پژوهشى در باره اعجاز قرآن‏ - صفحه 16

فاعلى «الضالّين» بدون نسبت به خدا بيان مى‏شود؛ چرا كه نعمت‏ها همه از خداست و كاستى‏ها از انسان.۱
آنچه به اشارت و اجمال ياد شد، تنها نيم‏نگاهى است به گنجينه شيوايى و فصاحت قرآن كه شرح آن نيازمند تفصيل بسيار است.

1 - 3 . بلاغت و رسايى‏

بلاغت (رسابودن) را چنين تعريف كرده‏اند: گوينده، سخن خويش را چنان ادا كند كه در اداى تمام مقصود وى ، بسنده، مناسب مقام و موقعيت شنونده و مطابق با مقتضاى روحى و روان‏شناختى كلام و محيط و مختصات آن باشد... .۲
قرآن از اين ويژگى به كمال بهره‏مند است و از همين روست كه معانى مورد نظر خويش را در ژرفاى جان مخاطبان خود مى‏نشاند و روانشان را تحت تأثير و تسخير خود قرار مى‏دهد.
ايجاز در سخن، زاويه‏اى از بلاغت شكوهمند قرآن است كه از همان روزگاران نخست، مورد توجه شنوندگان قرآن قرار گرفته است.
ثعالبى پس از تأكيد بر برترى ايجاز قرآن در مقايسه با سخن ديگران، از جمله به اين آيه اشاره مى‏كند:
(وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى‏ سَوَآءٍ .۳
اگر نگران خيانتى از سوى گروهى هستى ، پيمانشان را به سويشان بينداز تا طرفين به طور يكسان بدانند پيمان شكسته است )
.
او مى‏نويسد: اگر يكى از برجستگان بلاغت بخواهد همان معانى را كه اين آيه

1.ر. ك: الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱ (تفسير سوره حمد) .

2.ر. ك: البلاغة الواضحة : ص‏۸ - ۹ .

3.انفال : آيه ۵۸.

صفحه از 67