شناخت نامه كسانى كه مورد دعای اهل بیت(ع) قرار گرفته اند - صفحه 17

استقبال ، رو به رو شد . سلمان ، در نهايتِ زُهد و وارستگى مى زيست و از زرق و برق زندگى ، روى گردان بود . او پس از رحلت پيامبر خدا ، حريم حق را پاس داشت و از مسير حق ، منحرف نشد . سلمان از شيفتگان امام على و اهل بيت عليهم السلام و از ياران مخلص على عليه السلام و جزو «شُرطَةُ الخميس (نيروهاى ويژه نظامى)» بود . عمر ، او را به حكمرانى مدائن گماشت . حكومت وى در مدائن ، از مظاهر افتخارآفرين و غرورانگيز حكومت در اسلام است . سلمان ، از كسانى است كه عمر دراز كرده اند . وى به سال 34 ق ، در ايّام خلافت عمر يا عثمان ، در مدائن ، ديده از جهان فرو بست .

ر . ك : دانش نامه اميرالمؤمنين : ج 12 ص 157 ـ 162.

شيخ مفيد

ابو عبد اللّه محمّد بن محمّد بن نعمان ، مشهور به شيخ مفيد ، و معروف به ابن معلّم است . وى در يازدهم ذى قعده سال 336 به دنيا آمد . مقام بلند او در فقه و كلام و روايت و وثوق و علم ، مشهورتر از آن است كه نياز به بيان باشد. او دانشمندى جليل القدر، ثقه، فقيه شيعه و استاد متكلّمان اماميه و فقيهان ما بوده و رياست علمى آنان در آن عصر ، به او منتهى مى شد. وى فقيهى خوش حافظه، باهوش و باريك انديش و حاضرجواب بود. وى والاتر از آن است كه در وصف بگنجد. همه علماى شيعه روايت كرده اند و اين را پذيرفته اند كه امام زمان عليه السلام سه نامه به او مرقوم فرمود، در هر سال ، يك نامه و اين ، بالاترين مدح و ستايش و ناب ترين تعريف و تمجيد است. وى حدود دويست كتاب دارد و در سال 413 ق ، درگذشت .

ر . ك : رجال الطوسى : ص 449 ش 6375 ، الفهرست : ص 157 ش 696.

صفوان بن يحيى

از ياران امام كاظم ، امام رضا و امام جواد عليهم السلام است. وى در نزد اصحاب حديث ، از موثّق ترين و عابدترين افراد روزگار خويش به شمار مى رفت. وى ، ثقه است، ثقه اى برجسته . او نزد امام رضا عليه السلام جايگاه والايى داشت. كشّى ، او را از اصحاب اجماع و

صفحه از 37