343
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۴۴۵.الأمالى ، طوسىـ به نقل از ابو صَلت هَرَوى ، از امام رضا ، از پدرانش عليهم السلام ـ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «جبرئيل ، روح الأمين ، از جانب خداوند ـ كه نام هايش پاك و رويش بِشكوه است ـ به من خبر داد كه فرمود : منم خدا . معبودى جز منِ يگانه نيست . بندگانم ! پس مرا بندگى كنيد . هر يك از شما بداند كه چنانچه مرا با شهادت خالصانه لا إله إلّا اللّه ، ديدار كند ، به دژ من وارد شده است و هر كه به دژ من وارد شود ، از عذابم در امان خواهد بود » .
گفتند : اى فرزند پيامبر خدا ! نشانه اخلاص در شهادت دادن به يگانگى خدا چيست؟
فرمود : «فرمان بردن از خدا و پيامبر او و ولايت اهل بيتش » .

۴۴۶.عوالى اللآلى : روايت شده است كه امام رضا عليه السلام چون در سفر نخستش ، ۱ عازم بازگشت از خراسان به حجاز شد ، جماعت علما و فضلاى خراسان و غير خراسان ، نزد ايشانـ كه در كجاوه سوار بود ـ رفتند و ايشان را در ميان گرفتند و گفتند : اى فرزند پيامبر خدا ! آيا ما را ترك مى گويى و از دانش خود ، بهره اى به ما نمى رسانى؟ آيا حديثى براى ما نمى گويى كه در دين خويش ، از آن سود بريم؟
امام عليه السلام سرش را از كجاوه بيرون آورد ، چندان كه بر آنان مشرف شد و فرمود : «پدرم از پدرش از جدّش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برايم حديث كرد كه فرمود : خداى عز و جلمى فرمايد : ايمان ، دژ من است و هر كس وارد دژ من شود ، از عذابم ايمن خواهد بود ، و هر كس با اخلاص ، لا إله إلّا اللّه بگويد ، به بهشت مى رود » .
آن گاه امام عليه السلام اشترش را هى زد و اندكى حركت نمود و مردم ، پشت سر او حركت مى كردند . سپس رو به آنان كرد و فرمود : «البتّه با شرط و شروط آن ، و من از شرط هاى آن هستم» .

7 / 5

ايمان و كردار نيك

قرآن

«و هر كس ، از مرد يا زن ، كارهاى نيك كند و مؤمن هم باشد ، آنان به بهشت مى روند و به قدر گودى پشتِ هسته خرمايى هم به آنان ستم نخواهد شد».

1.از روايت ، چنين پيداست كه امام رضا عليه السلام دو سفر به خراسان داشته و چندين بار از نيشابور ، عبور كرده است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
342

۴۴۵.الأمالي للطوسي عن أبي الصّلت الهرويّ عن الإمام الرّضا عن آبائه عليهم السلامعن رسول اللّه صلى الله عليه و آله : أَخبَرَنِي جَبرَئِيلُ الرُّوحُ الأَمِينُ عَنِ اللّهِ ـ تَقَدَّسَت أَسماؤُهُ وَجَلَّ وَجهُهُ ـ قالَ : إِنِّي أَنا اللّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنا وَحدِي ، عِبادِي فَاعبُدُونِي ، وَليَعلَم مَن لَقِيَنِي مِنكُم بِشَهادَةِ أَن لا إِلهَ إِلّا اللّهُ مُخلِصا بِها ، إِنَّه قَد دَخَلَ حِصنِي ، وَمَن دَخَلَ حِصنِي أَمِنَ عَذابِي .
قالُوا : يَابنَ رَسُولِ اللّهِ ، وَما إِخلاصُ الشَّهادَةِ للّهِِ؟ قالَ : طَاعَةُ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَوَلايَةُ أَهلِ بَيتِهِ عليهم السلام . ۱

۴۴۶.عوالي اللآلي :رُوِيَ أَنَّ الرِّضا عليه السلام لَمّا تَوَجَّهَ مِن خُراسانَ مُنصَرِفا إِلَى الحِجازِ فِي قَدمَتِهِ الأُولى حَضَرَهُ جَماعَةُ العُلَماءِ وَالفُضَلاءِ مِن أَهلِ خُراسانَ وَغَيرِهِم وَكانَ قَد رَكِبَ فِي العَمّارِيَّةِ ، فَاحتَوَلُوهُ وَقالُوا : يَابنَ رَسُولِ اللّهِ أَتُفارِقُنا وَلا تُفِيدُنا مِن عِلمِكَ شَيئا؟ أَلا تُحَدِّثُنا بِحَدِيثٍ نَنتَفِعُ بِهِ فِي دِينِنا؟ فَأَطلَعَ عليه السلام رَأسَهُ مِنَ العَمّارِيَّةِ حَتّى أَشرَفَ عَلَيهِم ، وَقالَ : حَدَّثَني أَبِي عَن أَبِيهِ عَن جَدِّهِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله أَنَّهُ قالَ : إِنَّ اللّهَ عز و جليَقُولُ : الإِيمانُ حِصنِي ، وَمَن دَخَلَ حِصنِي أَمِنَ مِن عَذابِي . وَمَن قالَ : «لا إِلهَ إِلّا اللّهُ» مُخلِصا دَخَلَ الجَنَّةَ .
ثُمَّ ضَرَبَ راحِلَتَهُ وَسارَ قَلِيلاً وَالنّاسُ خَلفَهُ ، ثُمَّ التَفَتَ إِلَيهِم ، ثُمَّ قالَ : بِشَرطِها وَشُرُوطِها وَأَنا مِن شُرُوطِها . ۲

7 / 5

الإِيمانُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ

الكتاب

«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّــلِحَـتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَـائِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْـلَمُونَ نَقِيرًا ». ۳

1.الأمالي للطوسي : ص ۵۸۹ ح ۱۲۲۰ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۷۵ ، أعلام الدين : ص ۲۱۴ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۱۴ ح ۳۹.

2.عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۹۴ ح ۱۳۴.

3.النساء : ۱۲۴.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52903
صفحه از 798
پرینت  ارسال به