كسى كه با آن حجّت آورد ، [ مايه] پيروزى ، و براى كسى كه به آن عمل كند ، نگه دارنده، و براى كسى كه آن را به كار وا دارد ، مَركب، و براى كسى كه نشانه جويد، نشانه ، و براى كسى كه سپر بخواهد ، سپر ، و براى كسى كه فرا بگيرد ، دانش ، و براى كسى كه روايت كند ، خبر ، و براى كسى كه داورى كند ، حكم قرار داده است . 1
4 . جاودانگى
يكى از برجستهترين نكاتى كه در احاديث پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام در تبيين جايگاه قرآن در اسلام مورد تأكيد قرار گرفته ، تداوم حيات و جاودانگى اين كتاب آسمانى است . 2 در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است :
إنَّ القُرآنَ حَىٌّ لا يَموتُ ، وَ الآيَةَ حَيَّةٌ لا تَموتُ ، فَلَو كانَتِ الآيَةُ إذا نَزَلَت فِى الأَقوامِ ماتوا ماتَتِ الآيَةُ ، لَماتَ القُرآنُ ، و لكِن هِىَ جارِيَةٌ فِى الباقينَ كَما جَرَت فِى الماضينَ . 3
قرآن، زنده است و نمىميرد، و آيه[هاى آن] نيز زنده اند و نمىميرند ؛ زيرا اگر آيهاى كه در باره اقوامى نازل شده است ، با مُردن آنها مىمُرد، قرآن نيز مُرده بود ؛ لكن قرآن ، در ميان آيندگان ، جارى است ، همچنان كه در ميان گذشتگان ، جارى بود .
همچنين از امام صادق عليه السلام گزارش شده است كه :
إنَّ القُرآنَ حَىٌّ لَم يَمُت ، وَ إنَّهُ يَجرى كَما يَجرِى اللَّيلُ وَ النَّهارُ ، وَ كَما تَجرِى الشَّمسُ وَ القَمَرُ ، وَ يَجرى عَلى آخِرِنا كَما يَجرى عَلى أوَّلِنا . 4
1.ر . ك : ص ۱۲۳ ح ۱۱۰ .
2.ر.ك: ج ۳ ص ۲۹ (بخش سوم / فصل دوم: زنده و جارى بودن در همه زمانها).
3.ر . ك : ج ۳ ص ۲۸ ح ۷۴۳ . نيز ، ر . ك : تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۲۰۳ ح ۶ .
4.ر . ك : ج ۳ ص ۲۸ ح ۷۴۵ . نيز ، ر . ك : تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۲۰۳ ح ۶ .