501
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۷۴۴.كنز الفوائد :در جنگ خندق ، مشركان، بيست شب ، خندق را در ميان گرفته بودند و كسى از آنان از خندق عبور نكرد، بجز عمرو بن عبدِ وَد كه اسبش را هى زد و از خندق گذشت و در طرف مدينه قرار گرفت. او به سوى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى رفت و مى آمد و رجز مى خواند و مبارز مى طلبيد؛ امّا كسى جوابش را نمى داد . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به يارانش كه گرداگردش را گرفته بودند ، فرمود : «كدام يك از شما به جنگ عمرو مى رود و من در نزد خداوند، بهشت را برايش ضمانت مى كنم؟» .
هيچ يك از آنان از ترس عمرو ، جواب پيامبر صلى الله عليه و آله را نداد . على بن ابى طالب عليه السلام برخاست . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «بنشين» .
پيامبر صلى الله عليه و آله بار ديگر از يارانش خواست ؛ امّا اين بار نيز كسى بر نخاست و همگى سرهايشان را به زير انداخته بودند . دوباره على بن ابى طالب عليه السلام برخاست و باز پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود كه بنشيند .
پيامبر صلى الله عليه و آله بار سوم به يارانش فرمود و اين بار نيز جز على عليه السلام ، كسى اجابت نكرد . پس ، پيامبر صلى الله عليه و آله او را به نزديك خود، فرا خواند و با دست خويش، دستار بر سرش نهاد و فرمود كه به جنگ دشمنش برود و على عليه السلام به سوى او رفت ، و پيامبر خدا صلى الله عليه و آله [هميشه ، در نقل آن واقعه] مى فرمود : «همه ايمان به مبارزه با همه شرك رفت».

۷۴۵.عوالى اللآلى :از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است كه : «هر كس نمازهاى پنجگانه را به جا آورد و از گناهان هفتگانه دورى كند ، روز قيامت به او گفته مى شود كه از هر درِ بهشت كه مى خواهد، وارد آن شود».
مردى به راوى گفت : آن گناهان هفتگانه را از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدى كه چيستند؟
راوى گفت : آرى ؛ شرك به خدا ، آزردن پدر و مادر ، تهمت زدن به زنان پاك دامن ، قتل ، فرار از ميدان جهاد ، خوردن مال يتيم و زنا.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
500

۷۴۴.كنز الفوائدـ في ذِكرِ غَزوَةِ الخَندَقِ ـ: رُوِيَ فِي الحَديثِ أنَّهُ لَمّا أتَتِ الأَحزابُ وحاصَرَتِ المَدينَةَ بِضعا وعِشرينَ لَيلَةً ، طافَ المُشرِكونَ بِالخَندَقِ فَلَم يَكُن مِنهُم مَن يَقدَمُ عَلَيهِ غَيرَ عَمرِو بنِ عَبدِ وَدٍّ ، فَإِنَّهُ ضَرَبَ فَرَسَهُ فَعَبَرَ بِهِ عَرضَهُ ، و حَصَلَ في حَيِّزِ المَدينَةِ ، فَأَخَذَ يَرتَجِزُ في مَمَرِّهِ ومَجيئِهِ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ويُنادي بِالبِرازِ ، ولا يُجيبُهُ أحَدٌ!
فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِأَصحابِهِ وهُم مُطيفونَ بِهِ : أيُّكُم يَبرُزُ إلى عَمرٍو ، أضمَنُ لَهُ عَلَى اللّهِ الجَنَّةَ؟ فَلَم يُجِبُه مِنهُم أحَدٌ ؛ هَيبَةً لِعَمروٍ وَ استعظاما لِأَمرِهِ . فَقامَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ، فَقالَ لَهُ : اِجلِس .
ونادى أصحابَهُ دَفعَةً اُخرى ، فَلَم يَقُم مِنهُم أحَدٌ ، وَالقَومُ ناكِسوا رُؤوسِهِم . فَقامَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام ، فَأَمَرَهُ بِالجُلوسِ .
ونادى الثّالِثَةَ ، فَلَمّا لَم يُجِبهُ أحَدٌ سِواهُ ، استَدناهُ و عَمَّمَهُ بِيَدِهِ ، وأمَرَهُ بِالبُروزِ إلى عَدُوِّهِ . فَتَقَدَّمَ إلَيهِ ، ورَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : بَرَزَ الإيمانُ كُلُّهُ إلى الشِّركِ كُلِّهِ . ۱

۷۴۵.عوالي اللآلي :رُوِيَ عَنهُ صلى الله عليه و آله : مَن أَقامَ الصَّلَواتِ الخَمسَ وَاجتَنَبَ الكَبائِرَ السَّبعَ ، نُودِيَ يَومَ القِيامَةِ يَدخُلُ الجَنَّةَ مِن أَيِ بابٍ شاءَ .
فَقالَ رَجُلٌ لِلرّاوِي : الكَبائِرُ السَبعُ سَمِعتَهُنَّ مِن رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ؟ قالَ : نَعَم؛ الشِركُ بِاللّهِ ، وَعُقُوقُ الوالِدَينِ ، وَقَذفُ المُحصَناتِ ، وَالقَتلُ ، وَالفِرارُ مِنَ الزَّحفِ ، وَأَكلُ مالِ اليَتِيمِ ، وَالزِّنا . ۲

1.كنز الفوائد : ج ۱ ص ۲۹۷ .

2.عوالي اللآلي : ج ۳ ص ۵۶۱ ح ۵۸ ؛ تفسير ابن كثير : ج ۲ ص ۲۳۸ عن عبد اللّه عمرو ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۴۴ ح ۷۸۱۷ نقلاً عن المعجم الكبير عن عبد اللّه بن عمر وكلاهما نحوه.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52978
صفحه از 798
پرینت  ارسال به