207
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

۱۷۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : هنگامى كه به آسمان برده شدم ... ، چون به آسمان هفتم رسيدم ... ، جبرئيل عليه السلام گفت : سرت را بگردان !
من به طرف راست عرش نگريستم . ديدم بر پايه راست عرش ، نوشته است : «خدايى جز من نيست . يگانه هستم و انبازى ندارم . محمّد ، فرستاده من است . على را پشتيبان او قرار دادم . اى احمد ! نام تو را از نام خودم مشتق كردم . من ، خداى محمود و حميدم . من ، خداى على (والا / بلندمرتبه) هستم . نام پسرعمويت را هم از نام خودم بر گرفتم . اى ابو القاسم ! برو كه راه‏نما و ره‏يافته‏اى . خوش آمدى ، و خوش باز مى‏گردى» .

2 / 7

انواع وحى به طور كلّى‏

قرآن‏

(و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد ، جز از راه وحى، يا از فرا سوى حجابى ، يا فرستاده‏اى را بفرستد و به اذن او ، هر چه بخواهد ، وحى نمايد . آرى . اوست بلندمرتبه سنجيده‏كار ، و همين گونه ، وحى از امر خودمان را به سوى تو وحى كرديم . تو نمى‏دانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است‏] ؛ ولى آن را نورى گردانيديم كه هر كس از بندگان خود را بخواهيم ، به وسيله آن ، راه مى‏نماييم)

حديث‏

۱۷۹.التوحيد عليه السلام- در مناظره امام على عليه السلام با زنديق -:[امام على عليه السلام ]فرمود: «امّا سخن او كه : (هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد ، مگر از راه وحى، يا از فرا سوى حجابى، يا فرستاده‏اى بفرستد و به اذن او ، هر چه بخواهد ، وحى نمايد) و اين سخنش كه : (خدا ، با موسى سخن گفت ، سخن گفتنى) و اين سخنش كه : (پروردگار آن دو ، ايشان را ندا داد) و اين سخنش كه : (اى آدم ! تو و همسرت ، در بهشت، ساكن شويد) . امّا اين كه فرمود : (و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن بگويد ، مگر از راه وحى، يا از پسِ حجابى)، يعنى : هيچ بشرى را نسِزَد كه خدا با او سخن گويد ، مگر با وحى ، و اين وحى ، جز از پسِ حجابى صورت نمى‏پذيرد (يا فرستاده‏اى بفرستد و او به اذن وى ، آنچه بخواهد ، وحى مى‏كند)۱ . خداوند - تبارك و تعالى - كه بسى بلندمرتبه است ، چنين فرموده است . گاه به پيامبر ، از سوى فرستادگان آسمان ، وحى مى‏رسيد . پس فرستادگان آسمان ، به فرستادگان زمين مى‏رساندند ، و گاه ميان فرستادگان زمينى و پيامبر ، كلام برقرار مى‏شده است ، بدون آن كه از طريق فرستادگان اهل آسمان ، كلام ارسال شود .
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : "اى جبرئيل ! ... پس تو وحى را از كجا مى‏گيرى ؟" . گفت : از اسرافيل مى‏گيرم . پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : "اسرافيل ، از كجا مى‏گيرد ؟" . گفت : از فرشته بالاترش ، از روحانيان . فرمود : "آن فرشته ، از كجا مى‏گيرد ؟" . گفت : به نحوى در دلش افكنده مى‏شود . اين ، وحى است و آن ، كلام خداوند عزّ وجلّ است و كلام خدا ، به يك گونه نيست . گونه‏اى از آن ، به صورت سخن گفتن خدا با فرستادگان است . گونه‏اى از آن ، به صورت افكندن در دل آنهاست . گونه‏اى از آن ، به صورت رؤيايى است كه فرستادگان مى‏بينند و گونه‏اى از آن ، به صورت وحى و فرو فرستادن است كه تلاوت و خوانده مى‏شود . اينها ، همه كلام خداست . پس به همين مقدار كه در باره كلام خدا برايت گفتم ، بسنده كن ؛ زيرا معناى كلام خدا ، يكسان نيست برخى از آن ، چيزى است كه فرستادگان آسمان به فرستادگان زمين مى‏رسانند» .
زنديق گفت : آسوده‏ام نمودى - خدا ، آسوده‏ات گرداند - و گره از كارم گشودى . خدايت ، پاداش بزرگ دهد ، اى امير مؤمنان !

1.بعضى شارحان، عبارت : «ليس بكائن» را در متن عربى اين حديث ، تأكيد نفى قبلى : «ما ينبغى» دانسته‏اند . بنا بر اين ، معناى جمله چنين مى‏شود : «هيچ بشرى را نرسد كه خدا جز از طريق وحى با او سخن بگويد و چنين چيزى تحقّق نمى‏يابد ، مگر از پسِ حجابى و يا فرستادن فرستاده‏اى» .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
206

