تاريخ : پنج شنبه 1394/1/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 39726
همدلی و همزبانی یکی از بزرگترین نعمت های حضرت حق است

همدلی و همزبانی یکی از بزرگترین نعمت های حضرت حق است

آیت الله محمدی ری شهری در نخستین جلسه تواصی به حق پژوهشگران و کارکنان مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث: اگر این شعار در محیط کار و محیط خانوادگی و در جامعه ما پیاده شود، امسال بی تردید سال پر برکتی خواهیم داشت.

آیت الله محمدی ری شهری: همدلی و همزبانی یکی از بزرگترین نعمت های حضرت حق است

پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث:

آیت الله محمدی ری شهری در نخستین جلسه تواصی به حق پژوهشگران و کارکنان مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، ضمن تبریک سال جدید و تبریک ایام با سعادت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبرمعظم انقلاب به نام "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" افزود: اگر این شعار در محیط کار و محیط خانوادگی و در جامعه ما پیاده شود، امسال بی تردید سال پر برکتی خواهیم داشت.

رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث افزود: این شعار، ریشه در قرآن و احادیث اهلبیت(ع) دارد و همدلی و همزبانی یکی از بزرگترین نعمت های حضرت حق است که برکات فراوانی برای خانواده ها و بخصوص جامعه اسلامی دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی با برکت همدلی و همزبانی به ثمر نشست و تداوم آن به برکت همین معناست و هر خیر و برکتی در جامعه نازل می شود از طریق تحقق همین شعار زیباست.

آیت الله ری شهری با برشمردن عوامل تحقق این شعار گفت: اگر بخواهیم این شعار به عمل تبدیل شود و در جامعه تحقق پیدا کند باید موانعی که موجب می شود همدلی و همزبانی محقق نشود را برطرف نماییم.

ایشان در ادامه به برشمردن برخی موانع مهم پرداخته افزودند: یکی از موانع همدلی و همزبانی بدخلقی است حسن خلق عامل همدلی و همزبانی و کج خلقی و بد اخلاقی مانع است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان حدیثی از امیرالمؤمنین که می فرمایند: مَن ساءَ خُلُقُهُ ، أعوَزَهُ الصَّديقُ وَالرَّفيقُ[۱]خاطر نشان کردند: کسی که بداخلاق باشد بی دوست همنشین میشود. یعنی دوست  او دشمنش می شود و دشمن نه تنها همدل نیست بلکه باعث دشمنی با وی است. بنابراین دوست و همنشین برای انسان بداخلاق نایاب می شود.

ایشان، سوء نیت را دومین عامل گسستن همدلی و همزبانی برشمردند و گفتند: «مَنْ تَتَبَّعَ خَفِیّاتِ الْعُیُوبِ حَرَّمَهُ اللّهُ مَوَدّاتِ الْقُلُوبِ» کسی که به دنبال معایب دیگران است و قصد دارد سر از راز و رمز زندگی افراد در آورد، کسی به او علاقه مند نخواهد شد.

رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث ابراز داشت: سومین عامل، ستیزه گری است. ستیزه و مجادله با یکدیگر محبت پدید نمی آورد.

مجادله و ستیزه جویی نکنید و انتظار نداشته باشید دوستان بی عیب داشته باشید. در حدیث دیگری داریم که چهار چیز از دنیا نخواه. امام صادق علیه السلام فرمودند: «لا تَطلُب من الدّنیا أربعة ... و صدیقاً بلا عیبٍ فتبقی بلا صدیقٍ[۲]» یعنی در دنيا جوياى چهار چيز مباش كه آنها را نخواهى يافت ، حال آن كه به آنها نيازمندى ... و دوستى بى‏عيب ، كه بى‏دوست مى‏مانى .

پس باید در انتخاب دوست دقت کرد اما انتظار داشتن دوست بدون انتظار واقع بینانه نیست.

آیت الله ری شهری در ادامه افزود: مانع دیگر همدلی و همزبانی تکبر است«لَيسَ لِمُتَكبِّرٍ صَديقٌ »[۳]انسانهای خود بزرگ بین دوست و همراه ندارند. همچنین یکی از عوامل تفرقه، استهزاء است.  استهزاء دیگران موجب از بین رفتن محبت می شود کسیکه مسخره می کند، دست اندازی میکند به آبروی دیگران و در این صورت نباید انتظار صداقت داشته باشد.

آیت الله محمدی ری شهری همچنین از انصاف به عنوان عامل دیگر تحقق همدلی و همزبانی یاد کرد و با اشاره به حدیث گفت: در روایات آمده است که بالاترین پاداش به انصاف تعلق می گیرد و انسان می بایست در نقد و حتی در تعریف از دیگران جانب انصاف را نگه دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: جناح های سیاسی اگر می خواهند سال همدلی و همزبانی محقق بشود می بایست انصاف را رعایت کنند زیرا « مَن عُدِمَ إنصافُهُ لَم يُصحَب[۴].» انسان های بی انصاف دوستان و علاقمندانی نخواهند داشت.

آیت الله محمدی ری شهری تصریح کرد: قطعاً هدف از بیان این شعار از سوی رهبر معظم انقلاب تحقق همدلی میان کسانی که در گذشته نیز همدل و همزبان بوده اند نیست بلکه می بایست با تحقق این شعار همه کینه ها زایل شده و جامعه به سمت سعادت حرکت کند.

ایشان در پایان اظهار داشتند: اگر ما بخواهیم این شعار تحقق پیدا کند حتما باید عوامل تحقق آن را تأمین کنیم و موانعش را از بین ببریم.


[۱] . میزان الحکمه: ح۵۱۹۷.

[۲] . دوستی درقرآن و حدیث: ح۳۳۱.

[۳] . میزان الحکمه:ح۱۷۴۰۵

[۴] . دانشنامه امام علی(ع): ح۵۵۳۴

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :