ابو رافع ، آزاد شده پيامبر خدا

ابو رافع ، آزاد شده پيامبر خدا

از اصحاب پیامبر(ص) و امام علی(ع)

از او با كُنيه نام برده مى شود و در نام او اختلاف است . بيشتر اهل علم ، نام او را اسلم دانسته اند و برخى ابراهيم و برخى نام هاى ديگر . وى از چهره هاى برجسته تشيّع و از پيشتازان در تأليف و تدوين و دانش و از همراهان ارجمند امام نيكان است .

ابورافع ، از غلامان عبّاس (عموى پيامبر صلى الله عليه و آله ) بود كه او را به پيامبر صلى الله عليه و آله بخشيد . چون عبّاس ، اسلام آورد و ابو رافع ، خبر اسلام آوردن او را به پيامبر خدا داد ، پيامبر صلى الله عليه و آله او را آزاد كرد .

ابو رافع در همه جنگ هاى پيامبر صلى الله عليه و آله بجز بدر ، شركت كرد و پس از ايشان با استوارى تمام در كنار امير مؤمنان ايستاد و از او جدا نشد .

ابو رافع از جمله راويان حديث غدير است . او را از نيكْ نهادان و شايستگان شيعه بر شمرده اند كه در نبردهاى على عليه السلام نيز همراه او بوده است .

ابو رافع ، مسئول بيت المال امام عليه السلام در كوفه بود و دو فرزند او ، عبيد اللّه و على ،[۱]از كاتبان مولا عليه السلام بودند .

ابو رافع ، كتابى بزرگ با عنوان السنن و القضايا و الأحكام دارد كه مشتمل بر ابواب مختلف فقه است و جمعى از محدّثان بزرگ و از جمله فرزندان ارجمند وى آن را روايت كرده اند .

وى ، كتاب هاى ديگرى با عناوين أقضية أمير المؤمنين ، كتاب الديات و جز آن دارد كه عالمانى بر اين باورند كه همه اينها ابواب و فصول همان كتاب بزرگ بوده است .

ابو رافع ، پس از شهادت مولا عليه السلام همراه امام حسن مجتبى عليه السلام به مدينه رفت و امام حسن عليه السلام نيمى از خانه على عليه السلام را در اختيار وى نهاد . وى ، از پيامبر خدا نيز احاديثى را گزارش كرده است . برخى فوت او را در سال ۴۰ هجرى ذكر كرده اند .[۲]


[۱] براى آگاهى بيشتر از شرح حال و ارجمندى وى و فرزندانش ، ر . ك : تهذيب المقال : ج ۱ ص ۱۶۴ ـ ۱۸۲ ح ۱ .

[۲] گفته شده است كه او پس از قتل عثمان درگذشت (الطبقات الكبرى : ج ۴ ص ۷۵ ، تاريخ الإسلام : ج ۳ ص ۶۶۸) و برخى نيز گفته اند كه در روزگار خلافت على عليه السلام وفات كرد (سير أعلام النبلاء : ج ۲ ص ۱۶ ش ۳ ، الاستيعاب : ج ۱ ص ۱۷۸ ش ۳۴) .