495
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

فصل سيزدهم: كسانى كه بهشت برايشان ضمانت شده است

13 / 1

كسانى كه خدا بهشت را برايشان ضمانت كرده است

قرآن

«اين، همان بهشتى است كه به هر يك از بندگان ما كه پرهيزگار باشند، به ميراث مى دهيم».

«و هر كس ، از مرد يا زن ، كار نيك كند و مؤمن هم باشد ، اينان به بهشت مى روند و به قدر ارزنى ستم نمى بينند».

«خدا از مؤمنان ، جان و مالشان را خريده است، به بهاى اين كه بهشت براى آنان باشد؛ همان كسانى كه در راه خدا مى جنگند و مى كُشند و كشته مى شوند . اين به عنوان وعده حقّى در تورات و انجيل و قرآن، بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش، وفادارتر است؟ پس به اين معامله اى كه با او كرده ايد، شادمان باشيد و اين، همان كاميابى بزرگ است».

حديث

۷۳۷.امام على عليه السلامـ در يادكرد از حديث معراج پيامبر صلى الله عليه و آله ـ: خداى بلندمرتبه فرمود : «اى احمد ! به عزّت و جلالم سوگند، هيچ بنده اى نيست كه چهار كار را به من تعهّد دهد، مگر آن كه او را به بهشت مى برم : زبانش را فرو بندد و آن را جز به آنچه برايش سودمند است، نگشايد ؛ دلش را از وسوسه نگه دارد ؛ مراقب كردار خود و نگاه من به خود باشد ؛ و نور چشمش ، گرسنگى كشيدن (روزه دارى) باشد .
اى احمد! اگر شيرينىِ گرسنگى و خاموشى و تنهايى و آنچه را از اينها به ارث برده اند، مى چشيدى!».
پيامبر صلى الله عليه و آله گفت : پروردگارا ! ميراث گرسنگى چيست؟
فرمود : «فرزانگى و نگهداشت دل و نزديك شدن به من و اندوه هميشگى و سبُكبار بودن در ميان مردم و گفتن حق و باكى نداشته باشد كه در آسانى به سر بَرد، يا در دشوارى . اى احمد! آيا مى دانى كه چه هنگام، بنده به من نزديك مى شود؟».
پيامبر صلى الله عليه و آله گفت : نه، اى پروردگار !
فرمود : «آن گاه كه گرسنه باشد ، يا در سجده باشد ... . اى احمد! بنده، هر گاه شكمش گرسنه باشد و زبانش را نگه دارد ، به او حكمت مى آموزم و اگر كافر بود ، حكمتش حجّت بر ضدّ او و وبالش خواهد بود».


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
494

الفصل الثالث عشر : من ضمنت له الجنّة

13 / 1

مَن ضَمِنَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ

الكتاب

«تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كَانَ تَقِيًّا» . ۱

«وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّــلِحَـتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَـائِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْـلَمُونَ نَقِيرًا» . ۲

«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَ لَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَـتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِى التَّوْرَاةِ وَ الْاءِنجِيلِ وَ الْقُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَ ذَ لِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» . ۳

الحديث

۷۳۷.الإمام عليّ عليه السلامـ في ذِكرِ حَديثِ مِعراجِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ: قالَ اللّهُ تَعالى : ... يا أحمَدُ ، وعِزَّتي وجَلالي ، ما مِن عَبدٍ ضَمِنَ لي بِأَربَعِ خِصالٍ إلّا أدخَلتُهُ الجَنَّةَ : يَطوي لِسانَهُ فَلا يَفتَحُهُ إلّا بِما يُعينُهُ ، ويَحفَظُ قَلبَهُ مِنَ الوَسواسِ ، ويَحفَظُ عِلمي ونَظَري إلَيهِ ، ويَكونُ قُرَّةُ عَينَيهِ الجوع . يا أحمَدُ ، لَو ذُقتَ حَلاوَةَ الجوعِ وَالصَّمتِ وَالخَلَوةِ ، وما وَرِثوا مِنها!
قالَ : يا رَبِّ ، ما ميراثُ الجوعِ؟
قالَ : الحِكمَةُ ، وحِفظُ القَلبِ ، وَالتَّقَرُّبُ إلَيَّ، وَالحُزنُ الدّائِمُ ، وخِفَّةُ المَؤونَةِ بَينَ النّاسِ ، وقَولُ الحَقِّ ، ولا يُبالي عاشَ بِيُسرٍ أو بِعُسرٍ .
يا أحمَدُ ، هَل تَدري بِأَيِّ وَقتٍ يَتَقَرَّبُ العَبدُ إلَيَّ؟
[قالَ : لا يا رَبِّ] ۴ ، قالَ : إذا كانَ جائِعا ، أو ساجِدا ... .
يا أحمَدُ ، إنَّ العَبدَ إذا جاعَ بَطنُهُ وحَفِظَ لِسانَهُ ، عَلَّمتُهُ الحِكمَةَ ، وإن كانَ كافِرا تَكونُ حِكمَتُهُ حُجَّةً عَلَيهِ ووَبالاً . ۵

1.مريم : ۶۳ .

2.النساء : ۱۲۴ .

3.التوبة : ۱۱۱ .

4.ما بين المعقوفين سقط من المصدر ، وأثبتناه من بحارالأنوار .

5.إرشاد القلوب : ص ۱۹۹ ـ ۲۰۵ ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۲۲ ح ۶ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52727
صفحه از 798
پرینت  ارسال به