كه خود ، دو سوره به حساب مىآيد. ۱ روشن است كه اين گونه آراى شاذ، به دليل مخالف بودنشان با ادلّه متقن نزاهت قرآن از تحريف و همچنين ناسازگارى با اجماع مسلمانان، جايگاه و اعتبارى ندارند.
برخى معتقدند كه به اقتضاى تحقيق در روايات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام و بر پايه آنچه در مصحف شريف آمده ، اين سورهها از يكديگر مستقل اند و روايات پيشگفته ، يا سندشان ضعيف است و يا ناظر به مسئله فقهىِ لزوم جمع ميان دو سوره ضحى و اَ لَم نشرح (شرح / انشراح) و نيز دو سوره فيل و ايلاف در قرائت نماز فريضه اند . ۲ گفتنى است كه قول اخير ، سخن اغلب فقيهان متأخّر است . ۳
1.الدرّ المنثور : ج۱ ص۳۰۷.
2.ر . ك : ص ۳۱۳ (فصل چهارم : نگاه داشتن قرآن از تحريف) .
3.ر . ك : الحدائق الناضرة : ج ۸ ص ۲۰۲ - ۲۰۷ ، مفتاح الكرامة : ج ۷ ص ۱۸۹ - ۱۹۶ .