تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 4146
نشست خبری كنگره بين المللی ثقة الاسلام كلينی(ره) برگزار شد

نشست خبری كنگره بين المللی ثقة الاسلام كلينی(ره) برگزار شد

یک شنبه 13/2/88

راوی: نشست خبری كنگره بين المللی كلينی(ره)، با حضور جمعی از خبرنگاران و دبير علمی همايش در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث قم برگزار شد.نشست خبری كنگره بين المللی كلينی(ره)

به گزارش راوی، در اين نشست خبری حجت الاسلام و المسلمين «مهدی مهريزی» رئيس پژوهشكده علوم و معارف حديث و دبير كنگره بين المللی شيخ كلينی، گزارش كاملی از برگزاری اين كنگره در 17 ارديبهشت ماه ارائه داد.
حجت الاسلام مهريزی در اين نشست گفت: مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحديث و آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)، تكريم و بزرگداشت عالمان و محدثان بزرگ شيعی را آغاز كرده كه تا كنون دو همايش در اين زمينه برگزار شده است.
حجت‌الاسلام مهريزی با بيان اينكه سومين همايش به شيخ كلينی اختصاص دارد گفت: اين همايش به صورت بين‌المللی طراحی شده است و از حضور پژوهشگران اسلامی در سراسر جهان و محققينی كه در عرصه حديث فعاليت دارند بهره خواهيم برد.
وی تصحيح و جمع‌آوری كتاب كافی را از مهمترين فعاليت‌های مقدماتی اين همايش برشمرد و گفت: از 70 نسخه خطی برای تصحيح كافی بهره‌مند شده‌ايم كه در 16 جلد عرضه خواهد شد.
دبير علمی كنگره شيخ كلينی با اشاره به اينكه 112 شرح پيرامون كتاب كافی وجود دارد گفت: از اين ميان تنها ده عنوان چاپ شده و عناوين ديگر شناسايی و آماده عرضه در همايش است.
حجت‌الاسلام مهريزی دبير كميته علمی كنگره بين المللی بزرگداشت ثقه الاسلام كلينی گفت: اين گنگره بر اساس برنامه پيش بينی شده، می بايست در سال گذشته برگزار می‌شود، لكن با توجّه به گستردگی پژوهش‌های مورد نظر، اين كنگره روز پنج شنبه، هفدهم ارديبهشت ماه سال جاری و در آستانه روز بزرگداشت كلينی بر گزار خواهد شد.
دبير علمی كنگره بين‌المللی ثقه‌الاسلام كلينی خاطرنشان كرد: شناساندن جايگاه بزرگ كتاب كافی در ميان نخبگان، حوزه‌های علميه و مراكز علمی، ساماندهی اطلاعات درباره كتاب شريف كافی، با تجزيه و تحليل نقدها كه بر كافی شده و پاسخگويی به آنها، گشودن و افق‌های جديد پژوهشی درباره اين كتاب از جمله اهداف اين كنگره است.
وی با بيان كارهای علمی انجام گرفته برای برگزاری كنگره كلينی افزود: بخش عمده ايی از اطلاعات و مباحث پيرامون شيخ كلينی ساماندهی شده كه از ميان اين فعاليت ها می توان به رونمايی تصحيح كتاب كاف در روز همايش اشاره كرد.
وی گفت : در بخش شروح و تعليقات 16 عنوان اولويت بندی شده و برای چاپ آماده شده است. همچنين به جز آثار تدوين شده از سوی پژوهشگران كنگره مجموعه ايی از مقالات و زندگينامه در 19 جلد منتشر خواهد شد.
دبير علمی كنگره بين‌المللی كلينی با بيان فعاليت‌های فرهنگی خاطرنشان كرد: روز 19 ارديبهشت در تقويم رسمی جمهوری اسلامی ايران به عنوان روز بزرگداشت مرحوم كلينی ثبت شده است.
حجت‌الاسلام مهريزی به پايگاه اينترنتی كلينی اشاره كرد و گفت: پايگاه اطلاع رسانی كلينی اطلاعات، اخبار، چكيده مقالات، گزارش‌ها، كتاب‌ها، مصاحبه‌ها به چهار زبان فارسی، اردو، عربی و انگليسی را در بردارد و علاقه مندان می توانند به نشانی اينترنتی www.kulayni.com مراجعه كنند.
«مهريزی» با اشاره به جايگاه ابو جعفر محمد بن يعقوب بن اسحق رازی معروف به « ثقه الاسلام كلينی» گفت: وی از مروجين مذهب شيعه در دوران غيبت امام زمان و صاحب كتاب «كافی» -يكی از كتب اربعه- است كه در عقايد اسلامی مرجع مهمی برای محققين و علما به شمار می‌آيد.
حجت‌الاسلام مهريزی يادآور شد: برای برگزاری علمی اين همايش با مراجع عظام تقليد ديدار داشتيم و در اين راستا از رهنمودهای آنها بهره‌مند شده‌ايم.
«مهريزی» با بيان اينكه كلينی اولين محدثی بود كه به جمع و نظم و ترتيب اخبار دينی پرداخت، تصريح كرد: كتاب « كافی » شامل شانزده هزار و يكصد و نود و نه حديث است كه طی سه قسمت « اصول » و « فروع » و « روضه » تدوين شده است.
اين كنگره به همت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسنی (ع)، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، كتابخانه مجلس شورای اسلامی، سازمان اوقاف و امور خيريه، بنياد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی برگزار می‌شود.

كنگره بين‌المللی بزرگداشت ثقة‌الاسلام كلينی(ره) روز پنج شنبه 17 ارديبهشت ماه در آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسنی (ع) با حضور انديشمندان و صاحب نظرات داخل و خارج كشور برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :