295
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

طباطبايى و آية اللَّه معرفت را نيز به گروه سوم ملحق كرد؛ زيرا ايشان نيز با ترتيب بسيارى از سوره‏ها در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله موافق ، و بر اين باورند كه شواهد تاريخى فقط از اثبات ترتيب همه سوره‏ها به مفهوم مطلق آن ناتوان است؛ ولى ترتيب بيشتر سوره‏ها را مى‏تواند ثابت كند ، و اين قولى است كه مى‏توان با آن موافقت نمود.

مسئله سوم : چگونگى ترتيب آيات‏

در باره زمان تدوين و تنظيم آيات، قرآن‏پژوهان بر يك نظر نيستند . بسيارى معتقدند ، چينش و نظم كنونى آيات و شروع و ختم آنها در درون سوره‏ها ، به دستور و اعلام پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بوده و به اصطلاح ، نظم آيات ، «توقيفى» است. اين ديدگاه چنان رايج است كه حتى جمعى در باره آن ، ادعاى اجماع كرده 1 و آن را ترديدناپذير برشمرده‏اند. 2 اين گروه از قرآن‏پژوهان به ادله ذيل استناد كرده‏اند:
1. رواياتى كه بر اساس آنها پيامبر صلى اللَّه عليه و آله برخى سوره‏هاى قرآن را با ترتيب كنونى در نماز و غير نماز ، تلاوت مى‏كردند. 3
2. رواياتى كه بر پايه آنها رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله آياتى را به عنوان اوّلين يا آخرين آيات سوره‏ها اعلام مى‏كرد. 4
3. رواياتى كه بر اساس آنها رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله با اشاره جبرئيل آياتى را در سوره‏هاى خاصّى قرار مى‏داد ؛ 5مانند روايتى كه مى‏گويد: پس از نزول (إِنَّ اللَّه يأْمُرُ

1.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۳۷؛ الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۶۱؛ روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۷؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۷۱.

2.المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۵۰؛ التحرير و التنوير: ج‏۱ ص‏۸۵؛ روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۷.

3.مباحث فى علوم القرآن: ص‏۷۱.

4.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱، ص‏۱۶۲؛ بحوث فى تاريخ القرآن و علومه: ص‏۱۰۳.

5.البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۶۸ (نوع ۱۳).


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
294

را در سبع طُوَل قرار داده است. عثمان پاسخ مى‏دهد: «زيرا در باره سوره توبه كه از آخرين سوره‏هاى نازل شده بر پيامبر است ، چيزى از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به ما نرسيده بود و داستان هر دو سوره شبيه هم بود . از اين رو ، آن دو را كنار هم نهادم [و يك سوره از طُوَل شدند]» .
اما باقلانى ، در مضمون اين روايت ترديد كرده و احتمال داده كه در نقل آن ، كاهش يا افزايش رخ داده است. ۱ اين ترديد ، با توجه به نزول سوره انفال در اوايل هجرت و هنگامه جنگ بدر ۲و وجود راوى ضعيفى به نام يزيد فارسى در سند اين گزارش، جدّى است. ۳ برخى از قائلان به اين قول ، يعنى توقيفى بودن جمع بيشتر سوره‏ها و نه همه آنها، مانند ابوجعفر ابن زبير (م 708ق) قول به اجتهادى بودن ترتيب سوره‏ها را با قول خود ، سازگار مى‏دانند ؛ زيرا قائلان به ترتيب اجتهادى ، آن را براى برخى سوره‏ها و نه همه آنها مى‏گويند و منشأ اجتهاد صحابه را نيز اشارات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مى‏دانند. براى نمونه، مالك و نيز زركشى (در يكى از دو ديدگاهش)، تأليف اجتهادى قرآن را بر اساس اشاراتى مى‏دانند كه صحابه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيده بودند و ارتباط موجود ميان سوره‏هاى انفال و برائت، طلاق و تحريم، تكوير و انفطار، الضحى و الم نشرح، فيل و قريش و معوّذتين و بسيارى ديگر از سوره‏ها را تأييدى بر اين ادّعا مى‏شمارند. ۴

نظريه نهايى‏

مى‏توان برخى از قائلان ديدگاه دوم (اجتهادى بودن ترتيب سور) مانند علامه

1.الانتصار للقرآن: ج‏۱ ص‏۲۸۲.

2.التحرير و التنوير: ج‏۹ ص‏۶.

3.مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۳۶۰-۳۶۱ .

4.البرهان فى تناسب سور القرآن: ص‏۷۳-۷۸. نيز ، ر.ك: البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۲۵۷.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 15563
صفحه از 500
پرینت  ارسال به