فضیلت آموزگار - صفحه 3

۱۳۰۸.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : هركس به مسجد من بيايد و هدفى جز ياد گرفتن و يا ياد دادن نيكى نداشته باشد ، مانند مجاهد در راه خداست و هركس براى غير از اين بيايد ، چون كسى است كه به تماشاى كالاى ديگران آمده است .

۱۳۰۹.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : صبح و شب در فراگيرى دانش بودن ، نزد خدا برتر از جهاد در راه خداى عزّ و جلّ است .

۱۳۱۰.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : سخت‏تر از يتيمى كسى كه پدر و مادرش را از دست داده است ، يتيمى آن كس است كه از امام خويش جدا شده و نمى‏تواند به او برسد و احكام مسائل شرعى خود را نمى‏داند . هان! هركس از شيعيان ما كه به دانش‏هاى ما داناست ، سرپرستى نادان به آيين ما و گسسته از ما را به عهده بگيرد و او را هدايت كند و ره بنمايد و آيين ما را به او بياموزد ، با ما در رفيق اعلا خواهد بود .

۱۳۱۱.امام على عليه السلام- در حكمت‏هاى منسوب به ايشان -: اگر پدران سبب حيات باشند ، آموزگاران حكمت و دين ، سبب نيكويى آن هستند .

۱۳۱۲.امام على عليه السلام : هركس از شيعيان ما كه به آيين ما دانا باشد و شيعيان ناتوان ما را از تاريكى نادانى‏شان به سوى نور دانشى كه ما بدو بخشيده‏ايم ببرد ، روز قيامت با تاجى بر سر مى‏آيد كه همه اهل عرصات را روشنى مى‏بخشد و لباسى زربافت به تن دارد كه دنيا با همه نفايسش ، بهاى كوچك‏ترين رشته آن نيست . آن گاه منادى ندا مى‏دهد : اى بندگان خدا! اين دانشمندى از شاگردان يكى از دانشمندان خاندان محمّد صلى اللّه عليه و آله است . هان! هركس را كه او در دنيا از حيرت نادانى‏اش بيرون آورده است ، به نور وى چنگ زند ، تا او را از حيرت تاريكى اين عرصه‏ها به بهشت دلگشاى بيرون برد . پس هركس كه وى به او نيكى آموخته يا قفل نادانى را از دلش گشوده يا شبهه‏اى را برايش روشن نموده ، بيرون مى‏آيد .

صفحه از 4