355
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۴۷۲.الكافىـ به نقل از صباح بن سيّابه ـ: امام صادق عليه السلام فرمود : «شخصى شما [ شيعيان ] را دوست دارد ، بدون آن كه بداند شما چه مى گوييد [ و چه اعتقاداتى داريد ] . خداوند عز و جل چنين شخصى را به بهشت مى برد . شخصى شما را دشمن مى دارد ، بدون آن كه بداند شما چه مى گوييد . خداوند عز و جل ، چنين شخصى را به دوزخ مى برد . نيز شخصى از شما نامه اعمالش پُر است ، بدون آن كه عملى انجام داده باشد» .
گفتم : چگونه چنين مى شود؟
فرمود : «بر عدّه اى مى گذرد كه از ما بدگويى مى كنند ؛ امّا همين كه او را مى بينند ، به يكديگر مى گويند : ساكت شويد ؛ زيرا اين مرد ، از شيعيان آنهاست . يا شخصى از شيعيان ما ، بر آنها مى گذرد و آنها به او پوزخند مى زنند و در باره اش حرف مى زنند و خداوند در برابر آن ، براى او آن قدر ثواب مى نويسد كه كارنامه اش پر مى شود ، بدون آن كه عملى انجام داده باشد».

ر . ك : اهل البيت عليهم السلام در قرآن و حديث : (بخش هشتم : حقوق اهل بيت عليهم السلام )
و (بخش نهم : دوستى اهل بيت عليهم السلام ) .

7 / 7

به جا آوردن واجبات

۴۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شش چيز است كه هر كس به يكى از آنها عمل كند ، آن چيز در روز قيامت از او دفاع مى كند تا آن كه او را وارد بهشت كند . آن چيز [ در دفاع از او ]مى گويد : «اى پروردگار من! اين شخص در دنيا به من عمل مى كرد» . [ آن شش چيز ، عبارت اند از : ] نماز ، زكات ، حج ، روزه ، امانتدارى و صله رحم.

۴۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى مردم! پس از من ، پيامبرى نيست و پس از شما ، امّتى نيست . هان! پروردگارتان را بندگى كنيد و نمازهاى پنجگانه خود را به جا آوريد و ماه رمضان را روزه بگيريد و حجّ خانه خدايتان را بگزاريد و زكات اموالتان را با رضايت خاطر بپردازيد و از زمامدارانتان فرمان بريد تا به بهشت پروردگارتان وارد شويد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
354

۴۷۲.الكافي عن صباح بن سيّابة عن الإمام الصّادق عليه السلام :إِنَّ الرَّجُلَ لَيُحِبُّكُم وَما يَدرِي ما تَقُولُونَ فَيُدخِلُهُ اللّهُ عز و جل الجَنَّةَ ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيُبغِضُكُم وَما يَدرِي ما تَقُولُونَ فَيُدخِلُهُ اللّهُ عز و جل النّارَ ، وَإِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم لَتُملَأُ صَحِيفَتُهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ ، قُلتُ : وَكَيَف يَكُونُ ذَلِكَ؟ قالَ : يَمُرُّ بِالقَومِ يَنالُونَ مِنّا ، فَإِذا رَأَوهُ قالَ بَعضُهُم لِبَعضٍ : كُفُّوا ، فَإِنَّ هَذا الرَّجُلَ مِن شِيعَتِهِم ، وَيَمُرُّ بِهِمُ الرَّجُلُ مِن شِيعَتِنا فَيَهمِزُونَهُ وَيَقُولُونَ فِيهِ ، فَيَكتُبُ اللّهُ لَهُ بِذلِكَ حَسَناتٍ حَتّى يَملَأَ صَحِيفَتَهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ . ۱

ع : أهل البيت عليهم السلام في الكتاب والسنّة : (القسم الثامن : حقوق أهل البيت عليهم السلام )
و(القسم التاسع : حبّ أهل البيت عليهم السلام ) .

7 / 7

أَداءُ الفَرائِضِ

۴۷۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :سِتٌّ مَن عَمِلَ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ جادَلَت عَنهُ يَومَ القِيامَةِ حَتّى تُدخِلَهُ الجَنَّةَ ؛ تَقُولُ : أَي رَبِّ قَد كانَ يَعمَلُ بِي فِي الدُّنيا : اَلصَّلاةُ ، وَالزَّكاةُ ، وَالحَجُّ ، وَالصِّيامُ ، وَأَداءُ الأَمانَةِ ، وَصِلَةُ الرَّحِمِ . ۲

۴۷۴.عنه صلى الله عليه و آله :أَيُّها النّاسُ! إِنَّهُ لا نَبِيَ بَعدِي ، وَلا أُمَّةَ بَعدَكُم ، أَلا فَاعبُدُوا رَبَّكُم ، وَصَلُّوا خَمسَكُم ، وَصُومُوا شَهرَكُم ، وَحُجُّوا بَيتَ رَبِّكُم ، وَأَدُّوا زَكاةَ أَموالِكُم طَيِّبةً بِها أَنفُسُكُم ، وَأَطِيعُوا وَلَاةَ أَمرِكُم ، تَدخُلُوا جَنَّةَ رَبِّكُم . ۳

1.الكافي : ج ۸ ص ۳۱۵ ح ۴۹۵ ، معاني الأخبار : ص ۳۹۲ ح ۴۰ وفيه «فينهزونه» بدل «فيهمزونه» ، فضائل الشيعة : ص ۷۵ ح ۳۹ وليس فيه «كفّوا» وفيه «فيرمونه» بدل «فيهمزونه» ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۱۳۶ ح ۱۳۶.

2.الأمالي للمفيد : ص ۲۲۷ ح ۵ ، الأمالي للطوسي : ص ۱۰ ح ۱۱ كلاهما عن أبي اُمامة ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۳۷۸ ح ۲۶.

3.الخصال : ص ۳۲۲ ح ۶ عن أبي اُمامة ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۲۰۶ ح ۱۱ ؛ المعجم الكبير : ج ۸ ص ۱۱۵ ح ۷۵۳۵ ، مسند الشاميّين : ج ۱ ص ۳۱۰ ح ۵۴۳ ، السنّة لابن أبي عاصم : ص ۴۹۱ ح ۱۰۶۱ ، تاريخ دمشق : ج ۲۴ ص ۵۱ ح ۵۱۵۶ كلّها عن أبي اُمامة نحوه ، كنز العمّال : ج ۵ ص ۲۹۴ ح ۱۲۹۲۲ و ۱۲۹۲۳ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52567
صفحه از 798
پرینت  ارسال به