سيري در كتاب «الاخبار الدخلية»(2) - صفحه 285

سؤالاتى نموده اند و پاسخ گرفته اند.

دلايل جعلى بودن اين خبر

1ـ سعد، از امام عسكرى(ع) پرسيده است:
آن كار بسيار زشت آشكارى كه چون زن مرتكب شود، شويش مى تواند او را ـ در دورانى كه ايّام عدّه [طلاق خود] را مى گذراند ـ از خانه بيرون كند، چيست؟ ۱
و امام پاسخ داده است:
آن عمل، سحق است، نه زنا؛ اگر مساحقه كند، بايد رجم شود و رجم، خوارى است. كسى را كه خداوند خوار و دور كرده است، نبايد او را نزديك سازند [و به خانه راه دهند]. ۲
علاّمه شوشترى، پاسخ منسوب به امام عسكرى(ع) را چنين نقد و رد مى كند:
احدى به اين كه «فاحشه مبيّنه» در «زن طلاق گفته شده اى كه ايّام عده را در خانه شويش كه او را طلاق گفته، مى گذراند»، سحق باشد قائل نيست؛ و تنها به آزار خانواده شوهر و يا زناى زن، تفسير شده است. ۳ به علاوه، اين خبر، متضمّن اين مطلب است كه «سحق» از «زنا» بدتر است؛ حال آنكه اماميه اتفاق دارند كه از جهت حد ،چون زنا، بلكه پايين تر از زناست. سحق، مجازاتش تازيانه

1.اشاره دارد به آيه اول از سوره طلاق: «يا أيّها النبى اذا طلّقتم النساء فطلّقوهنّ لعدّتهنّ واحصوا العدّة واتقوا اللّه ربّكم، لاتخرجوهنّ من بيوتهنّ ولايخرجن إلاّ أن يأتين بفاحشة مبيّنة…؛ اى پيامبر! چون زنان را طلاق گوييد، در [زمان بندى] عدّه آنان طلاقشان گوييد و حساب آن عدّه را نگه داريد، و از خدا، پروردگارتان، بترسيد. آنان را از خانه هايشان بيرون مكنيد، و بيرون نروند مگر آنكه مرتكب كار زشت آشكارى شده باشند». (از ترجمه آقاى محمد مهدى فولادوند)

2.الأخبار الدخيلة، محمّد تقى شوشترى، ص۹۲ (جلد نخست كه شماره جلد ندارد، همان متن اصلى است و سه جلد ديگر، زير عنوان «مستدركات» انتشار يافته اند).

3.بنگريد به: مجمع البيان، فضل بن حسن طبرسى؛ الميزان، محمد حسين طباطبايى، ذيل آيه اول سوره طلاق.

صفحه از 319