155
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

4 / 9

درخت هاى بهشت

قرآن

«و دست راستى ها ؛ دست راستى ها كدام اند؟ در [ زير ] درختان كُنار بى خار ، و درخت هاى موز كه ميوهايشان خوشه خوشه روى هم چيده است ، و سايه اى گسترده ، و آبى ريزان ، و ميوه اى فراوان ، نه بريده و نه ممنوع».

حديث

۱۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در بهشت ، هيچ درختى نيست ، مگر آن كه تنه اش از طلاست.

۱۵۰.شرح الأخبارـ به نقل از سلمان ـ: بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه بر سر چاهى بود ، وارد شدم . به من فرمود : « ... اى سلمان! هر كس خدا را يك بار تسبيح گويد ، يا يك لا إله إلّا اللّه بگويد ، يا يك اللّه أكبر بگويد ، يا يك بار حمد او را بگويد ، خداوند عز و جل به ازاى آن ، يك درخت در بهشت برايش مى كارد كه ريشه اش از طلاست و تنه اش از مرواريد و مزيّن به ياقوت است و ميوه اش مانند پستان دختران است و از شهد ، شيرين تر و از خامه نرم تر است . هر ميوه اى كه از آن چيده شود ، به جايش ميوه اى ديگر در مى آيد» .

۱۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخل هاى بهشت ، تنه هايشان زر سرخ ، زيرشاخه هايشان زبرجد سبز ، سرشاخه هايشان دُرّ سفيد ، شاخه هايشان حلّه هاى سبز ، و رطب هايشان سفيدتر از سيم و شيرين تر از انگبين و نرم تر از خامه است و هسته ندارد . طول خوشه ، دوازده گز است كه از بالا به پايين چيده شده اند و هر خوشه اى كه از آن برگرفته شود ، خداوند ، آن را به حال اوّلش باز مى گرداند و اين ، همان سخن خداست كه : «نه بريده و نه ممنوع» . رطب هايش به اندازه خُمره است و موز و انارش ، به اندازه دَلْو و شانه ها و عودسوزهايش دُرند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
154

4 / 9

أَشجارُ الجَنَّةِ

الكتاب

«وَ أَصْحَـبُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَـبُ الْيَمِينِ * فِى سِدْرٍ مَّخْضُودٍ * وَ طَـلْحٍ مَّنضُودٍ * وَ ظِـلٍّ مَّمْدُودٍ * وَ مَاءٍ مَّسْكُوبٍ * وَ فَـكِهَةٍ كَثِيرَةٍ * لَا مَقْطُوعَةٍ وَ لَا مَمْنُوعَةٍ ». ۱

الحديث

۱۴۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :ما فِي الجَنَّةِ شَجَرَةٌ إِلَا وَساقُها مِن ذَهَبٍ . ۲

۱۵۰.شرح الأخبار عن سلمان :وَرَدتُ عَلى رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَهُوَ عَلى رَأسِ رَكِيٍ ۳ ، فَقالَ لِي : ... يا سَلمانُ ، إِنَّهُ مَن سَبَّحَ اللّهَ تَسبِيحَةً ، أَو هَلَّلَهُ تَهلِيلَةً ، أَو كَبَّرَهُ تَكبِيرَةً ، أَو حَمَّدَهُ تَحمِيدَةً ، غَرَسَ اللّهُ عز و جل لَهُ بِها شَجَرَةً فِي الجَنَّةِ ؛ أَصلُها مِن ذَهَبٍ ، وَفَرعُها مِنَ اللُّؤلُؤِ ، مُكَلَّلَةً بِالياقُوتِ ، ثَمَرُها كَثَديِ الأَبكارِ ، أَحلَى مِنَ الشَّهدِ ، وَأَليَنُ مِنَ الزُّبدِ ، كُلَّما جُنِيَ مِنها شَيءٌ عادَ مَكانَهُ مِثلُهُ . ۴

۱۵۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إِنَّ نَخلَ الجَنَّةِ جُذُوعُها ذَهَبٌ أَحمَرُ ، وَكَرَبُها زَبَرجَدٌ أَخضَرُ ، وَشَمارِيخُها ۵ دُرٌّ أَبيَضُ ، وَسَعَفُها حُلَلٌ خُضرٌ ، وَرُطَبُها أَشَدُّ بَياضا مِنَ الفِضَّةِ ، وَأَحلَى مِنَ العَسَلِ ، وَأَليَنُ مِنَ الزُّبدِ ، لَيسَ فِيهِ عَجَمٌ ۶ ، طُولُ العَذقِ اِثنا عَشَرَ ذِراعا ، مَنضُودَةٌ مِن أَعلاهُ إِلى أَسفَلِهِ ، لا يُؤخَذُ مِنهُ شَيءٌ إِلّا أَعادَهُ اللّهُ كَما كانَ ، وَذَلِكَ قَولُ اللّهِ : «لَا مَقْطُوعَةٍ وَ لَا مَمْنُوعَةٍ » وَإِنَّ رُطَبَها لَأَمثالُ القِلالِ ۷ ، وَمَوزَها وَرُمّانَها أَمثالُ الدُّلِيِّ ۸ ، وَأَمشاطَهُم وَمَجامِرَهُم الدُّرُّ . ۹

1.الواقعة : ۲۷ ـ ۳۳.

2.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۷۱ ح ۲۵۲۵ عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۵۶ ح ۳۹۲۴۷ ؛ روضة الواعظين : ص ۵۵۴ .

3.الرَكيّ : البئر ، وجمعها ركايا (النهاية : ج ۲ ص ۲۶۱ «ركا»).

4.شرح الأخبار : ج ۱ ص ۱۷۸ ح ۱۳۹ ، المعجم الكبير : ج ۶ ص ۲۶۶ ح ۶۱۶۷ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۴۷۴ ح ۲۰۵۹ .

5.الشِّمْراخ : كلّ غصن من أغصان العِذق، وهو الذي عليه البُسر (النهاية : ج ۲ ص ۵۰۰ «شمرخ»).

6.العَجَمُ : النوى (النهاية : ج ۳ ص ۱۸۷ «عجم»).

7.القُلَّة : الحُبّ العظيم [الجرَّة] والجمع قِلال (النهاية : ج ۴ ص ۱۰۴ «قلل»).

8.الدَلْو : معروفة، التي يُستقى بها، والجمع : دِلاء ودُلّي (لسان العرب : ج ۱۴ ص ۲۶۴ «دلا»).

9.الاختصاص : ص ۳۵۷ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۲۱۹ ح ۲۱۲ وراجع : المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۵۱۷ ح ۳۷۷۶ و الفردوس : ج ۴ ص ۲۸۸ ح ۶۸۵۰ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52676
صفحه از 798
پرینت  ارسال به