در پى ، چند روايت ديگر مى آيد كه دلالت مى كند اداى حقوق مالى ، علاوه بر تأمين نيازهاى نيازمندان ، ابزار توسعه اقتصادى نيز هست:
از رسول خدا روايت شده است:
«إذا أرَدتَ أن يُثرى مالُكَ فَزَكِّهِ ۱ ؛
اگر خواستى مالت افزون گردد ، زكات آن را بپرداز» .
از امام على عليه السلام نقل شده است:
«فَرَضَ اللّهُ ... وَالزَّكاةَ تَسبيبا لِلرِّزقِ ۲ ؛
خداوند زكات را واجب فرموده است ... تا زمينه ساز افزايشِ روزى باشد» .
از امام موسى كاظم عليه السلام همچنين روايت كرده اند:
«إنَّ اللّهَ عز و جل وَضَعَ الزَّكاةَ قوتا لِلفُقَراءِ ، وتَوفيرا لِأَموالِكُم ۳ ؛
همانا خداوند زكات را خوراك فقيران و مايه افزايش دارايى شما قرار داده است» .
به عكس ، در اسلام ، تأمين نكردن نيازهاى نيازمندان از موانع اساسى در مسير توسعه اقتصادى و شكوفايى معيشتى تلقّى مى شود . از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است:
«إذا مَنَعُوا الزَّكاةَ مَنَعَتِ الأَرضُ بَرَكَتَها مِنَ الزَّرعِ وَالثِّمارِ وَالمَعادِنِ كُلِّها ۴ ؛
هر گاه مردم زكات نپردازند ، زمين بركت هاى خود ، همچون كشت و ميوه و معدن را ، يكسره ، از ايشان باز مى دارد» .
1.بحار الأنوار ، ج ۸۵ ، ص ۱۶۴ ، ح ۱۲.
2.بنگريد به : ح ۱۳۶۰ .
3.بنگريد به : ح ۱۳۶۵ .
4.بنگريد به : ح ۱۰۳۱ .