تحليلى درباره عوامل تحكيم خانواده - صفحه 18

در روايتى ديگر از آن حضرت آمده است :
إنَّ فاطِمَةَ عليهاالسلام ضَمِنَت لِعَلِيٍّ عليه السلام عَمَلَ البَيتِ وَالعَجينَ وَالخَبزَ وقَمَّ البَيتِ ، وضَمِنَ لَها عَلِيٌّ عليه السلام ما كانَ خَلفَ البابِ مِن نَقلِ الحَطَبِ وأن يَجيءَ بِالطَّعامِ .۱فاطمه عليهاالسلام كارِ خانه ، پخت و پزِ نان و جارو كردن اتاق را براى على عليه السلام تضمين كرد ، و على عليه السلام ، كارهاى بيرون از خانه ، مانند : حمل هيزم و آوردن مواد خوراكى را براى فاطمه عليهاالسلام بر عهده گرفت .
بديهى است اين تقسيم كار ، با شرايط اجتماعى آن دوران مطابقت مى كرد . بنا بر اين در هر دوران ، بلكه در هر خانواده ، هميارى زن و شوهر مى تواند به تناسب شرايط زندگى آنها تنظيم شود .

6 . احترام متقابل

ششمين عامل تحكيم پيوند خانوادگى ، احترام متقابل اعضاى اين نهاد نسبت به يكديگر است . اين وظيفه اخلاقى ، اختصاص به خانواده ندارد ؛ بلكه هر مسلمانْ موظّف است با مسلمان ديگر ـ بلكه با همه انسان ها ـ با احترام برخورد كند ؛ امّا بى ترديد ، احترام متقابل زن و شوهر ، و پدر و مادر با فرزند ، به دليل نقشى كه در سلامتى و تعالى خانواده دارد ، بيشتر مورد تأكيد است . نكته قابل توجّه اين كه وظيفه مرد به عنوان بزرگ خانواده ، در اين باره سنگين تر است و از اين رو در روايات فراوانى ، به مردها توصيه شده كه به همسران خود احترام بگذارند . در روايتى از پيامبر صلى الله عليه و آله آمده است :
مَنِ اتَّخَذَ زَوجَةً فَليُكرِمها .۲هر كس همسرى اختيار كرد ، بايد او را گرامى بدارد .

1.ر . ك : ص ۱۷۰ ح ۲۲۹ .

2.ر . ك : ص ۲۱۶ ح ۳۰۶ .

صفحه از 33