255
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۲۹۳.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعا ـ: بار خدايا ! بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرست و مرا و همه برادرانم را مؤمن به خودت قرار ده ، و نيز پايدار بر اسلام ... و خواهان بهشت ، و از وارثان فردوس كه جامه هايى از ابريشم نازك و ستبر ، بر تن مى كنند و بر تخت ها تكيه مى زنند و تاج هاى مزيّن به دُر و ياقوت و زبرجد ، بر سر مى نهند و فرزندانى جاويدان به آنان خدمت مى كنند و با جام ها و ابريق ها و پياله ها ، از چشمه اى روان مى نوشند و با سيه چشمان بهشتى ، ازدواج مى كنند و در نعمت هاى بهشت ، غوطه ورند و در سراىِ ماندگارى ، جاويدان اند و در آن جا نه [خستگى و ]رنجى احساس مى كنند و نه از آن جا اخراج مى شوند .

۲۹۴.امام عسكرى عليه السلامـ در تفسير منسوب به ايشان ، در باره اين سخن خداى بزرگ :«از هر كجاى آن كه خواستيد ، فراوان بخوريد»ـ: يعنى گسترده و بدون خستگى.

5 / 3

بيم و اندوه

قرآن

«آيا اينان ، همان كسانى نبودند كه سوگند ياد مى كرديد خدا آنان را به رحمتى نخواهد رسانيد؟ [ اينك ] به بهشت وارد شويد . نه بيمى بر شماست و نه اندوهگين مى شويد».

«و گفتند : ستايش ، خدايى را كه اندوه از ما ببُرد . به راستى كه پروردگار ما ، آمرزگار و قدردان است».

«آن هراس بزرگ ، آنان را اندوهگين نمى كند و فرشتگان از ايشان استقبال مى كنند [ و به آنان مى گويند : ] «اين ، همان روزى است كه به شما وعده مى دادند » ».


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
254

۲۹۳.الإمام زين العابدين عليه السلامـ فِي الدُّعاءِ ـ: اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وَاجعَلِني وجَميعَ إِخواني بِكَ مُؤمِنينَ ، وعَلَى الإِسلامِ ثابِتينَ ... ولِلجَنَّةِ طالِبينَ ، ولِلفِردَوسِ وارِثينَ ، ومِن ثِيابِ السُّندُسِ وَالاِستَبرَقِ لابِسينَ ، وعَلَى الأَرائِكِ مُتَّكِئينَ ، وبِالتّيجانِ المُكَلَّلَةِ بِالدُّرِّ وَاليَواقِيتِ وَالزَّبَرجَدِ مُتَوَّجينَ ، ولِلوِلدانِ المُخَلَّدينَ مُستَخدِمينَ ، وبِأَكوابٍ وأبارِيقَ وكَأسٍ مِن مَعينٍ شارِبينَ ، ومِنَ الحورِ العينِ مُزَوَّجينَ ، وفي نَعيمِ الجَنَّةِ مُقيمينَ ، وفي دارِ المُقامَةِ خالِدينَ ، لايَمَسُّهُم فيها نَصَبٌ ۱ وما هُم مِنها بِمُخرَجينَ . ۲

۲۹۴.الإمام العسكريّ عليه السلامـ فِي التَّفسِيرِ المَنسُوبِ إِلَيهِ ، فِي قَولِهِ تَعالى :«فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا»۳ـ: واسِعا بِلا تَعَبٍ . ۴

5 / 3

الخَوفُ وَالحُزنُ

الكتاب

«أَهَـؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ لَاخَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ ». ۵

«وَ قَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ ». ۶

«لَا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَ تَتَلَقَّـاهُمُ الْمَلَـائِكَةُ هَـذَا يَوْمُكُمُ الَّذِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ ». ۷

1.النَصَبُ : التَعَبْ (النهاية : ج ۵ ص ۶۲ «نصب»).

2.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۱۲۳ ح ۱۹ نقلاً عن الكتاب العتيق الغروي .

3.البقرة : ۵۸ .

4.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۲۶۰ ح ۱۲۷ و ص ۲۲۱ ح ۱۰۳ نحوه ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۴۵ ح ۲۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۱۸۳ ح ۱۹.

5.الأعراف : ۴۹.

6.فاطر : ۳۴.

7.الأنبياء : ۱۰۳.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52819
صفحه از 798
پرینت  ارسال به