229
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

2 / 9

رواياتى در باره نزول قرآن بر هفت حرف‏

الف - تكذيب نزول قرآن بر هفت حرف‏

۲۰۹.امام باقر عليه السلام : قرآن، يكى است و از پيشگاه خداى يگانه فرود آمده ؛ امّا اختلاف‏ها از جانب راويان است .

۲۱۰.الكافى- به نقل از فضيل بن يسار -:به امام صادق عليه السلام گفتم : مردم مى‏گويند كه قرآن ، بر هفت حرف ، نازل شده است . فرمود : «دروغ مى‏گويند دشمنان خدا! به يك حرف ، از سوى يك خدا ، نازل شده است».

ب - تفسير قرآن به هفت حرف‏

۲۱۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : قرآن ، بر هفت حرف ، نازل شده است . براى هر آيه‏اى، ظاهرى و باطنى است.

۲۱۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : قرآن به هفت حرف، نازل شده است . براى هر حرفى ، ظاهرى و باطنى است ، و براى هر حرفى حدّى است ، و براى هر حدّى، اصلى (حقيقتى) است.

۲۱۳.امام باقر عليه السلام : تفسير قرآن ، به هفت حرف است . پاره‏اى، اتّفاق افتاده‏اند و پاره‏اى ديگر هنوز اتّفاق نيفتاده‏اند كه امامان ، آنها را مى‏شناسند.

۲۱۴.الخصال- به نقل از حمّاد بن عثمان -:به امام صادق عليه السلام گفتم : از شما ، حرف و حكايت‏هاى متفاوتى شنيده مى‏شود . فرمود : «قرآن ، بر هفت حرف ، نازل شده است . كم‏ترين كار امام ، اين است كه به هفت گونه نظر بدهد» . سپس فرمود : (اين ، عطاى ماست . [آن را ]بى‏شمار ببخش، يا نگه دار) .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
228

2 / 9

ما رُوي في نُزولِ القُرآنِ عَلى‏ سَبعَةِ أحرُفٍ‏

الف - تَكذيبُ نُزولِ القُرآنِ عَلى سَبعَةِ أحرُفٍ‏

۲۰۹.الإمام الباقر عليه السلام : إنَّ القُرآنَ واحدٌ نَزَلَ مِن عِندِ واحدٍ ولكِنَ الاختِلافَ يَجيي‏ءُ مِن قبَلِ الرُّواةِ . ۱

۲۱۰.الكافي عن الفضيل بن يسار : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : إنَّ النّاسَ يَقولونَ : إنَّ القُرآنَ نَزَلَ عَلى‏ سَبعَةِ أحرُفٍ ، فَقالَ : كَذَبوا أعداءُ اللَّهِ ، ولكِنَّهُ نَزَلَ عَلى‏ حَرفٍ واحِدٍ مِن عِندِ الواحِدِ . ۲

ب - تَفسيرُ القُرآنِ عَلى‏ سَبعَةِ أحرُفٍ‏

۲۱۱.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : أُنزِلَ القُرآنُ عَلى‏ سَبعَةِ أحرُفٍ ، لِكُلِّ آيَةٍ ظَهرٌ وبَطنٌ . ۳

۲۱۲.عنه صلى اللَّه عليه و آله : أُنزِلَ القُرآنُ عَلى‏ سَبعَةِ أحرُفٍ ، لِكُلِّ حَرفٍ مِنها ظَهرٌ وبَطنٌ ، ولِكُلِّ حَرفٍ حَدٌّ ، ولِكُلِّ حَدٍّ مُطَّلَعٌ . ۴

۲۱۳.الإمام الباقر عليه السلام : تَفسيرُ القُرآنِ عَلى‏ سَبعَةِ أحرُفٍ ، مِنهُ ما كانَ ، ومِنهُ ما لَم يَكُن ، بَعدَ ذلِكَ تَعرِفُهُ الأَئِمَّةُ . ۵

۲۱۴.الخصال عن حمّاد بن عثمان : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام : إنَّ الأَحاديثَ تَختَلِفُ عَنكُم!
قالَ : فَقالَ : إنَّ القُرآنَ نَزَلَ عَلى‏ سَبعَةِ أحرُفٍ ، وأدنى‏ ما لِلإِمامِ أن يُفتِيَ عَلى‏ سَبعَةِ وُجوهٍ . ثُمَّ قالَ : (هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ)۶ . ۷

1.الكافي : ج ۲ ص ۶۳۰ ح ۱۲ عن زرارة ، تفسير نور الثقلين : ج ۱ ص ۱۶۸ ح ۵۷۲ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۶۳۰ ح ۱۳ .

3.المجازات النبوية : ص ۶۴ ح ۲۸ ، صحيح ابن حبان : ج ۱ ص ۲۷۶ ح ۷۵ ، موارد الظمآن : ص ۴۴۱ ح ۱۷۸۱ كلّها عن ابن مسعود ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۵۳ ح ۳۰۸۶ ؛ المناقب لابن شهرآشوب : ج ۲ ص ۴۳ عن ابن مسعود ، بحار الأنوار : ج ۳۱ ص ۲۰۸ .

4.تفسير الطبري : ج ۱ ص ۱۲ ، تاريخ دمشق : ج ۳۰ ص ۲۳۵ الرقم ۶۳۷۱ ، إمتاع الأسماع : ج ۴ ص ۲۵۶ كلّها عن عبداللَّه بن مسعود ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۵۳ ح ۳۰۸۶ .

5.بصائر الدرجات : ص ۱۹۶ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۹۸ ح ۶۵ .

6.ص : ۳۹ .

7.الخصال : ص ۳۵۸ ح ۴۳ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۲ ح ۱۱ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۴۹ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 13802
صفحه از 500
پرینت  ارسال به