شديد ، كتاب هايشان را پنهان كردند. از اين رو ، چيزى از آنها روايت نشد و چون مردند ، آن كتاب ها به ما رسيد.
امام فرمود: از آنها نقل كنيد كه حق هستند.
در پى اين تأييد ، محمّد بن حسن كتاب هاى متعددى را نقل مى كند.
نجاشى و شيخ طوسى ، مواردى از روايت كتاب را به وسيله او ، گزارش كرده اند. 1
عرضه كتاب يوم و ليلة يونس بن عبدالرحمان نيز ، به وسيله كشّى گزارش شده است. 2
تفصيل عرضه اين كتاب را ، به جهت تكرارش بر امام دهم و امام يازدهم عليهماالسلام ، در بخش هاى آينده مى آوريم. امام جواد عليه السلام افزون بر تأييد به هنگام عرضه ، خود نيز در ضمن عيادت از احمد بن ابى خلف ، كتاب را مى بيند و پس از نگرش دقيق و صفحه به صفحه از آغاز تا پايان كتاب ، با سه بار طلب رحمت براى نويسنده اش يونس بن عبد الرحمان ، آن را تأييد مى كند.
عرضه حديث بر امام هادى عليه السلام
دوره امام هادى عليه السلام ، آغاز مجدد حبس آشكار امامان شيعه است. ظاهرسازى ها و رياكارى هاى مأمون و معتصم نسبت به امام رضا و امام جواد عليهماالسلام به پايان مى رسد ، و متوكل عباسى چهره حقيقى خلافت را نشان مى دهد. اين معنا از القاب دو امام بزرگ ، امام هادى عليه السلام (صاحب العسكر) و امام حسن عسكرى عليه السلام ، هويداست. به اقتضاى اين وضعيت ، تعداد فراوانى از نقل ها و عرضه ها ، از طريق مكاتبه و نامه نگارى صورت مى گيرد. نمونه بارز اين تلاش سخت ، ابراهيم بن محمّد همدانى مى باشد. او كه از اصحاب چندين امام شمرده مى شود ، در برخى مكاتبه هايش احكام فقهى را پرسيده است ۳ ، و گاه روايت
1.فهرست نجاشى ، ص ۱۰۴ ، شماره ۲۵۹ و ص ۱۷۴ ، شماره ۴۵۸ ؛ فهرست طوسى ، ص ۳۸ ، شماره ۱۰۹ و ص ۷۳ ، شماره ۲۹۸ و ص ۷۶ ، شماره ۳۰۷.
2.رجال كشّى ، ج ۲ ، ص ۴۸۴ ، ح ۹۱۶ .
3.براى آگاهى از اين گونه مكاتبه هاى او ، بنگريد : الكافى ، ج ۱ ، ص ۱۰۲ ، ح ۵؛ ج ۴ ، ص ۱۷۲ ، ح ۹؛ ج ۵ ، ص ۲۷۰ ، ح ۲؛ ج ۵ ، ص ۳۴۷ ، ح ۳؛ ج ۷ ، ص ۳۶ ، ح ۳۲ ؛ تهذيب الحكام ، ج ۲ ، ص ۳۰۹ ، ح ۲۷؛ ج ۷ ، ص ۲۰۷ ، ح ۵۶؛ ج ۸ ، ص ۵۷ ، ح ۱۰۵؛ ج ۹ ، ص ۱۴۴ ، ح ۴۶ ، و ص ۲۴۲ ، ح ۲۹.