مبارزه با آفت ‏هاى شادى‏ - صفحه 4

دسته دوم : آفاتِ غير قابل پيشگيرى ، مانند : مرگ و ديگر حوادثى كه لازمه زندگى دنيا ، و در صورت پيش‏بينى هم قابل پيشگيرى نيستند .
اين موارد ، از آن جهت مانع سرورند كه پيامدهاى منفى دارند و موجب درد و رنج مى‏گردند و لذّت و خوشى را از بين مى‏برند. سردمزاجى‏۱ از طريق تأثير بر فيزيولوژى انسان (عملكرد اعضا) و سيستم جسمانى او موجب بروز احساس ناخوشايند مى‏شود.۲ مرگ‏۳و بروز حوادث ناگوارى كه لازمه زندگى اين دنيا هستند،۴ از طريق ايجاد احساس ناكامى در لذّتجويى تام و برآورده نشدن خواسته‏ها و آرزوها مى‏توانند بر انسان ، تأثير منفى بگذارند و موجب حزن و اندوه وى گردند .

1 - 5 . آفت‏هاى خيالى‏

بخش قابل توجّهى از آفت‏هايى كه موجب نگرانىِ انسان مى‏شوند ، آفت‏هايى هستند كه وجود خارجى ندارند! بلكه ساخته و پرداخته توهّمات و خيالاتى هستند كه از مجارى گوناگون ، وارد عرصه ذهن و روان انسان مى‏شوند . چند نمونه از آفت‏هاى خيالى‏اى كه در منابع اسلامى آمده‏اند ، عبارت اند از :

1 - 5 - 1 . نگرانى‏هاى ناشى از آينده زندگى‏

بخش عمده‏اى از نگرانى‏هاى انسان ، به مشكلات و ناملايماتى مربوط مى‏شوند كه ممكن است در آينده براى انسان پيش بيايند .۵ مونتين ، فيلسوف شهير فرانسوى گفته : «انسان ، آن قدرى كه از فكر حوادث آينده ناراحت مى‏شود ، از خودِ آن حوادثْ در زحمت نيست» .۶

1.ر.ك: ص ۱۹۵ ح ۱۶۹ .

2.اين مسئله مى‏تواند مورد پژوهش‏هاى تجربى قرار گيرد.

3.ر.ك: ص ۱۹۵ (مرگ) .

4.ر. ك: ص ۱۹۷ (آسيب‏هاى جدا نشدنى از دنيا) .

5.ر . ك : ص ۲۰۳ (اندوه روزى كه فرا نمى‏رسد !) .

6.آيين زندگى : ص ۱۲۳ .

صفحه از 7