۱۷۸.عنه صلى اللَّه عليه و آله: لَمّا عُرِجَ بي إلَى السَّماءِ... فَلَمّا صِرتُ إلَى السَّماءِ السّابِعَةِ... قالَ [جَبرَئيلُ‏]: اِلتَفِت! فَالتَفَتُّ عَن يَمينِ العَرشِ فَوَجَدتُ عَلى‏ ساقِ العَرشِ الأَيمَنِ مَكتوباً : «لا إلهَ إلّا أنا وَحدي لا شَريكَ لي، مُحَمَّدٌ رَسولي، أيَّدتُهُ بِعَلِيٍّ . يا أحمَدُ ، شَقَقتُ اسمَكَ مِنِ اسمي، أنَا اللَّهُ المَحمودُ الحَميدُ، وأنَا اللَّهُ العَلِيُّ ، وشَقَقتُ اسمَ ابنِ عَمِّكَ عَلِيٍّ مِنِ اسمي . يا أبَا القاسِمِ ، اِمضِ هادِياً مَهدِيّاً، نِعمَ المَجي‏ءَ جِئتَ ، ونِعمَ المُنصَرَفَ انصَرَفتَ». ۱

2 / 7

جَوامِعُ أصنافِ الوَحيِ‏

الكتاب‏

(وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاىِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِىَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِىٌّ حَكِيمٌ * وَ كَذَ لِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَبُ وَ لَا الْإِيمَنُ وَ لَكِن جَعَلْنَهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ). ۲

الحديث‏

۱۷۹.التوحيد فى بيان مناظرة الإمام عليّ عليه السلام مع الزِّنديقِ : قال عليه السلام أمّا قَولُهُ : (وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاىِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِىَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ)۳ وقَولُهُ : (وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى‏ تَكْلِيمًا)۴ وقَولُهُ : (وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا)۵ وقَولُهُ : (يََادَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ)۶ ؛ فَأَمّا قَولُهُ : (وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاىِ حِجَابٍ) : فَإِنَّهُ ما يَنبَغي لِبَشَرٍ أن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إلّا وَحياً ولَيسَ بِكائِنٍ إلّا مِن وَراءِ حِجابٍ ، (أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِىَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ)۷ كَذلِكَ قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ عُلُوّاً كَبيراً ، قَد كانَ الرَّسولُ يوحى‏ إلَيهِ مِن رُسُلِ السَّماءِ، فَيُبَلِّغُ رُسُلُ السَّماءِ رُسُلَ الأَرضِ، وقَد كانَ الكَلامُ بَينَ رُسُلِ أهلِ الأَرضِ وَبينَهُ مِن غَيرِ أن يُرسِلَ بِالكَلامِ مَعَ رُسُلِ أهلِ السَّماءِ .
وقَد قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله : يا جَبرَئيلُ... فَمِن أينَ تَأخُذُ الوَحيَ؟ فَقالَ: آخُذُهُ مِن إسرافيلَ، فَقالَ: ومِن أينَ يَأخُذُهُ إسرافيلُ؟ قالَ: يَأخُذُهُ مِن مَلَكٍ فَوقَهُ مِنَ الرَّوحانِيّينَ، قالَ: فَمِن أينَ يَأخُذُهُ ذلِكَ المَلَكُ؟ قالَ: يُقذَفُ في قَلبِهِ قَذفاً .
فَهذا وَحيٌ، وَهوُ كَلامُ اللَّهِ عزّ وجلّ ، وكَلامُ اللَّهِ لَيسَ بِنَحوٍ واحِدٍ ؛ مِنهُ ما كَلَّمَ اللَّهُ بِهِ الرُّسُلَ ، ومِنهُ ما قَذَفَهُ في قُلوبِهِم، ومِنهُ رُؤيا يُريهَا الرُّسُلَ، ومِنهُ وَحيٌ وتَنزيلٌ يُتلى‏ ويُقرَأُ ، فَهُوَ كَلامُ اللَّهِ . فَاكتَفِ بِما وَصَفتُ لَكَ مِن كَلامِ اللَّهِ ، فإنَّ مَعنى‏ كَلامِ اللَّهِ لَيسَ بِنَحوٍ واحِدٍ، فَإِنَّ مِنهُ ما يُبَلِّغُ به رُسُلُ السَّماءِ رُسُلَ الأَرضِ .
قالَ: فَرَّجتَ عَنّي فَرَّجَ اللَّهُ عَنكَ، وحَلَلتَ عَنّي عُقدَةً ، فَعَظَّمَ اللَّهُ أجرَكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ. ۸

1.بحار الأنوار: ج ۱۸ ص ۳۱۲ و ۳۱۳ و ۳۱۴ ح ۲۶ نقلاً عن حسن بن سليمان في كتاب المحتضر .

2.الشورى‏ : ۵۱ و ۵۲ .

3.الشورى‏ : ۵۱ .

4.النساء : ۱۶۴ .

5.الأعراف : ۲۲ .

6.البقرة : ۳۵ ، الأعراف : ۱۹ .

7.اعتبر بعض الشُّرّاح أنّ عبارة : «ليس بكائن» الواردة في هذا الحديث هي تأكيد للنفي السابق في قوله : «ماينبغي» . وبناءً على هذا يكون المعنى : «ما كان لبشر أن يكلّمه اللَّه إلّا عن طريق الوحي ولا يكون ذلك إلّا من وراء حجاب أو بإرسال رسولٍ» .

8.التوحيد : ص ۲۶۴ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۶۹ وليس فيه من «فاكتف» إلى آخره ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۱۰۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 15562
صفحه از 500
پرینت  ارسال به