91
حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام

ترجمه حديث 27

۰.حضرت عبد العظيم عليه السلام : خدمت امام جواد عليه السلام رسيدم و قصد داشتم كه از ايشان در باره «قائم» بپرسم كه آيا مهدى، خود ايشان است يا ديگرى؟ قبل از اين كه موضوع سؤال را مطرح كنم ، ايشان خود آغاز به سخن نمود و فرمود: «اى ابو القاسم ! قائم از خاندان ما، همان "مهدى" است كه انتظار او در غيبتش واجب است و در ظهورش اطاعت مى‏گردد ، و او سومين فرزند از اولاد من است . سوگند به خدايى كه محمّد را به پيامبرى برانگيخت و ما را ويژه امامت گردانيد ، اگر از دنيا نماند مگر يك روز ، خداوند، آن روز را چنان طولانى خواهد كرد كه او از پرده غيبت بيرون آيد و زمين را از عدل و داد پُر نمايد، همان طور كه از جور و ستم پر شده است . خداوند، كار او را در يك شب سامان مى‏دهد، به همان روشى كه امر كليمش موسى عليه السلام را در هنگامى كه جهت آوردن آتش براى خانواده‏اش رفت، سامان داد و او در حالى برگشت كه صاحب رسالت و نبوّت بود» .


حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
90

فى ظُهورِهِ ، وهُوَ الثّالِثُ مِن وُلدى . وَالَّذى بَعَثَ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه و آله بِالنُّبُوَّة وخَصَّنا بِالإِمامَةِ، إنَّهُ لَو لَم يَبقَ مِنَ الدُّنيا إلّا يَومٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ، ذلِكَ اليَومَ حَتّى‏ يَخرُجَ فيهِ، فَيَملأَ الأَرضَ قِسطاً وعَدلًا كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً ، وإنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ لَيُصلِحُ لَهُ أمرَهُ فى لَيلَةٍ كما أصلَحَ أمرَ كَليمِهِ موسى‏ عليه السلام؛ إذ ذَهَبَ لِيَقتَبِسَ لِأَهلِهِ ناراً فَرَجَعَ وهُوَ رَسولٌ نَبِيٌّ .۱

ترجمه حديث 26

۰.حضرت عبد العظيم عليه السلام : به امام جواد گفتم : من اميدوارم كه آن «قائم از اهل بيت محمّد عليهم السلام» كه زمين را پر از عدل و داد مى‏كند پس از آن كه از جور و ستم پر شده، شما باشى .
فرمود : «اى ابو القاسم ! ما اهل بيت، همه قائم به امر خداونديم و راه‏نماى دين او هستيم ؛ ليكن آن قائم كه خداوند به وسيله او جهان را از كفر و انكار حق، پاك مى‏كند و جهان را از عدل و داد پر مى‏نمايد ، كسى است كه ولادت او از انظار، مخفى مى‏ماند و شخص او از مردم پنهان مى‏شود و بردن نام او بر مردم حرام مى‏گردد . او با پيغمبر همنام و هم‏كنيه است و او همان شخصى است كه زمين براى او در هم پيچيده مى‏گردد و هر دشوارى‏اى برايش آسان مى‏شود . يارانش - كه به تعداد اصحاب بدر ، يعنى 313 نفرند - ، از اطراف و اكناف دنيا پيرامونش جمع مى‏شوند ، و آيه شريف: ( در هر جايى كه باشيد، خداوند، همه شما را جمع مى‏كند و پروردگار به همه چيز، تواناست )،۲ ناظر به اين معناست . هر گاه اين عدّه كه از اهل اخلاص اند، اجتماع كنند ، خداوند، امر او را ظاهر خواهد نمود و هنگامى كه لشكريانش - كه ده هزار نفرند - ، به هم پيوندند، به فرمان و اذن پروردگار، ظهور خواهد نمود و پيوسته دشمنان خداوند را خواهد كشت تا اين كه خداوند راضى گردد» .

1.كمال الدين : ص ۳۷۷ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۵۶ ح ۱ .

2.بقره : آيه ۱۴۸ .

  • نام منبع :
    حکمت‌نامه حضرت عبدالعظيم الحسني عليه السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/50919/
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/100-.html
تعداد بازدید : 39020
صفحه از 339
پرینت  ارسال به