خانواده - صفحه 7

ظاهرا موضوعى صد در صد مادّى است ـ ، تقدّس و ارزش معنوى بخشيده اند . ۱

ج ـ كانون مودّت و رحمت

سومين درس خداشناسى در موضوع خانواده ـ كه از آيه 21 سوره روم ، برداشت مى شود ـ ، اين است كه آفريدگار حكيم ، خانواده را كانون مودّت و رحمت قرار داده است . مودّت و رحمت ، در واقع ، جان مايه تحكيم پيوند خانوادگى است و هر قدر اين جان مايه تقويت شود ، نهاد خانواده مستحكم تر مى گردد و آرامش بيشترى بر زندگى حاكم مى شود .
خداوند متعال ، به طور طبيعى ، پيمان ازدواج را عامل پيدايش مودّت و رحمت قرار داده است . گزارش شده كه مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد و با شگفتى گفت : چگونه است كه مردى با زنى ازدواج مى كند كه هرگز پيش از آن ، نه او آن زن را ديده و نه آن زن ، او را ؛ امّا همين كه ازدواج صورت مى گيرد و مرد بر زنْ وارد مى شود و همدم مى گردند ، هيچ چيز براى آنها دوست داشتنى تر از ديگرى نيست ؟!
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در پاسخ او ، به قرائت اين بخش از آيه مورد بحث (آيه 21 سوره روم) بسنده كرد و فرمود :
«وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً .۲
و خداوند ، ميان شما مودّت و رحمت نهاد»
.
بنا بر اين ، براى هر چه گرم تر شدن كانون خانواده و بهره گيرى بيشتر از بركات آن ، ضرورى است در جهت تقويت اين مودّت و رحمتِ خدادادى ، برنامه ريزى هاى درازمدّت و همه جانبه اى صورت گيرد .

1.ر . ك : همين دانش نامه : ج ۴ ص ۸۶ (خانواده / فصل دوم / تحليلى در باره عوامل تحكيم خانواده / تأكيد بر پاداش معنوىِ تأمين نيازهاى جنسى) .

2.ر . ك : ۲۸۲ ح ۴۳ .

صفحه از 13