تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 4046
تاريخ گذاری قرآن ، غوغای علمی بزرگی ايجاد می كند

تاريخ گذاری قرآن ، غوغای علمی بزرگی ايجاد می كند

نويسنده كتاب درآمدی بر تاريخ گذاری قرآن گفت: بيان تاريخ گذاری قرآن براساس سير نزول آيات، هياهو و غوغای علمی بزرگی را ايجاد می كند و در فهم قرآنی تاثير بسزايی دارد.

به گزارش راوی، جعفر نكونام، نويسنده كتاب درآمدی بر تاريخ گذاری قرآن در نشست نقد و بررسی كتاب درآمدی بر تاريخ گذاری قرآن گفت: تاريخ گذاری قرآن يعنی تعيين واحدهای نزول قرآن و واحد نزول قرآن نيز هر بخشی از قرآن است كه بر پيامبر(ص) نازل شده است، حال چه يك سوره تمام در سوره های دفعه النزول چه بخشی از يك سوره كه به تدريج بر پيامبر(ص) نازل شده است.
نكونام افزود: علم تاريخ قرآن عبارت از تاريخ گذاری دقيق بر آيات الهی است و يكی از مباحث مهم و باارزش در علوم قرآنی است. اين علم به موضوعاتی می پردازد كه نوعا به سير تحولات تاريخی پس از نزول قرآن توجه دارد. مانند چگونگی مسئله جمع آوری آيات قرآن و تدوين آن، دفعات جمع، رسم الخط آن، قرائت قرآن و علل اختلاف آن و همه اينها می تواند منبعی برای تاريخ گذاری قرآن باشد.
اين پژوهشگر قرآنی تصريح كرد: با اين وجود علم تاريخ گذاری قرآن زيرمجموعه علم تاريخ قرآن است و صرفا بيانگر تعيين نزول آيات و سوره های قرآن كريم می باشد. يعنی ضمن معين نمودن آيات مكی و مدنی قرآن به تقدم و تأخر هر يك از آيات می پردازد اما اين علم با وجود منابع مختلفی در صدر اسلام داشته است اما منابع آن هيچ گاه به صورت مقاله يا كتابی تدوين نشده است.
وی يادآور شد: مستشرقان قرن 19 ميلادی به اين كار پرداخته و در واقع آغازگر تاريخ گذاری قرآن هستند. نخستين بار شخصی به نام گوستاو وای به مطالعه و تحقيق در اين زمينه می پردازند و اين كار الهام بخشی برای ديگران شد و آنان اين امر را توسعه دادند.
وی خاطرنشان كرد: من در كار تاريخ نگاری قرآن پيش ذهن هايی در نظر گرفته ام و براساس ادله ثابت می كنم كه آيات براساس ترتيب نزول بيان شده اند و بر اين باورم كه مخاطب قرآن، مخاطب عصر نزول است و هر سوره برای مخاطبان خاص و در زمان خاص بيان شده است. اگرچه همه انسان ها نيز می توانند از اين كتاب الهی در هر عصر بهره بگيرند، بنابراين اگر ما بتوانيم تاريخ گذاری قرآن را براساس سير نزول آيات مشخص نماييم يك هياهو و غوغای علمی بزرگی را ايجاد كرده ايم و كمك بزرگی به فهم قرآن نموده ايم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :