125
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس يك جفت ۱ در راه خدا انفاق كند ، از [ همه ] درهاى بهشت به او ندا داده مى شود كه : «اى بنده خدا ! اين در ، خوب است !»، در حالى كه كسى كه اهل نماز باشد ، از درِ نماز ، فرا خوانده مى شود ، كسى كه اهل جهاد باشد ، از درِ جهاد ، فرا خوانده مى شود ، كسى كه اهل روزه باشد ، از درِ سيراب ، فرا خوانده مى شود ، و كسى كه اهل صدقه باشد ، از درِ صدقه فرا خوانده مى شود.

۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشت ، درى دارد كه به آن ، «سيراب» گفته مى شود . اين در ، تا روز قيامت ، باز نمى شود . سپس [ در آن روز ] به روى مردان و زنان امّت محمّد كه اهل روزه دارى بوده اند ، گشوده مى گردد و رضوان ، نگهبان بهشت ، بانگ مى زند : «اى امّت محمّد ! به سوى سيراب آييد» و امّت من ، از آن در ، داخل بهشت مى شوند.

۱۰۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در بهشت ، درى ويژه روزه داران است كه به آن ، سيراب مى گويند . از اين در ، كسى جز آنها وارد نمى شود و آخرين نفرشان كه وارد شد ، آن در ، بسته مى شود . پس ، هر كه از آن در بيايد ، مى آشامد و هر كه بياشاميد ، ديگر هرگز تشنه نمى شود .

۱۰۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :براى اهل هر عملى ، درى ويژه در بهشت هست كه با آن عمل ، خوانده مى شوند . براى اهل روزه ، درى است كه از آن در ، [ به داخل بهشت ] فرا خوانده مى شوند و به آن ، «سيراب» گفته مى شود.

۱۰۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :درهاى بهشت ، زير سايه هاى شمشيرهايند .

۱۰۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشت ، درى دارد كه به آن ، «درِ مجاهدان» مى گويند . مجاهدان به جانب آن در ، روانه مى شوند . ناگهان در باز مى گردد و مجاهدان ، در حالى كه شمشيرهايشان را حمايل كرده اند و جمعيت [ هنوز ] در توقّفگاه است ، وارد مى شوند و فرشتگان به آنان خوشامد مى گويند.

1.ظاهرا مقصود اين است كه در انفاق سخت گيرى نكند اگر مى تواند دو درهم دهد ، يك درهم ندهد ، اگر مى تواند دو دينار دهد ، يكى ندهد ، اگر مى تواند دو شتر بدهد ، يكى ندهد و از اين قبيل .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
124

۹۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أَنفَقَ زَوجَينِ فِي سَبِيلِ اللّهِ نُودِيَ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ : يا عَبدَ اللّهِ هذا خَيرٌ، فَمَن كَانَ مِن أَهلِ الصَّلاةِ دُعِيَ مِن بابِ الصَّلاةِ ، وَمَن كانَ مِن أَهلِ الجِهادِ دُعِيَ مِن بابِ الجِهادِ ، وَمَن كانَ مِن أَهلِ الصِّيامِ دُعِيَ مِن بابِ الرَّيّانِ ، وَمَن كانَ مِن أَهلِ الصَّدَقَةِ دُعِيَ مِن بابِ الصَّدَقَةِ . ۱

۹۹.عنه صلى الله عليه و آله :لِلجَنَّةِ بابٌ يُقالُ لَها : الرَّيّانُ، لا يُفتَحُ ذَلِكَ إِلى يَومِ القِيامَةِ ، ثُمَّ يُفتَحُ لِلصّائِمِينَ وَالصّائِماتِ مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله ، ثُمَّ يُنادِي رِضوانُ خازِنُ الجَنَّةِ : يا اُمَّةَ مُحَمَّدٍ ، هَلُمُّوا إِلى الرَّيّانِ . فَتَدخُلُ اُمَّتِي فِي ذَلِكَ البابِ إِلى الجَنَّةِ . ۲

