259
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

حديث

۲۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهشتيان را ، پس از گذشتن از صراط ، نگه مى دارند تا تقاصِ ستم هايى كه در دنيا به يكديگر كرده اند ، از آنها گرفته شود و با دل هايى خالى از كينه نسبت به هم ، وارد بهشت شوند .

۲۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در حديثى كه در آن ، چگونگى محشور شدن پرهيزگاران را در قيامت ، بيان مى كند ـ: بر درِ بهشت ، با درختى رو به رو مى شوند كه از پاى آن ، دو چشمه مى جوشد : از يك چشمه اش مى نوشند و به محض آن كه نوشيدنى به سينه شان رسيد ، خداوند ، هر آنچه كينه و حسادت و بدخواهى در سينه هاى آنهاست ، همه را بيرون مى برد . اين است سخن خداى بلندمرتبه : «و آنچه كينه در سينه هاى آنان است ، بر مى كَنيم . برادرانه بر تخت هايى ، رو به روى يكديگر نشسته اند» .
و نوشيدنى چون به معده رسد ، آنان را از آلودگى ها و نجاست هاى دنيا پاك مى گرداند . اين است سخن خداى بلندمرتبه : « و پروردگارشان نوشيدنى اى پاك كننده به آنان نوشانيد» .
سپس خود را در چشمه ديگر ، شستشو مى دهند و خرّمى ، نعمت وجودشان را فرا مى گيرد و ديگر ، نه بدن هايشان كثيف مى شود و نه رنگشان هرگز تغيير مى كند .

۲۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين گروهى كه وارد بهشت مى شوند ، صورت هايشان مانند ماه شب چهارده مى درخشد . در بهشت ، نه آب دهان مى اندازند و نه ترشّحات بينى و نه قضاى حاجت دارند . ظرف هايشان در آن جا ، طلاست و شانه هاى سرشان ، از طلا و نقره و بخوردان هايشان ، عود و عرقشان مُشك است . هر يك از ايشان ، دو همسر دارد كه از شدّت زيبايى ، مغز ساق آنها از پشت گوشت ، ديده مى شود .
هيچ ناسازى و نفرتى ميان ايشان (بهشتيان) نيست و همگى يك دل اند و بام و شام ، خداوند را به پاكى مى ستايند .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
258

الحديث

۲۹۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يُحبَسُ أَهلُ الجَنَّةِ بَعدَما يَجوزونَ الصِّراطَ حَتّى يُؤخَذَ لِبَعضِهِم مِن بَعضٍ ظُلاماتُهُم فِي الدُّنيا ، ويَدخُلونَ الجَنَّةَ ولَيسَ في قُلوبِ بَعضِهِم عَلى بَعضِهِم غِلٌّ . ۱

۲۹۸.عنه صلى الله عليه و آلهـ في حَديثٍ يَصِفُ فيهِ كَيفِيَّةَ حَشرِ المُتَّقينَ يَومَ القِيامَةِ ـ: وإذا عِندَ بابِ الجَنَّةِ شَجَرَةٌ يَنبُعُ مِن أصلِها عَينانِ ، فَيَشرَبونَ مِن إحدَى العَينَينِ ، فَإِذا بَلَغَ الشَّرابُ الصَّدرَ أَخرَجَ اللّهُ ما في صُدورِهِم مِن غِلٍّ أو حَسَدٍ أو بَغيٍ ، وذلِكَ قَولُ اللّهِ تَعالى : «وَ نَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَ نًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَـبِلِينَ »۲ ، فَلَمَّا انتَهَى الشَّرابُ إِلَى البَطنِ طَهَّرَهُم مِن دَنَسِ الدُّنيا وَقَذَرِها، وَذلِكَ قَولُ اللّهِ تَعالَى : «وَ سَقَـاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا » ، ثُمَّ اغتَسَلوا مِنَ الاُخرى فَجَرَت عَلَيهِم نَضرَةُ النَّعيمِ ، فَلا تَشعَثُ أَبدانُهُم وَلا تَغَيَّرُ أَلوانُهُم أَبَدا . ۳

۲۹۹.عنه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ زُمرَةٍ تَلِجُ الجَنَّةَ صورَتُهُم عَلى صورَةِ القَمَرِ لَيلَةَ البَدرِ ، لا يَبصُقونَ فيها ولا يَمتَخِطونَ ولا يَتَغَوَّطونَ ، آنِيَتُهُم فيهَا الذَّهَبُ ، أمشاطُهُم مِنَ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ ، ومَجامِرُهُمُ الأُلُوَّةُ ۴ ، ورَشحُهُمُ المِسكُ ، ولِكُلِّ واحِدٍ مِنهُم زَوجَتانِ يُرى مُخُّ سوقِهِما مِن وَراءِ اللَّحمِ مِنَ الحُسنِ ، لَا اختِلافَ بَينَهُم ولا تَباغُضَ ، قُلوبُهُم قَلبُ رَجُلٍ واحِدٍ ، يُسَبِّحونَ اللّهَ بُكرَةً وَعَشِيّا . ۵

1.فتح الباري : ج ۱۱ ص ۳۹۹ ، الزهد لابن المبارك : ص ۴۹۹ ح ۱۴۱۹ نحوه ، الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۸۴ نقلاً عن ابن أبي حاتم عن الحسن .

2.الحجر : ۴۷.

3.كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۶۵۰ ح ۳۹۷۸۱ نقلاً عن ابن مردويه عن النزّال بن سبرة عن الإمام عليّ عليه السلام .

4.الألُوّة : هو العود الذي يُتبخّر به (النهاية : ج ۱ ص ۶۳ «ألى»).

5.صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۱۸۵ ح ۳۰۷۳ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۸۰ ح ۱۷ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۷۸ ح ۲۵۳۷ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۶ ص ۴۶۳ ح ۷۴۳۶ ، مسند الشاميّين : ج ۱ ص ۹۲ ح ۱۳۲ نحوه وكلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۸۷ ح ۳۹۳۷۱.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52834
صفحه از 798
پرینت  ارسال به