بحثى در باره فطرت خداشناسى - صفحه 2

آنان را بر خودشان گواه ساخت كه : آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند : چرا ؛ گواهى داديم» .
يكى از اصحاب بزرگ امام صادق عليه السلام به نام زراره ، در باره اين كه چگونه خداوند از همه انسان ها بر ربوبيّت خود اقرار گرفته ، از آن امام عليه السلام توضيح خواست . امام عليه السلام فرمود :
ثَبَتَتِ المَعرِفَةُ فى قُلوبِهِم . 1
معرفت ، در دل هايشان استوار شد .
و در بعضى نقل ها آمده است :
أثبَتَ المَعرِفَةَ فى قُلوبِهِم . 2
معرفت را در دل هايشان استوار كرد .
همچنين عبد اللّه بن مسكان ، روايت كرده است كه امام صادق عليه السلام در اين باره كه آيا پرسش درون اين آيه ، رو در رو بود ، فرمود :
نَعَم ، فَثَبَتَتِ المَعرِفَةُ و نَسُوا المَوقِفَ و سَيَذكُرونَهُ ، و لَولا ذلِكَ لَم يَدرِ أحَدٌ مَن خالِقُهُ و رازِقُهُ ، فَمِنهُم مَن أقَرَّ بِلِسانِهِ فِى الذَّرِّ و لَم يُؤمِن بِقَلبِهِ ، فَقالَ اللّهُ : «فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ» 3 . 4 آرى . معرفت ، استوار شد و جايگاه [پيمان] از ياد رفت و به زودى به ياد خواهند آورد و اگر چنين نبود ، هيچ كس خالق و رازق خود را نمى شناخت . پس برخى از آنها ، در عالم «ذرّ» به زبان ، اقرار كردند ؛ ولى به دل ، ايمان نياوردند . از اين روست كه خدا فرمود : «آنان به آنچه پيش تر تكذيب كرده بودند ، ايمان نمى آوردند» .

1.ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۴ ص ۹۴ ح ۳۴۲۳ .

2.ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۴ ص ۹۴ ح ۳۴۲۲ .

3.اعراف : آيه ۱۰۱ .

4.ر . ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۴ ص ۹۴ ح ۳۴۲۱ .

صفحه از 5