141
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۱۲۸.حلية الأولياءـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ: روزى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به ميان ما آمد و فرمود : «آيا شما را از بالاخانه هاى بهشتيان ، خبر ندهم؟» .
گفتيم : چرا . پدر و مادرمان به فدايت ، اى پيامبر خدا !
فرمود : «در بهشت ، بالاخانه هايى از گوهرهاى رنگارنگ ، وجود دارد كه بيرون آنها از درونشان ، و درونشان از بيرونشان ، ديده مى شود و در آنها ، چنان نعمت و پاداش و كرامتى است كه هيچ گوشى نشنيده و هيچ چشمى نديده است» .
گفتيم : پدر و مادرمان به فدايت ، اى پيامبر خدا ! اينها براى چه كسانى است؟
فرمود : «براى كسى كه سلام را انتشار دهد و پيوسته روزه بدارد و اِطعام كند و زمانى كه مردم در خواب اند ، او به نماز بپردازد» .
گفتيم : پدر و مادرمان به فدايت ، اى پيامبر خدا ! چه كسى از پسِ اين كارها بر مى آيد؟
فرمود : «در ميان امّت من ، هستند كسانى كه از پسِ اين كارها بر مى آيند ، و من به شما خبر مى دهم كه چه كسى توان آنها را دارد : كسى كه به برادر مسلمانش بر خورَد و به او سلام كند و جواب سلامش را بدهد ، سلام را انتشار داده است ، و كسى كه خانواده و عائله اش را غذا دهد تا جايى كه آنها را سير گردانَد ، اِطعام كرده است ، و كسى كه رمضان را و سه روز از هر ماه را روزه بگيرد ، پيوسته روزه گرفته است ، و كسى كه نماز عشا و صبح را با جماعت بخواند ، در زمانى كه مردم ، [ يعنى : ] يهود و نصارا و مَجوس ، خوابيده اند ، نماز گزارده است» .

4 / 7

چشمه هاى بهشت

قرآن

«همانا نيكان ، از جامى مى نوشند كه آميزه اى از كافور دارد ؛ چشمه اى كه بندگان خدا از آن مى نوشند و آن را [ به دلخواه خويش ]جارى مى سازند».

«همانا نيكان ، در نعمت اند ، [و نشسته] بر تخت ها مى نگرند . طراوت نعمت را در چهره هايشان مى يابى . از باده اى مُهر شده ، نوشانيده مى شوند كه مُهرش مُشك است ـ و در اين [ نعمت ها ] مشتاقان ، بايد بر يكديگر پيشى بگيرند ـ و آميخته با [ آب چشمه ]تسنيم است ؛ چشمه اى كه مقرّبان ، از آن مى نوشند».

«همانا پرهيزگاران ، در سايه ساران و [كنارِ] چشمه ساران اند و ميوه هايى از هر آنچه خواهند [ ، مهياست] . به پاداش آنچه مى كرديد ، بخوريد و بنوشيد . گوارايتان باد ! ما اين گونه ، نيكوكاران را پاداش مى دهيم».

«چشمه اى در آن جا ، كه سَلسَبيل ناميده مى شود».

«در آن جا ، چشمه اى روان است».

«همانا پرهيزگاران ، در بهشت ها و [كنارِ] چشمه ساران اند».


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
140

۱۲۸.حلية الأولياء عن جابر بن عبد اللّه :خَرَجَ عَلَينا رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ذاتَ يَومٍ فَقالَ : أَلا اُخبِرُكُم بِغُرَفِ أَهلِ الجَنَّةِ؟ قُلنا : بَلى بِأَبِينا وَأُمِّنا يا رَسُولَ اللّهِ .
قالَ : إِنَّ فِي الجَنَّةِ غُرَفا مِن أَلوانِ الجَواهِرِ ، يُرى ظَاهِرُها مِن باطِنِها وَباطِنُها مِن ظاهِرِها، فِيها مِن النَّعِيمِ وَالثَّوابِ وَالكَرامَةِ ما لا اُذُنٌ سَمِعَت وَلا عَينٌ رَأَت.
فَقُلنا : بِأَبِينا أَنتَ وَأُمِّنا يا رَسُولَ اللّهِ ، لِمَن تِلكَ؟
فَقالَ : لِمَن أَفشَى السَّلامَ ، وَأَدامَ الصِّيامَ ، وَأَطعَمَ الطَّعامَ ، وَصَلَّى وَالنَّاسُ نِيامٌ .
فَقُلتُ : بِأَبِينا أَنتَ وَأُمِّنا يا رَسُولَ اللّهِ ، وَمَن يُطِيقَ ذَلِكَ؟
فَقالَ : مِن أُمَّتِي مَن يُطِيقُ ذَلِكَ ، وَسَأُخبِرُكُم عَمَّن يُطِيقُ ذَلِكَ : مَن لَقِيَ أَخاهُ المُسلِمَ فَسَلَّمَ عَلَيهِ فَرَدَّ عليه السلام فَقَد أَفشَى السَّلامَ ، وَمَن أَطعَمَ أَهلَهُ وَعِيالَهُ مِن الطَّعامِ حَتَّى يُشبِعَهُم فَقَد أَطعَمَ الطَّعامَ ، وَمَن صامَ رَمَضانَ وَمِن كُلِّ شَهرٍ ثَلاثَةَ أَيّامٍ فَقَد أَدامَ الصِّيامَ ، وَمَن صَلَّى العِشاءَ الآخِرَةَ وَالغَداةَ فِي جَماعَةٍ فَقَد صَلَّى وَالنَّاسُ نِيامٌ ؛ اليَهودُ ۱ والنَّصارَى وَالمَجُوسُ . ۲

4 / 7

عُيُونُ الجَنَّةِ

الكتاب

«إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا * عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا ». ۳

«إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ * عَلَى الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ * تَعْرِفُ فِى وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ * يُسْقَوْنَ مِن
رَّحِيقٍ مَّخْتُومٍ * خِتَـمُهُ مِسْكٌ وَ فِى ذَ لِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَـفِسُونَ * وَ مِزَاجُهُ مِن تَسْنِيمٍ * عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ». ۴

«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِى ظِـلَـلٍ وَ عُيُونٍ * وَ فَوَ كِهَ مِمَّا يَشْتَهُونَ * كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ هَنِيئا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ * إِنَّا كَذَ لِكَ نَجْزِى الْمُحْسِنِينَ ». ۵

«عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّى سَلْسَبِيلاً ». ۶

«فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ ». ۷

«إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِى جَنَّـتٍ وَعُيُونٍ ». ۸

1.في إحياء علوم الدين : «يعني اليهود . . .» .

2.حلية الأولياء : ج ۲ ص ۳۵۶ ، إحياء علوم الدين : ج ۴ ص ۷۷۶ نحوه.

3.الإنسان : ۵ و ۶ .

4.المطفّفين : ۲۲ ـ ۲۸.

5.المرسلات : ۴۱ ـ ۴۴.

6.الإنسان : ۱۸.

7.الغاشية : ۱۲.

8.الحجر : ۴۵ ، الذاريات : ۱۵ . وراجع : الدخان : ۵۲ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52492
صفحه از 798
پرینت  ارسال به