279
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

5 / 11

و اين چند چيز

۳۲۶.امام على عليه السلامـ در نامه اش به مردم مصر ، بعد از بيان دوزخ و اوصاف آن ـ: بدانيد ـ اى بندگان خدا ـ كه در كنار اين [ عذاب ها ] ، رحمت خدا قرار دارد كه گنجايش همه بندگان را دارد : «بهشتى كه پهنه آن ، مانند پهنه آسمان و زمين است» و «براى پرهيزگاران ، آماده شده است» . سراسر ، خوبى است و هرگز بدى اى با آن نيست و لذّت هايش ملال آور نيستند و جمع آن ، به جدايى نمى انجامد . ساكنانش همسايه خداى مهربان اند و پسركان ، با سينى هاى زرّينِ پر از ميوه و ريحان ، در برابر آنان به خدمت ايستاده اند .

۳۲۷.امام على عليه السلام :فرمان برداران را با جاى دادن در جوار خويش ، پاداش داد و آنان را در سراى خود ، جاويدان ساخت ؛ سرايى كه رخت افكنان در آن ، هرگز نمى كوچند و حالاتشان دگرگون نمى گردد ، و وحشت ها به سراغشان نمى آيد و بيمارى ها به آنان نمى رسد و دست خوش خطرها نمى شوند و بار سفر از جايى به جايى بر نمى بندند .

۳۲۸.امام على عليه السلامـ در توصيف بهشت ـ: بهشت ، درجات مختلف و منزل هاى متفاوتى دارد ، نعمت هايش قطع نمى شوند و اقامت كننده در آن ، هيچ گاه نمى كوچد و جاويدان در آن ، هرگز پير نمى شود و ساكنِ آن ، به بينوايى نمى افتد .

۳۲۹.امام على عليه السلام :بهشتى كه خداوند بزرگ ، براى مؤمنانْ آماده ساخته است ، چشم بينندگان را خيره مى سازد . در آن ، درجاتى است يكى برتر از ديگرى و منزل هايى است يكى بالاتر از ديگرى . نعمت هايش از بين نمى رود ، خوشى هايش به سر نمى آيد ، شادى هايش قطع نمى شود ، اقامت كننده در آن نمى كوچد ، جاويدان در آن ، پير نمى شود و ساكنِ آن ، دچار بينوايى نمى گردد .
ساكنان آن ، از مرگ ، در امان اند . بنا بر اين ، نمى ترسند . زندگى به كام آنهاست و نعمت برايشان پايدار است : جويبارهايى از آبى تغييرناپذير ؛ جويبارهايى از شير كه طعم آن ، دگرگون نمى شود ؛ جويبارهايى از باده كه نوشندگان از آن ، لذّت مى برند ؛ و جويبارهايى از انگبين ناب «و در آن جا از هر گونه ميوه اى ، براى آنان هست و [ از همه بالاتر ] آمرزش پروردگارشان است » . بر فرش هاى رديف شده اند «و همسرانى پاك دارند» ؛ «حوريانى چشم درشت» چون مرواريد نهان در صدف ، و ميوه هاى فراوان كه نه بُريده مى شوند و نه ممنوع اند . «فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى شوند [ و مى گويند : ] «درود بر شما كه شكيبايى كرديد ! پس چه نيكوست فرجام آن سراى !» » .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
278

5 / 11

تِلكَ الأَوصافُ

۳۲۶.الإمام عليّ عليه السلامـ في كِتابِهِ إلى أهلِ مِصرَ ، بَعدَ ذِكرِهِ لِلنّارِ وأوصافِها ـ: اِعلَموا يا عِبادَ اللّهِ ، أنَّ مَعَ هذا رَحمَةَ اللّهِ الَّتي لا تَعجِزُ عَنِ العِبادِ ، «جَنَّةٌ عَرضُها كَعَرضِ السَّماءِ والأَرضِ» ، «أُعِدَّت لِلمُتَّقينَ» ، خَيرٌ لا يَكونُ مَعَها شَرٌّ أبَدا ، لَذّاتُها لا تُمَلُّ، وَمُجتَمَعُها لا يَتَفَرَّقُ ، سُكّانُها قَد جاوَرُوا الرَّحمنَ ، وقامَ بَينَ أيديهِمُ الغِلمانُ ، بِصِحافٍ مِنَ الذَّهَبِ فيهَا الفاكِهَةُ وَالرَّيحانُ . ۱

