ابو بکر بن حسن(ع)

ابو بکر بن حسن(ع)

از شهدای کربلا

یکی دیگر از فرزندان امام حسن علیه السلام که در کربلا شهید شد ، ابو بکر نام داشت .[۱]سنّ او را ۳۵ سال گفته اند.

بیشتر منابع ، نام او را در کنار عبد اللّه و قاسم آورده اند . بنا بر این ، سه تن از فرزندان امام حسن علیه السلام در کربلا شهید شده اند .

برخی از منابع ، ابو بکر را کنیه عبد اللّه می دانند . اگر این چنین باشد ، امام مجتبی علیه السلام ، دو فرزند به نام عبد اللّه داشته است : عبد اللّه اکبر ، که شوهر سَکینه ، دختر امام حسین علیه السلام بوده[۲]و در کربلا ، به شهادت رسیده است ؛ و دیگری عبد اللّه اصغر ، که خُردسال بود و در آخرین ساعات روز عاشورا ، در دامان امام حسین علیه السلام به شهادت رسید.[۳]

نکته دیگر، این که در برخی منابع ، به جای «ابو بکر بن حسن»، نام او «ابو بکر بن حسین» ، ضبط شده است که ظاهرا تصحیف شده است ؛ زیرا کسی فرزندی با این نام برای امام حسین علیه السلام ، ذکر نکرده است .[۴]

نام وی در «زیارت رجبیه» آمده است. همچنین در «زیارت ناحیه مقدسه» ، در باره وی آمده است:

سلام بر ابو بکر ، فرزند حسن بن علی پاک و ولی ! آن تیرخورده با تیر کشنده ! خداوند ، قاتلش عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوی را لعنت کند !


[۱] شيخ مفيد در كتاب الإرشاد، در بعضى جاها، «عمرو» را به جاى «ابوبكر» گفته است. پس اين احتمال وجود دارد كه «عمرو»، اسم او و «ابوبكر»، كُنيه او باشد.

[۲] در المُحَبَّر آمده است : سَكينه دختر حسين بن على بن ابى طالب ، با عبد اللّه پسر حسن بن على بن ابى طالب ، ازدواج كرد و وى ، شوهر دوشيزگى او بود و پيش از عروسى شان درگذشت .

[۳] ر . ك : ص ۱۴۱ (عبد اللّه بن الحسن) .

[۴] آنان كه براى امام حسين عليه السلام فرزندى به نام ابو بكر ذكر كرده اند ، براى امام حسن عليه السلام فرزندى به نام ابو بكر نياورده اند با آن كه مشهور بوده است . نكته ديگر اين كه نام قاتل هر دو ، عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى ذكر شده است . اينها صورت گرفتن تصحيف در اين باره را تقويت مى كند.