507
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۷۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من براى كسى كه به من ايمان آورد و مسلمان شود و هجرت كند، خانه اى را در حومه (پايين) بهشت و خانه اى را در وسط بهشت ، ضمانت مى كنم ، و براى كسى كه به من ايمان آورد و مسلمان شود و در راه خدا جهاد كند، خانه اى را در حومه بهشت و خانه اى را در وسط بهشت و خانه اى را در بالاترين بالاخانه هاى بهشت، ضمانت مى كنم . كسى كه چنين كند ، جايى براى طلب خوبى ها و گريز از بدى ها فرو نگذاشته است . بميرد، هر جا كه خواست بميرد . ۱

۷۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كيست كه چهار كار را به من ضمانت دهد تا در برابر آنها، من چهار خانه در بهشت برايش ضمانت كنم؟ انفاق كن و از دچار شدن به فقر، بيم مدار ؛ با مردم به انصاف، رفتار كن ؛ سلام گفتن را در عالم، رواج بده ؛ و مجادله را وا گذار، اگرچه تو بر حق باشى.

13 / 3

كسانى كه امام على عليه السلام بهشت را برايشان ضمانت كرده است

۷۵۶.امام على عليه السلام :من بهشت را براى شش كس ضمانت مى كنم : مردى كه براى دادن صدقه اى [واجب يا مستحبّى] بيرون رود [تا آنان را به اهلش برساند] و [در راه ]بميرد، بهشتى است ؛ مردى كه براى عيادت بيمارى بيرون رود و بميرد، بهشتى است ؛ مردى كه براى جهاد در راه خدا بيرون رود و بميرد ، بهشتى است؛ مردى كه براى حج بيرون رود و بميرد ، بهشتى است ؛ مردى كه براى شركت در نماز جمعه بيرون رود و بميرد، بهشتى است ؛ و مردى كه براى تشييع جنازه مرد مسلمانى بيرون رود و بميرد، بهشتى است.

1.ظاهرا مراد، اين است كه چنين شخصى هر آنچه خوبى است، به دست آورده و از هر آنچه بدى است، رهيده است و ديگر مهم نيست كه در چه جايى بميرد ؛ در هجرت يا در ميدان جهاد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
506

۷۵۴.عنه صلى الله عليه و آله :أَنَا زَعِيمٌ ـ وَالزَّعِيمُ الحَمِيلُ ۱ ـ لِمَن آمَنَ بِي وَأَسلَمَ وَهاجَرَ ، بِبَيتٍ فِي رَبَضِ الجَنَّةِ وَبِبَيتٍ فِي وَسَطِ الجَنَّةِ . وَأَنَا زَعِيمٌ لِمَن آمَنَ بِي وَأَسلَمَ وَجاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ، بِبَيتٍ فِي رَبَضِ الجَنَّةِ وَبِبَيتٍ فِي وَسَطِ الجَنَّةِ وَبِبَيتٍ فِي أَعلى غُرَفِ الجَنَّةِ . مَن فَعَلَ ذلِكَ فَلَم يَدَع لِلخَيرِ مَطلَبا وَلا مِنَ الشَّرِّ مَهرَبا يَمُوتُ حَيثُ شاءَ أَن يَمُوتَ . ۲

۷۵۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن يَضمَنُ لِي أَربَعا بِأربَعَةِ أَبياتٍ فِي الجَنَّةِ؟ أَنفِقْ وَلا تَخَف فَقرا، وَأَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ ، وَأَفشِ السَّلامَ فِي العالَم ، وَاترُكِ المِراءَ وَإِن كُنتَ مُحِقّا. ۳

13 / 3

مَن ضَمِنَ لَهُ الإمامُ عَلِيٌّ عليه السلام الجَنَّةَ

۷۵۶.الإمام عليّ عليه السلام :ضَمِنتُ لِسِتَّةٍ الجَنَّةَ : رَجُلٌ خَرَجَ بِصَدَقَةٍ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ ، وَرَجُلٌ خَرَجَ يَعُودُ مَرِيضا فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ، وَرَجُلٌ خَرَجَ مُجاهِدا فِي سَبِيلِ اللّهِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ ، وَرَجُلٌ خَرَجَ حاجّا فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ ، وَرَجُلٌ خَرَجَ إِلَى الجُمُعَةِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ ، وَرَجُلٌ خَرَجَ فِي جِنازَةٍ رَجُلٍ مُسلِمٍ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ . ۴

1.الحَمِيْل : الكَفِيل (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۲ «حمل»). قال ابن حبّان : الزعيم لغة أهل المدينة، والحميل لغة أهل المصر، والكفيل لغة أهل العراق ويشبه أن يكون قوله «والزعيم الحميل» من قول ابن وهب [أحد رواة الخبر ]اُدرج في الخبر (هامش المصدر).

2.سنن النسائي : ج ۶ ص ۲۱ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۰ ص ۴۸۰ ح ۴۶۱۹ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۸۱ ح ۲۳۹۱ ، السنن الكبرى : ج ۶ ص ۱۱۹ ح ۱۱۳۹۴ كلاهما نحوه وكلّها عن فضالة بن عبيد ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۷۰ ح ۲۷۴.

3.الزهد للحسين بن سعيد : ص ۴ ح ۳ عن معاوية بن وهب عن الإمام الصادق عليه السلام ، الكافي : ج ۲ ص ۱۴۴ ح ۲ ، الخصال : ص ۲۲۳ ح ۵۲ ، المحاسن : ج ۱ ص ۷۰ ح ۲۲ والثلاثة الأخيرة عن معاوية بن وهب عن الإمام الصادق عليه السلام من دون إسنادٍ إلى النبيّ صلى الله عليه و آله ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۶۲ ح ۱۷۱۱ عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۳۹۰ ح ۶۱ .

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۴۰ ح ۳۸۴.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52600
صفحه از 798
پرینت  ارسال به