305
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۳۷۳.امام باقر عليه السلام :از امير مؤمنان عليه السلام در باره ايمان پرسيدند . فرمود : «خداى عز و جل ، ايمان را بر چهارپايه نهاد : بر شكيب و يقين و داد و جهاد . شكيب نيز بر چهار شاخه است : شوق و ترس و زهد و انتظار . كسى كه مشتاق بهشت باشد ، در برابر شهوت ها شكيبايى مى كند . كسى كه از آتش بترسد ، از حرام ها دست مى دارد . كسى كه به دنيا زهد ورزد ، [ سختى ها و ] مصيبت ها بر او آسان مى شوند ، و كسى كه منتظر مرگ باشد ، در كارهاى نيك مى كوشد» .

۳۷۴.الكافىـ به نقل از اهل بيت عليهم السلام ـ: از اندرزهاى خداى عز و جل به عيسى عليه السلام اين بود كه : «... اى پسر مريم! اگر ديدگانت آنچه را كه براى دوستان شايسته ام آماده ساخته ام ، مى ديد ، از شوق ، دلت آب مى شد و جانت به لب مى آمد . هيچ سرايى ، چون سراى آخرت نيست . در آن جا همه پاكان جمع اند و فرشتگان مقرّب ، بر آنان وارد مى شوند و از هراس هاى قيامت ، در امان اند . سرايى است كه در آن ، نعمت ها به غير نعمت ، بدل نمى شوند و از اهل آن سراى ، زوال نمى يابند .
اى پسر مريم! براى چنين سرايى ، با ديگر كوشندگان ، به شوقْ در كوش ، كه آن ، آرزوى آرزومندان است و خوش منظر است . خوشا به حال تو ـ اى پسر مريم ـ ، اگر از عمل كنندگان براى آن باشى ، همراه با پدرانت ، آدم و ابراهيم ، در بهشت ها و نعمت هايى كه هرگز جايگزين و تغييرى براى آنها نخواهى خواست ! من با پرهيزگاران ، چنين مى كنم» .

6 / 6

مجسّم شدن بهشت

۳۷۵.صحيح البخارىـ به نقل از اَنَس ـ: با پيامبر صلى الله عليه و آله نماز جماعت خوانديم . سپس ايشان بر منبر رفت و با دستانش به سوى قبله مسجد اشاره كرد و آن گاه فرمود : «از آن گاه كه با شما نماز خواندم ، تاكنون ، بهشت و دوزخ را مى بينم كه در پهنه اين ديوار ، مجسّم شده اند . تا كنون روزى چنين ، در نيكى و بدى ، نديده ام» و اين را سه بار فرمود .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
304

۳۷۳.الإمام الباقر عليه السلام :سُئِلَ أَمِيرُ المُؤمِنِينَ عليه السلام عَنِ الإِيمانِ ، فَقالَ: إِنَّ اللّهَ عز و جل جَعَلَ الإِيمانَ عَلى أَربَعِ دَعائِمَ : عَلَى الصَّبرِ وَاليَقِينِ وَالعَدلِ وَالجِهادِ ، فَالصَّبرُ مِن ذَلِكَ عَلى أَربَعِ شُعَبٍ : عَلَى الشَّوقِ وَالإِشفاقِ وَالزُّهدِ وَالتَّرَقُّبِ ، فَمَنِ اشتاقَ إِلَى الجَنَّةِ سَلا ۱ عَنِ الشَّهواتِ ، وَمَن أَشفَقَ مِنَ النّارِ رَجَعَ عَنِ المُحَرَّماتِ ، وَمَن زَهِدَ فِي الدُّنيا هانَت عَلَيهِ المُصِيباتُ ، وَمَن راقَبَ المَوتَ سارَعَ إِلَى الخَيراتِ . ۲

۳۷۴.الكافي عنهم عليهم السلام :فِيما وَعَظَ اللّهُ عز و جل بِهِ عِيسى عليه السلام : ... يَابنَ مَريَمَ ، لَو رَأَت عَينُكَ ما أَعدَدتُ لِأَولِيائِيَ الصّالِحِينَ ، ذابَ قَلبُكَ وَزَهَقَت نَفسُكَ شَوقا إِليَهِ ، فَلَيسَ كَدارِ الآخِرَةِ دارٌ تَجاوَرَ فِيها الطَّيِّبُونَ ، وَيَدخُلُ عَلَيهِم فِيها المَلائِكَةُ المُقَرَّبُونَ ، وَهُم مِمّا يَأتِي يَومَ القِيامَةِ مِن أَهوالِها آمِنُونَ ، دارٌ لا يَتَغَيَّرُ فِيها النَّعِيمُ وَلا يَزُولُ عَن أَهلِها .
يَابنَ مَريَمَ ، نافِسْ فِيها مَعَ المُتَنافِسِينَ ، فَإِنَّها أُمنِيَّةُ المُتَمَنِّينَ ، حَسَنَةُ المَنظَرِ . طُوبى لَكَ يَابنَ مَريَمَ إِن كُنتَ لَها مِنَ العامِلِينَ ، مَعَ آبائِكَ آدَمَ وَإِبراهِيمَ ، فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ ، لا تَبغِي بِها بَدَلاً وَلا تَحوِيلاً ، كَذلِكَ أَفعَلُ بِالمُتَّقِينَ . ۳

6 / 6

تَمَثُّلُ الجَنَّةِ

۳۷۵.صحيح البخاري عن أنس :صَلَّى لَنا النَّبِيُ صلى الله عليه و آله ثُمَّ رَقِيَ المِنبَرَ ، فَأَشارَ بِيَدَيهِ قِبَلَ قِبلَةِ المَسجِدِ ، ثُمَّ قالَ : لَقَد رَأَيتُ الآنَ مُنذُ صَلَّيتُ لَكُم الصَّلاةَ الجَنَّةَ وَالنّارَ ، مُمَثَّلَتَينِ فِي قِبلَةِ هَذا الجِدارِ ، فَلَم أَرَ كَاليَومِ فِي الخَيرِ وَالشَّرِّ ـ ثَلاثا ـ . ۴

1.سلوتُ عنه : صَبَرتُ عنه (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۷۴ «سلا») .

2.الكافي : ج ۲ ص ۵۰ ح ۱ عن جابر ، نهج البلاغة : الحكمة ۳۱ ، الأمالي للمفيد : ص ۲۷۷ ح ۳ عن قبيصة بن جابر الأسدي ، الخصال: ص ۲۳۱ ح ۷۴ عن الأصبغ بن نباتة ، تحف العقول : ص ۱۶۴ كلّها من دون إسنادٍ إلى الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۳۴۸ ح ۱۷ .

3.الكافي : ج ۸ ص ۱۳۱ ـ ۱۳۵ ح ۱۰۳ عن عليّ بن أسباط ، تحف العقول : ص ۴۹۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۲۹۳.

4.صحيح البخاري : ج ۱ ص ۲۶۱ ح ۷۱۶ و ج ۵ ص ۲۳۷۴ ح ۶۱۰۳ نحوه ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۵۱۵ ح ۱۳۷۲۰ ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۴۱۰ ح ۳۱۹۱۸ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52898
صفحه از 798
پرینت  ارسال به