دانش‌های امام علی علیه السلام بخش اول - صفحه 3

درآمد

اين بخش ، به بحث و بررسى گستره دانش امام على عليه السلام اختصاص دارد و از سويى به تلاش هاى خستگى ناپذير پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله براى پرورش و تربيت علمى امام على عليه السلام مى پردازد و از سوى ديگر ، به استعداد عظيم و درخشان و ظرفيت بى پايان امام عليه السلام و تلاش هايى كه در راستاى يادگيرى و بهره ورى از پيامبر صلى الله عليه و آله انجام داده ، اشاره دارد . در نتيجه ، جايگاه رفيع امام على عليه السلام را در جهان دانش و چيرگى اعجاب آور ايشان را بر همه دانش ها نمايان مى سازد.
دنبال كردن اين روند و كنجكاوى در بحث هاى بخش يازدهم ، پژوهشگر را به شدّت ، شيفته علم امام مى كند و او را با اشتياق تمام ، در پى الهام گرفتن از پرتوهاى علوم گسترده امام عليه السلام و به دست آوردن نمى از آن درياى كران ناپيدا ، به تكاپو مى اندازد .
شگفتا از دانش امام عليه السلام كه كنجكاوى در ابعاد بى پايان آن ، چه بسا موجب بُهت و حيرت مى شود . هنگامى كه براى شرح يكى از حقايق آن علم ، دست به قلم مى بريم ، ناگهان دريايى موج خيز در پيش روى خود مى بينيم كه رودهاى آن به اطراف و اكناف ، روان است . دانش امام ، درياى پايان ناپذيرى است كه امواجش انباشته و پى در پى مى آيند و رودهاى آن ، در افق هاى دوردست ، جريان مى يابند و بستر آن ، متلاطم و ناآرام است.
قلم ، چگونه مى تواند بلنداى دانش امام عليه السلام را ـ كه دروازه علم و حكمت پيامبر است ـ به تصوير بكشد؟ و كلمات ، چگونه مى توانند قله دانش او را فتح كنند ، در

صفحه از 9