۳۲۷.عنه عليه السلام :أمّا أهلُ الطّاعَةِ فَأثابَهُم بِجِوارِهِ ، وَخَلَّدَهُم في دارِهِ ، حَيثُ لا يَظعَنُ النُّزّالُ ، ولا تَتَغَيَّرُ بِهِمُ الحالُ ، ولا تَنوبُهُمُ الأَفزاعُ ، ولا تَنالُهُمُ الأَسقامُ ، ولا تَعرِضُ لَهُمُ الأَخطارُ ، ولا تُشخِصُهُمُ الأَسفارُ . ۲

۳۲۸.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ الجَنَّةِ ـ: دَرَجاتٌ مُتفاضِلاتٌ ، ومَنازِلُ مُتَفاوِتاتٌ ، لا يَنقَطِعُ نَعيمُها ، ولا يَظعَنُ ۳ مُقيمُها ، وَلا يَهرَمُ خالِدُها ، وَلا يَبأَسُ ۴ ساكِنُها . ۵

۳۲۹.عنه عليه السلام :الجَنَّةُ الَّتي أعَدَّهَا اللّهُ تَعالى لِلمُؤمِنينَ خَطّافَةٌ لِأَبصارِ النّاظِرينَ ، فيها دَرَجاتٌ مُتفاضِلاتٌ ، ومَنازِلُ مُتَعالِياتٌ ، لا يَبيدُ نَعيمُها، ولا يَضمَحِلُّ حُبورُها ۶ ، ولا
يَنقَطِعُ سُرورُها ، ولا يَظعَنُ مُقيمُها ، ولا يَهرَمُ خالِدُها ، ولا يَبأَسُ ساكِنُها .
أمِنَ سُكّانُها مِنَ المَوتِ فَلا يَخافونَ ، صَفا لَهُمُ العَيشُ ، ودامَت لَهُمُ النِّعمَةُ ، في أنهارٍ مِن ماءٍ غَيرِ آسِنٍ ۷ وأنهارٍ مِن لَبَنٍ لَم يَتَغَيَّر طَعمُهُ ، وأنهارٍ مِن خَمرٍ لَذَّةٍ لِلشّارِبِينَ ، وأنهارٍ مِن عَسَلٍ مُصَفّىً ، ولَهُم فيها مِن كُلِّ الثَّمَراتِ ، ومَغفِرَةٌ مِن رَبِّهِم ، عَلى فُرُشٍ مَنضودَةٍ ، وأزواجٌ مُطَهَّرَةٌ ، وحورٌ عينٌ كَأَنَّهُنَّ اللُّؤلُؤُ المَكنونُ ، وفاكِهَةٌ كَثيرَةٌ لا مَقطوعَةٌ ولا مَمنوعَةٌ ، والمَلائِكَةُ يَدخلونَ عَلَيهِم مِن كُلِّ بابٍ ، سَلامٌ عَلَيكُم بِما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَى الدّارِ . ۸

1.الأمالي للمفيد : ص ۲۶۶ ح ۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۲۹ ح ۳۱ كلاهما عن أبي إسحاق الهمداني ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۴۷ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۷ ص ۱۱۴ ح ۴۹.

3.ظَعَن : ذهبَ وسار (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۲۷۰ «ظعن»).

4.بئِسَ يَبأسُ : افتقر واشتدّت حاجته (النهاية : ج ۱ ص ۸۹ «بأس») .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۶۲ ح ۱۰۳.

6.الحُبور : النِعمة وَسِعة العيش والسرور (النهاية : ج ۱ ص ۳۲۷ «حبر»).

7.ماءٌ آسِن : إذا تغيّر ريحه تغيّرا مُنكرا (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۷۶ «أسن»).

8.مطالب السؤول : ص ۵۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۳۰ ح ۹۷.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52538
صفحه از 798
پرینت  ارسال به