المكنون في حقائق الكلم النبويّة(2 )
أبو محمّد روزبهان بقلى شيرازى (م606 ق)
تحقيق : على صدرايى خويى
درآمد
بخش نخست رساله حاضر ، در دفتر دوم ميراث حديث شيعه ۱ ، تقديم گرديد . اينك بخش دوم و پايانى آن تقديم مى شود . اميد كه اهل فضل ، تأخير در عرضه آن را به ديده اغماض بنگرند .
روزبهان ، همچنان كه در مقدمه همين كتاب ذكر نموده ، در اين اثر ، بر آن است تا سخنان گهربار نبىّ مكرّم اسلام را بر مذاق عرفانى و روش صوفيانه خويش ، تفسير نمايد . لذا احاديثى را از پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم نقل و به طريق عرفانى ، شرح و تفسير مى كند ؛ ولى نظر وى آن است كه در اين شروح و نظريات ، متفرّد نباشد كه در آغاز كتاب نيز با اين عبارت ، بدان اشاره نموده است :
وأردفتُها تفسير المشايخ بعض أحاديثه ـ عليه الصّلاة والسلام ـ وذكرت بعدها ما فسّر أبو سليمان الخطابي من الحديث الذي وافق مقالة مشايخ العارفين في بيان هذه الإشارات ، ليكون لنا فيما رسمتُ من حقائق تفسير الحديث حجة وعلى من أنكر ، لطائف
1.ميراث حديث شيعه (دفتر دوم) ، ص۲۵۳ ـ ۳۶۴ .