تاريخ : شنبه 1394/2/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 41985
به روز رسانی و همگانی کردن معارف قرآن و اهل بیت(ع) اصلی ترین نیاز جامعه بشری است

به روز رسانی و همگانی کردن معارف قرآن و اهل بیت(ع) اصلی ترین نیاز جامعه بشری است

خانم «قلعه ای» پزشک ایرانی مقیم آلمان پس از بازدید از دارالحدیث گفت: معنویت و تمسک به احکام نورانی اسلام، اصلی ترین نیاز جامعه بشری است.

پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث ـ  خانم دکتر «سیما قلعه ای»، پزشک متخصص داخلی است. وی بیش از ۳۰ سال است که در شهر دوسلدورف در کشور آلمان به طبابت مشغول است.

همکاری با مرکز اسلامی هامبورگ و تلاش برای معرفی فرهنگ شیعی، سبب شد تا وی در سفر به ایران، از مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث بازدید کند.

نوشتار حاضر، گفتگوی خبرنگار دارالحدیث با خانم دکتر «سیما قلعه ای»، است که در ادامه می خوانید:

خانم دکتر، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

«سیما قلعه ای»،  هستم از سال ۱۹۸۰ در آلمان زندگی می کنم پزشکی خوانده ام ، در حال حاضر متخصص داخلی و عمومی هستم و در شهر دوسلدورف مطب دارم.

به جز تحصیل در  رشته پزشکی، تحقیقات دیگری انجام داده اید؟

من علاقه زیادی به علوم اسلامی دارم و به همین دلیل به مطالعه قرآن، نهج البلاغه و آثار استاد مطهری و در کنار رشته پزشکی پرداختم.

یکی از دلایل این کار، علاقه به انقلاب اسلامی است، از همین روی،  در این ۳۶ سال که در آلمان بوده ام گام های مؤثری برداشته ام از جمله همکاری با مرکز اسلامی هامبورگ.

در آنجا نشریه بشارت منتشر می شود که نشریه فرهنگی است، همچنین در آکادمی اسلامی هامبورگ، برای ایرانیان و آلمانی هایی که درباره ی فرهنگ ایرانی تحقیق می کردند، کلاسهای روانشناسی ومشاوره برگزار می شود.

ارزیابی شما در بازدید از بخشهای مختلف مؤسسه دارالحدیث، چیست؟

برای اولین بار از نزدیک با فعالیت های مؤسسه دارالحدیث بازدید کردم. مهم ترین بخش مؤسسه دارالحدیث، پژوهشگاه است و باید به اهمیت آن تأکید کرد. کتابخانه هم عالی بود و سیستم طبقه بندی کنگره که در چینش کتابخانه صورت گرفته بین المللی است.

متاسفانه در حوزه ترجمه، آثار زیادی مشاهده نمی شود، برای نمونه کتاب هایی که به زبان المانی ترجمه شده محدود است.

در کشور آلمان علاقه و نیاز به ترجمه آثار حدیثی وجود دارد و این مرکز یک ویژگی خاصی که دارد، بروز کردن و همگانی کردن و بین مردم آوردن علوم قرآنی و حدیث هست که آنرا جز دستورالعمل های زندگانی قرار دهند.

من از کشوری می آیم که از طرف تشیع فعالیت چشمگیری در زمینه تبلیغ صورت نگرفته، به همین دلیل مؤسسه دارالحدیث می تواند گام های مؤثری بردارد.

پژوهشگاه خوبی دارید منابع بسیار غنی ای من دیدم از همه اینها می شود برای ترجمه و صدور آن به کشورهای دیگر بهره برد.

چه راه های همکاری بین مؤسسه دارالحدیث و منطقه اقامت شما وجود دارد؟

تاسیس مرکز آموزش عالی در هامبورگ بصورت یک سیستم منسجم دانشگاهی برای معرفی مکتب تشیع کمک فراوانی به معرفی معارف نورانی اهل بیت(ع) می کند. و فرهنگ شیعه را در قالب فرهنگ آلمانی معرفی نماید.

همچنین مرکزی برای پاسخگویی به سؤالات دانشجویان آلمانی  می تواند زمینه آشنایی انان با مکتب شیعی را فراهم کند.

مشکلات خانوادگی، بی تعهدی به مذهب و رو آوردن به عرفان های کاذب در اروپا گسترش پیدا کرده و می توان اسلام را به عنوان راهگشای مسائل زندگی به آنان معرفی کرد.

همکاری شما با مرکز اسلامی هامبورگ در چه  زمینه ایی بوده است؟

مرکز اسلامی هامبورگ دو نشریه بنام الفجر و بشارت دارد، ترجمه مطالب به زبان آلمانی را بر عهده داشتم و تاثیر این دو نشریه به اندازه ایی است که عده ای از مسلمانان از این نشریات به عنوان منابع پاسخ به سؤالاتشان بهره می برند و این نشریه را در خانه و محل کارشان نگه داری می کنند. نشریه وزین الفجر، نشریه علمی اسلامی است و خانواده های دو ملیتی آلمانی ایرانی از این دو نشریه استفاده می کنند.

به نظر شما زمینه همکاری برای ترجمه و معرفی آثار دارالحدیث به آلمانی وجود دارد؟

بله، ان شاء الله همکاری خواهیم داشت، بیشتر مسلمانان در آلمان از کشور ترکیه و اهل تسنن هستند. با معرفی آثار دارالحدیث زمینه اشاعه مکتب شیعی فراهم می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :