349
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۴۵۷.امام على عليه السلام :بهشت با آرزو به دست نمى آيد.

۴۵۸.امام على عليه السلام :طلبيدن بهشت بدون عمل ، حماقت است.

۴۵۹.امام على عليه السلام :براى بهشت ، كار كنيد ؛ چرا كه دنيا براى اقامت دائمىِ شما آفريده نشده است ؛ بلكه برايتان گذرگاهى آفريده شده تا از آن براى اقامتگاهتان توشه عمل برداريد.

۴۶۰.امام على عليه السلام :چه كسى به بهشت ، نزديك تر از عمل كننده براى آن است؟ و چه كسى به دوزخ ، نزديك تر از عمل كننده براى آن است ؟

۴۶۱.امام على عليه السلام :بهشت ، پاداشِ فرمان برداران است.

۴۶۲.الأمالى ، مفيدـ به نقل از داوود بن فرقد ـ: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمايد: «كردار نيك ، [ پيشاپيش ]به بهشت مى رود و براى صاحب خود ، تدارك مى بيند ، چنان كه شخص ، غلام خود را جلوتر مى فرستد و او برايش فرش مى گستراند» .
ايشان ، سپس خواند : «و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيك كرده اند ، براى خودشان آماده مى كنند» . ۱

۴۶۳.امام صادق عليه السلام :در روز قيامت ، چيزى شبيه گلوله نخ مى آيد و به پشت مؤمن مى زند و او را داخل بهشت مى كند . پس گفته مى شود : «اين ، همان نيكى ۲ است».

1.اين عبارت ، اقتباس امام عليه السلام از آيه ۴۴ سوره روم است .

2.ظاهرا مراد ، نيكى كردن به والدين و اطاعت كردن از آنهاست.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
348

۴۵۷.عنه عليه السلام :لا تَحصُلُ الجَنَّةُ بِالتَّمَنِّي . ۱

۴۵۸.عنه عليه السلام :طَلَبُ الجَنَّةِ بِلا عَمَلٍ حُمقٌ . ۲

۴۵۹.عنه عليه السلام :اِعمَلُوا لِلجَنَّةِ عَمَلَها ؛ فَإِنَّ الدُّنيا لَم تُخلَق لَكُم دارَ مُقامٍ بَل خُلِقَت لَكُم مَجازا ۳ ، لِتَزَوَّدُوا مِنها الأَعمالَ إِلى دارِ قَرارٍ . ۴

۴۶۰.عنه عليه السلام :مَن أَقرَبُ إِلَى الجَنَّةِ مِن عامِلِها ؟ وَمَن أَقرَبُ إِلَى النّارِ مِن عامِلِها ؟ ۵

۴۶۱.عنه عليه السلام :اَلجَنَّةُ جَزاءُ المُطِيعِ . ۶

۴۶۲.الأمالي للمفيد عن داوود بن فرقد :سَمِعتُ أَبا عبدِ اللّهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ ـ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِما ـ يَقُولُ :
إِنَّ العَمَلَ الصّالِحَ لَيَذهَبُ إِلَى الجَنَّةِ فَيُمَهِّدُ لِصاحِبِهِ كَما يَبعَثُ الرَّجُلُ غُلامَهُ فَيَفرُشُ لَهُ . ثُمَّ قَرَأَ : «وَأَمّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ فَلِأَنفُسِهِم يَمهَدُونَ» ۷ . ۸

۴۶۳.الإمام الصادق عليه السلام :يَأتِي يَومَ القِيامَةِ شَيءٌ مِثلَ الكُبَّةِ ۹ فَيَدفَعُ فِي ظَهرِ المُؤمِنِ ، فَيُدخِلُهُ الجَنَّةَ . فَيُقالُ : هَذا البَرُّ . ۱۰

1.غرر الحكم : ح ۱۰۵۶۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۳ ح ۹۷۳۳ .

2.غرر الحكم : ح ۵۹۹۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۱۷ ح ۵۵۳۱ .

3.مَجَازا : أي طَريقا ومسلكا (الصحاح : ج ۳ ص ۸۷۱ «جوز») .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۳۲ .

5.نهج البلاغة : الكتاب ۲۷ ، الأمالي للمفيد : ص ۲۶۳ ح ۳ ، معاني الأخبار : ص ۲۶۳ ح ۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۲۷ ح ۳۱ والثلاثة الأخيرة عن أبي إسحاق الهمداني ، الغارات : ج ۱ ص ۲۳۷ عن عباية ، تحف العقول : ص ۱۷۸ وفيه «أهلها» بدل «عاملها» في الموضع الثاني ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۸۱ ح ۷۲۶ .

6.غرر الحكم : ح ۴۱۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۳ ح ۶۰۷ .

7.هذا المضمون اقتبسه الإمام عليه السلام من الآية ۴۴ من سورة الروم .

8.الأمالي للمفيد : ص ۱۹۵ ح ۲۶ ، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۲۱ ح ۴۶ وفيه «فيسهّل» بدل «فيمهّد» ، عدّة الداعي : ص ۲۱۷ كلّها عن داوود بن فرقد ، مجمع البيان : ج ۸ ص ۴۸۱ عن منصور بن حازم وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۹۷ ح ۱۸۹ .

9.مثل الكُبّة : أي الدَّفْعة والصدمة ، أو مثل كُبّة الغزل في الصغر أو مثل البعير في الكبر (بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۴۴) .

10.الكافي : ج ۲ ص ۱۵۸ ح ۳ عن سيف ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۴۴ ح ۴ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52759
صفحه از 798
پرینت  ارسال به