تاريخ : پنج شنبه 1394/2/31 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 42775
انتشار 300 عنوان کتاب در زمینه علوم و معارف حدیث

انتشار 300 عنوان کتاب در زمینه علوم و معارف حدیث

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث از انتشار 300 عنوان کتاب در زمینه علوم و معارف حدیث خبر داد.

حجت‌الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی با بیان اینکه سنت معصومان بزرگترین میراث به یادگار مانده برای انسان‌ها است، اظهار کرد:
حدیث چراغ راه انسان‌ها و هدایت‌کننده اندیشه‌ها است و زندگی بشریت را از معنویت و کردارهای حکیمانه سرشار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سنت و حدیث پس از قرآن دومین منبع دینی مسلمانان است که در شناساندن اسلام، شکل‌گیری و بالندگی علوم اسلامی سهم بزرگی دارد، تلاش دانشمندان و حافظان حدیث و سنت در ثبت، ترجمه و شرح احادیث قابل تحسین است.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث یادآور شد: در طول سال‌های متمادی جاعلان به تحریف احادیث و اضافه کردن روایات ساختگی در بین مجموعه احادیث معصومان پرداخته‌اند و در گذشته به دلیل محدودیت‌های کار جمعی تلاش هماهنگ و جامعی برای سازماندهی احادیث صورت نگرفته است.
وی با اشاره به هدف از تاسیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: با توجه به نیازی که در زمینه دسته‌بندی، پالایش و تدوین معارف حدیثی وجود داشت،‌ موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در زمینه پر کردن این خلا به عنوان نخستین مجموعه مستقل حدیث‌پژوهی پژوهشکده علوم و معارف حدیث را در سال ۷۴ راه‌اندازی کرد.

طباطبایی به فعالیت‌های سه پژوهشکده دیگر در قالب گروه و واحد اشاره کرد و افزود: سه پژوهشکده فعال شامل تفسیر اهل بیت(ع)، کلام اهل بیت(ع) و اخلاق و روانشناسی اسلامی است.
وی ادامه داد: این پژوهشکده‌ها بر آن هستند تا بر پایه دو یادگار ارزشمند پیامبر خدا(ص) یعنی قرآن و عترت به تولید دانش در حوزه علوم انسانی بپردازند.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: پس از تاسیس این چهار پژوهشکده پژوهشگاه قرآن و حدیث تاسیس شد و مجوز آن از سوی شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: گروه‌های پژوهشی دانشنامه‌نگاری، احیا و تصحیح متون، ترجمه، رجال، تاریخ و مصطلحات حدیث، منابع حدیثی و آموزش‌های کارگاهی در این پژوهشکده فعال است.‌
طباطبایی با بیان اینکه ۳۰۰ عنوان کتاب در زمینه علوم و معارف حدیث در این پژوهشکده منتشر شده است گفت: میراث حدیث شیعه، میزان‌الحکمه، حج عمره در قرآن و حدیث، اهل‌بیت(ع) در قرآن و حدیث، توسعه اقتصادی، کیمیای محبت، دانشنامه احادیث پزشکی و حکمت‌نامه جوان از جمله این آثار است.
وی یادآور شد: فهم زمان در نشر حدیث، دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع)، فرهنگ‌نامه بصیرت، حکمت‌نامه کودک، الگوی شادی، دانشنامه امام مهدی(ع)،‌ دانشنامه امیر مومنان(ع)، شناخت‌نامه قرآن، حکمت‌نامه رضوی و چکیده پایان‌نامه‌های حدیثی از آثار دیگر این پژوهشکده علوم و معارف حدیث است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :