۹۸۳۲.عنه عليه السلام :ما شَكَكتُ في الحَقِّ مُذ اُرِيتُهُ . ۱
۹۸۳۳.عنه عليه السلام :إنّي لَعَلى يَقينٍ مِن رَبِّي ، و غَيرِ شُبهَةٍ مِن دِيني . ۲
2065
موجِباتُ الشَّكِّ
۹۸۳۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الشَّكُّ ثَمَرَةُ الجَهلِ . ۳
۹۸۳۵.عنه عليه السلام :مَنَ عَمِيَ عمّا بينَ يَدَيهِ غَرَسَ الشَّكَّ بينَ جَنبَيهِ . ۴
۹۸۳۶.عنه عليه السلام :مَن عَتا عن أمرِ اللّهِ شَكَّ ، و مَن شَكَّ تعالَى اللّهُ علَيهِ فَأذَلَّهُ بسُلطانِهِ ، و صَغَّرَهُ بجَلالِهِ كما اغتَرَّ بِرَبِّهِ الكَريمِ وَ فَرَّطَ في أمرِهِ . ۵
۹۸۳۷.عنه عليه السلام :مَن يَتَرَدَّدْ يَزدَدْ شَكّا . ۶
۹۸۳۸.عنه عليه السلام :لا تَرتابُوا فَتَشُكُّوا ، و لا تَشُكُّوا فَتَكفرُوا ، و لا تُرَخِّصُوا لِأنفُسِكُم فَتُدهِنوا . ۷
۹۸۳۲.امام على عليه السلام :از زمانى كه حق به من نشان داده شده، در آن شكّ نكرده ام .
۹۸۳۳.امام على عليه السلام :من به پروردگار خود يقين دارم و در دين خود شكّ و شبهه اى ندارم .
2065
عوامل به وجود آمدن شك
۹۸۳۴.امام على عليه السلام :شكّ ، ثمره نادانى است .
۹۸۳۵.امام على عليه السلام :هركه از ديدن آنچه در برابر اوست نابينا باشد ، نهال شكّ را در ميان دو پهلوى خود (سينه اش) بنشاند .
۹۸۳۶.امام على عليه السلام :هركه درباره خدا گردنكشى كند ، دستخوش شكّ شود و هركه شكّ كند ، خداوند بر او چيره گردد و با قدرت خود وى را به خوارى افكند و با جلال خود وى را حقير گرداند ، همچنان كه او به پروردگار مهربان و بزرگوار خود مغرور شد و در كار خداوند كوتاهى كرده بود .
۹۸۳۷.امام على عليه السلام :كسى كه دستخوش ترديد شود ، بر شكّ او افزوده گردد .
۹۸۳۸.امام على عليه السلام :ترديد (شبهه) به خود راه ندهيد كه گرفتار شكّ مى شويد، ۸ و شك نكنيد كه به كفر گرفتار مى آييد، و به نفْسهاى خود رخصت ندهيد كه در اين صورت [در دين ]سهل انگار مى شويد .
1.غرر الحكم : ۹۴۸۲ .
2.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲ ، غرر الحكم : ۳۷۷۳ .
3.غرر الحكم : ۷۲۵ .
4.غرر الحكم : ۸۸۵۵ .
5.الكافي : ۲/۳۹۲/۱ .
6.غرر الحكم : ۷۹۸۹ .
7.بحار الأنوار : ۲/۵۴/۲۴ .
8.در شرح مولى محمّد صالح مازندرانى بر اصول كافى ، ذيل اين حديث، آورده است: ارتياب به معناى تشويش و اضطراب، سوء ظن و بد گمانى، و به معناى شكّ آمده است . و شايد مراد اين باشد كه خويشتن را به واسطه انديشيدن در شبهات و تخيّلاتى كه معارض حق هستند، دچار تشويش و اضطراب فكرى نكنيد زيرا اين امر به شك كردن در حق مى انجامد . وجوه ديگرى نيز ذكر كرده است كه علاقه مندان را به كتاب ياد شده ارجاع مى دهيم.