383
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

ب ـ مخالفت با هوس

قرآن

«و امّا آن كه از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوس باز دارد ، بهشت ، جايگاه اوست».

حديث

۵۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه مشتاق بهشت است ، از خواهش هاى نفسانى دست بر مى دارد و كسى كه از دوزخ بترسد ، از حرام ها روى مى گرداند.

۵۲۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شما امروز در آمادگاهيد ۱ و فردا در مسابقه . جايزه ، بهشت است و خطّ پايان ، آتش.

۵۲۵.امام على عليه السلام :آگاه باشيد كه امروز ، گاهِ آماده شدن است و فردا ، گاهِ مسابقه . آگاه باشيد كه جايزه ، بهشت است و خطّ پايان ، دوزخ.

1.در متن عربى ، واژه «مِضمار» آمده كه جايى است كه در آن ، اسب را براى مسابقه آماده مى كنند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
382

ب ـ مُخالَفَةُ الهَوى

الكتاب

«وَ أَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِىَ الْمَأْوَى» . ۱

الحديث

۵۲۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَنِ اشتاقَ إِلَى الجَنَّةِ سَلا ۲ عَنِ الشَّهَواتِ ، وَمَن أَشفَقَ مِنَ النّارِ رَجَعَ عَنِ المُحَرَّماتِ . ۳

۵۲۴.عنه صلى الله عليه و آله :أَنتُمُ اليَومَ فِي المِضمارِ ۴ ، وَغَدا فِي السِّباقِ . فَالسَّبَقُ الجَنَّةُ ، وَالغايَةُ النّارُ . ۵

۵۲۵.الإمام عليّ عليه السلام :أَلا وَإِنَّ المِضمارَ اليَومَ ، وَالسِّباقَ غَدا . أَلا وَإِنَّ السُّبقَةَ الجَنَّةُ ، وَالغايَةَ النّارُ . ۶

1.النازعات : ۴۰ و ۴۱ .

2.سَلَيْتُ فلانا : أي أبغَضْتُه وتركته (لسان العرب : ج ۱۴ ص ۳۹۵ «سلا») .

3.حلية الأولياء : ج ۱ ص ۷۴ عن خلاس بن عمرو عن الإمام عليّ عليه السلام ، المناقب للخوارزمي : ص ۳۷۲ ح ۳۹۰ عن العلاء بن عبد الرحمن عن الإمام عليّ عليه السلام ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۲۸۶ ح ۱۳۸۹ ؛ الكافي : ج ۲ ص ۱۳۲ ح ۱۵ عن أبي حمزة عن الإمام الباقر عن الإمام زين العابدين عليهماالسلام ، نهج البلاغة : الحكمة ۳۱ عن الإمام علي عليه السلام ، الخصال : ص ۲۳۱ ح ۷۴ عن الأصبغ بن نباتة عن الإمام علي عليه السلام ، الأمالي للمفيد : ص ۲۷۷ ح ۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۳۷ ح ۴۰ كلاهما عن قبيصة بن جابر الأسدي عن الإمام عليّ عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۸۹ ح ۱ .

4.في المصدر : «المضار» ، وما أثبتناه هو الصحيح . والمِضْمار : الموضع الذي تضمّر فيه الخيل ، وهو أن يُظاهَر عليها بالعلف حتّى تسمن ، ثم لا تعلف إلّا قوتا لتخفّ (النهاية : ج ۳ ص ۹۹ «ضمر») .

5.كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۷۹۴ ح ۴۳۱۵۳ نقلاً عن ابن لآل في مكارم الأخلاق عن جابر وراجع : المعجم الأوسط : ج ۳ ص ۳۰۷ ح ۳۲۴۱ .

6.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۵۱۶ ح ۱۴۸۲ ، نهج البلاغة : الخطبة ۲۸ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۵ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۹۶ نحوه ، مصباح المتهجّد : ص ۶۶۱ ح ۷۲۸ عن جندب بن عبد اللّه الأزدي عن أبيه ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۲۹۴ ح ۲ ؛ المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۵۱ ح ۸۸۰۰ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۲۰۰ ح ۱ كلاهما عن أبي عبد الرحمن السلمي من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۹۷ عن أوفى بن دلهم والثلاثة الأخيرة نحوه ، مطالب السؤول : ص ۵۱ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۰۳ ح ۴۴۲۲۵ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52506
صفحه از 798
پرینت  ارسال به