كتابهاي حديثي از نگاه امام خميني - صفحه 28

برخى كتب حديث در نگاه امام(ره)

الف) صحيفه سجّاديه

اين كتاب به: خواهر قرآن, انجيل اهل بيت(ع), زبور آل محمد(ص) و صحيفه كامله سجّاديه, شهرت داشته و مجموعه دعاهايى را كه امام باقر(ع) و زيد شهيد از پدر بزرگوار خود نقل كرده اند, در بردارد.
چون در مقدّمه «صحيفه سجّاديه» آمده است كه اين كتاب, مشتمل بر 75 دعا از امام سجّاد(ع) است, در حالى كه آنچه اكنون در «صحيفه» موجود است, 54 دعاست و 21 دعاى آن, مفقود شده است, به همين جهت, برخى از علماى بزرگ (چون شيخ حرّ عاملى, علامه اَفَندى, حاجى نورى, علامه تهرانى و سيد محسن امين جبل عاملى), براى پيدا كردن آن 21 دعاى مفقود شده, به تتبّع و تفحّص در كتابهاى حديثى پرداخته و هر كدام, دعاهاى جديدى را به دست آورده اند و آنها را در مجموعه هايى به نام صحيفه سجّاديه دوم, سوم, چهارم, پنجم و… گردآورى كرده اند.
آنچه فعلاً مورد بحث اين مقال است, صحيفه اوّل است كه معروف ترين صحيفه است. از طرف ديگر, مى دانيم كه تحريف به نقيصه, هيچ گاه به ارزش و اعتبار كتاب, صدمه اى وارد نمى كند. به اين جهت, ساقط شدن 21 دعا از «صحيفه», مشكل و مانعى پديد نمى آورد.

و امّا اعتبار كتاب «صحيفه سجّاديه»

در ابتداى «صحيفه سجاديه», سند آن ذكر شده است; ولى اين سند, از جهات متعددى جاى بحث و گفتگو دارد كه روشن خواهد شد. امّا دو راه آسان تر براى اثبات كمال اعتبار اين كتاب وجود دارد:
1. ادّعاى تواتر كتاب, به طورى كه اگر كسى كتابهاى رجال و نيز كتابهاى ادعيه و حديث, مثل «الارشاد» شيخ مفيد و «كفاية الأثر» را بررسى كند, به درستيِ اين ادّعاى

صفحه از 35