۱۰۰.عنه صلى الله عليه و آله :لِلصّائِمِينَ بابٌ فِي الجَنَّةِ يُقالُ لَهُ : الرَّيّانُ، لا يَدخُلُ مِنهُ أَحَدٌ غَيرُهُم، فَإِذا دَخَلَ آخِرُهُم أُغلِقَ، فَمَن دَخَلَ مِنهُ شَرِبَ، وَمَن شَرِبَ لَم يَظْمَأ أَبَدا. ۳

۱۰۱.عنه صلى الله عليه و آله :لِكُلِّ أَهلِ عَمَلٍ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ يُدعَونَ بِذَلِكَ العَمَلِ ، وَلِأَهلِ الصِّيامِ بابٌ يُدعَونَ مِنهُ يُقالُ لَهُ : الرَّيّانُ. ۴

۱۰۲.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ أَبوابَ الجَنَّةِ تَحتَ ظِلالِ السُّيُوفِ . ۵

۱۰۳.عنه صلى الله عليه و آله :لِلجَنَّةِ بابٌ يُقالُ لَهُ: بابُ المُجاهِدِينَ ، يَمضُونَ إِلَيهِ، فَإِذا هُوَ مَفتُوحٌ وَهُم مُتَقَلِّدُونَ بِسُيُوفِهِم، وَالجَمعُ فِي المَوقِفِ، وَالمَلائِكَةُ تُرَحِّبُ بِهِم. ۶

1.صحيح البخاري : ج ۲ ص ۶۷۱ ح ۱۷۹۸ ، صحيح مسلم : ج ۲ ص ۷۱۱ ح ۸۵ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۶۱۴ ح ۳۶۷۴ ، سنن النسائي : ج ۴ ص ۱۶۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۹۳ ح ۷۶۳۷ كلّها عن أبي هريرة نحوه.

2.ثواب الأعمال : ص ۹۶ ح ۱۲ ، الأمالي للصدوق : ص ۱۰۶ ح ۷۹ كلاهما عن ابن عبّاس ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۸۵ ح ۱۴۷ ؛ تاريخ أصبهان : ج ۲ ص ۲۳۹ الرقم ۱۵۶۰ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۴۵۸ ح ۲۳۶۵۰ نقلاً عن ابن النجّار وكلاهما عن ابن مسعود وفيهما «للجنّة باب يقال له الريّان، يدخله الصائمون».

3.سنن النسائي : ج ۴ ص ۱۶۸ ، مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۴۹۶ ح ۷۴۹۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۴۳۵ ح ۲۲۹۰۵ نحوه وكلّها عن سهل بن سعد ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۴۴۶ ح ۲۳۵۸۰.

4.مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۴۶۱ ح ۹۸۰۷ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۷ ص ۴۷۷ ح ۴۳ نحوه وكلاهما عن أبي هريرة.

5.صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۵۱۱ ح ۱۴۶ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۱۸۶ ح ۱۶۵۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۷ ص ۱۳۳ ح ۱۹۵۵۵ كلّها عن أبي موسى الأشعري ، صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۰۳۷ ح ۲۶۶۳ ، سنن أبي داوود : ج ۳ ص ۴۲ ح ۲۶۳۱ كلاهما عن عبد اللّه بن أبي أوفى وليس فيهما «أبواب».

6.الكافي : ج ۵ ص ۲ ح ۲ عن السكوني عن الإمام الصادق عليه السلام ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۲۳ ح ۲۱۳ عن وهب عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام عنه صلى الله عليه و آله وفيه «تزجر» بدل «ترحّب بهم» ، ثواب الأعمال : ص ۲۲۵ ح ۲ ، الأمالي للصدوق : ص ۶۷۳ ح ۹۰۶ كلاهما عن وهب عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۸۶ ح ۱۵۳.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 53005
صفحه از 798
پرینت  ارسال به