129
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۱۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آگاه باشيد كه حسين ، درى از درهاى بهشت است . هر كه با او دشمنى كند ، خداوند ، بوى بهشت را بر وى حرام مى گرداند.

۱۱۰.امام كاظم عليه السلام :على ، درى از درهاى بهشت است . پس ، هر كه از درِ او وارد شود ، مؤمن است و هر كه از درِ او بيرون رود ، كافر است و هر كه از آن ، نه وارد شود و نه بيرون رود ، در آن طبقه اى است كه تصميم در باره آنها ، با خداست.

۱۱۱.سنن الترمذىـ به نقل از قيس بن سعد بن عباده ـ: من نمازم را خوانده بودم كه پيامبر صلى الله عليه و آله بر من گذشت و با پايش به من زد و فرمود : «آيا تو را به درى از درهاى بهشت ، راه نمايى نكنم؟»
گفتم : البتّه!
فرمود : «[ ذكرِ ] لا حَول و لا قوّة إلّا باللّه (هيچ اراده و قدرتى نيست ، مگر از جانب خداوند يكتا)» .

۱۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشت ، هشت در دارد : هفت در ، بسته است و يك در ۱ براى توبه باز است ، تا آن گاه كه خورشيد از جانب آن طلوع كند [ و در اين هنگام ، باب توبه بسته مى شود ].

۱۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشت ، درى دارد كه به آن «درِ نيكى» مى گويند و تنها اهل نيكى كردن ، از آن [ به بهشت ] وارد مى شوند .

1.در بسيارى از منابع ، «و يك در از جانب مغرب» آمده است .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
128

۱۰۹.عنه صلى الله عليه و آله :أَلا إِنَّما الحُسَينُ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ ، مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ رائِحَةَ الجَنَّةِ . ۱

۱۱۰.الإمام الكاظم عليه السلام :إِنَّ عَلِيّا عليه السلام بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ ، فَمَن دَخَلَ بابَهُ كانَ مُؤمِنا، وَمَن خَرَجَ مِن بابِهِ كانَ كافِرا، وَمَن لَم يَدخُل فِيهِ وَلَم يَخرُج مِنهُ كانَ فِي الطَّبَقَةِ الَّتِي للّهِِ فِيهِمُ المَشِيئَةُ . ۲

۱۱۱.سنن الترمذي عن قيس بن سعد بن عبادة :مَرَّ بِيَ النَّبِيُ صلى الله عليه و آله وَقَد صَلَّيتُ ، فَضَرَبَنِي بِرِجلِهِ وَقالَ : أَلا أَدُلُّكَ عَلى بابٍ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ؟ قلتُ : بَلَى! قالَ : لا حَولَ وَلا قُوَّةَ إِلَا بِاللّهِ . ۳

۱۱۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لِلجَنَّةِ ثَمانِيةُ أَبوابٍ ؛ سَبعَةٌ مُغلَقَةٌ ، وَبابٌ مَفتُوحٌ لِلتَّوبَةِ حَتَّى تَطلُعَ الشَّمسُ مِن نَحوِهِ . ۴

۱۱۳.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ لِلجَنَّةِ بابا يُقالُ لَهُ : بابُ المَعرُوفِ ، لا يَدخُلُهُ إِلَا أَهلُ المَعرُوفِ . ۵

1.مئة منقبة : ص ۴۴ ح ۴ عن عبد اللّه بن عمر ، بحار الأنوار : ج ۳۵ ص ۴۰۵ ح ۲۸ ؛ مقتل الحسين للخوارزمي : ج ۱ ص ۱۴۵ عن عبد اللّه وفيه «عائده» بدل «عاداه».

2.الكافي : ج ۲ ص ۳۸۹ ح ۲۱ عن موسى بن بكير ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۳۲۴ ح ۳۰۰.

3.سنن الترمذي : ج ۵ ص ۵۷۱ ح ۳۵۸۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۲۷۴ ح ۱۵۴۸۰ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۲۳ ح ۷۷۸۷ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۴۵۴ ح ۱۹۵۲.

4.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۲۹۰ ح ۷۶۷۱ ، المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۲۰۶ ح ۱۰۴۷۹ ، مسند أبي يعلى : ج ۵ ص ۲۴ ح ۴۹۹۱ كلّها عن عبد اللّه بن مسعود ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۲۱۱ ح ۱۰۱۹۶.

5.قرب الإسناد : ص ۱۲۰ ح ۴۲۰ عن الحسين بن علوان عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام ، الكافي : ج ۴ ص ۳۰ ح ۴ وزاد في ذيله «وأهل المعروف في الدنيا هم أهل المعروف في الآخرة» ، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۳۲ ح ۸۲ كلاهما عن إسحاق بن عمّار عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۹۷ ح ۱۹۱.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52989
صفحه از 798
پرینت  ارسال به