387
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱

آنها ، بدون پيوند با ديگرى ، قوام و استوارى ندارد . 1
نيز در همين زمينه، امام رضا عليه السلام مى‏فرمايد:
خداوند ، هيچ چيزى را منفرد ، متّكى به خود و بى‏نياز از ديگرى نيافريده است ؛ چرا كه مى‏خواسته براى كسى كه خواهان پى بردن به او و اثبات هستى اوست ، راهى قرار دهد؛ چرا كه خداوند - تبارك و تعالى - يگانه و يكتاست و دومى ندارد كه آن دومى بخواهد او را بر پا نگاه دارد و او را يارى دهد و حفظ نمايد، در حالى كه آفريده‏ها، به اذن خداوند متعال و به خواست او، هر يك ، از ديگرى حفاظت و نگهدارى مى‏كنند . 2

1.الإحتجاج : ج‏۱ ص‏۵۵ - ۶۶ .

2.التوحيد : ص‏۴۳۹ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۷۶ .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
386

نكته شايان توجّه‏

انيشتين مى‏گويد: «انسان‏ها پس از گذشت قرن‏هاى متمادى، توانستند به اسرار تركيب اتم ، پى ببرند و براى آنها روشن شد كه اين جهان مادّى ، از اتم‏هايى تشكيل شده است كه آنها نيز خود ، از اتّحاد الكترون‏ها و پروتون‏ها پديد آمده‏اند و وجود مادّه و بقاى آن ، در گرو دوام اين پيوندهايى است كه اجزاى اتم را - كه از دو جزء متضاد، منفى و مثبت، ساخته شده‏است - به هم وصل مى‏كنند» .
امّا پژوهشگر متتّبع، وقتى در سخن امام على عليه السلام در باره تفسير آيه شريفه 49 از سوره ذاريات ، با دقّت مى‏انديشد و جستجو مى‏كند، حيرت‏زده ، خواهد ديد كه آن بزرگوار ، چهارده قرن پيش از دانشمندان عصر ما ، به اسرار تركيب اتم ، آگاه بوده است؛ چرا كه در احاديث اين باب آمده است كه امام على عليه السلام به مطالبى اشاره فرموده كه امروزه ، مى‏توان آنها را بر الكترون و پروتون ، انطباق داد و ترديدى نيست كه اين احاديث ، به پيوندهاى موجود ميان اين ذرّه بنيادى ، به طور كاملاً دقيقى ، اشاره دارند.
نيز سخنان پيامبر اعظم صلى اللَّه عليه و آله در مناظره‏اش با دَهْريان را مى‏توان بر مطالبى كه گفته شد ، حمل كرد. در اين مناظره، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به اين مسئله دقيق علمى ، چنين اشاره كرده است:
اين اشيايى كه مشاهده مى‏كنيم، هر يك به ديگرى نيازمندند؛ زيرا هيچ يك از

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۱
تعداد بازدید : 13832
صفحه از 500
پرینت  ارسال به