصوصاً در باب امامت، بدان منوال و نمط تصنيفى نپرداخته و حاج ميرزا محمد حسن شيرازى و شيخ زين العابدين مازندرانى و اكثر اكابر وقت، تقريضات بسيارى بر آن كتاب نوشته اند. و عالم جليل شيخ عباس هندى شيروانى، رساله مخصوصى موسوم به«سواطع الانوأر فى تقريضات عبقات الأنوار» تأليف[كرده] و تا بيست و هشت تقريظ از حجج الاسلام طراز اول نقل[نموده]، و در بعضى از آنها تصريح شده براينكه به بركت آن كتاب، در يك سال، جمع كثيرى شيعه ومستَبصِر شده اند.
و مخفى نماند كه اين كتاب«عبقات» در امامت و ردّ كلمات باب امامت كتاب«تحفه اثناعشريه» مولوى شاه عبدالعزيز بن ولى الله دهلوى، عامى متعصب است كه جمله اى از احاديث متواتره وارده در امامت حضرت امير المؤمنين را انكار نموده است. و مير حامد حسين در اين كتاب« عبقات»، متواتر بودن آنها وصحت سند آنها و وثاقت رُوات آنها را ـ موافق كتب رجال و احاديث خود اهل سنت ـ به طرز عجيب و ابتكارى بى سابقه ثابت و مبرهن مى نمايد… و بر شخص متفطّن خبير، واضح و آشكار است كه اين همه احاطه و وسعت نظر، جز به تأييدات خداوندى و عنايات حضرت ولى عصر ـ عجّل الله فرجه ـ صورت امكانى عادى ندارد…. ۲

1.همان، ص۹۲؛ به نقل از:الغدير، ج۱، ص۱۵۶ـ۱۵۷

2.ريحانة الأدب، نشر خيام، چاپ دوم، ۱۳۶۹، ج۳، ص۳۷۷ـ۳۷۸؛ به نقل از:ميرحامد حسين، ص۹۲ـ۹۴

صفحه از 296