541
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۸۲۶.امام صادق عليه السلام :چهار كس اند كه به بهشت نمى روند : كاهن ، ۱ منافق ، باده گسار و سخن چين.

۸۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چهار كس اند كه بر خداست آنان را به بهشت ، داخل نگرداند و نعمت هاى آن را به آنان نچشاند : باده گسار ، رباخوار ، به ناحق خورنده مال يتيم ، و نافرمان بردار از پدر و مادر خويش.

۸۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداى بلندمرتبه ، چون بهشت را آفريد ، به آن فرمود : «سخن بگو» .
بهشت گفت : خوش بخت ، كسى است كه وارد من شود .
پادشاهِ بزرگ و بلندمرتبه[ى عالم] فرمود : «به عزّت و جلالم ، سوگند كه هشت دسته از مردم ، ساكن [ آن ] نمى شوند : باده گسار ، كسى كه بر زنا مداومت ورزد ، سخن چين ، ديّوث ، گزمه ، مرد اُبنه ، كسى كه پيوند خويشاوندى بِبُرد ، و كسى كه بگويد : مديون خدا باشم ، اگر چنين و چنان نكنم و به عهدش وفا نكند» .

1.كاهن ، كسى است كه از آنچه در آينده اتّفاق مى افتد ، خبر دهد و ادّعا كند كه نسبت به اسرار و رموز آفرينش ، آگاهى دارد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
540

۸۲۶.عنه عليه السلام :أَربَعَةٌ لا يَدخُلُونَ الجَنَّةَ : اَلكاهِنُ ۱ ، وَالمُنافِقُ ، وَمُدمِنُ الخَمرِ ، وَالقَتّاتُ ؛ وَهُوَ النَّمّامُ . ۲

۸۲۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أَربَعَةٌ حَقَّ عَلَى اللّهِ أَن لا يُدخِلَهُمُ الجَنَّةَ وَلا يُذِيقَهُم نَعِيمَها : مُدمِنُ الخَمرِ ، وَآكِلُ الرِّبا ، وَآكِلُ مالِ اليَتِيمِ بِغَيرِ حَقٍّ ، وَالعاقُّ لِوالِدَيهِ . ۳

۸۲۸.عنه صلى الله عليه و آله :لَمّا خَلَقَ اللّهُ تَعالى الجَنَّةَ ، قالَ لَها : تَكَلَّمِي، قالَت : سَعِدَ مَن دَخَلَنِي، فَقالَ الجَبّارُ جَلَّ وَعَلا : وَعِزَّتِي وَجَلالِي! لا يَسكُنُ فيكَ ثَمانِيَةُ نَفَرٍ مِنَ النّاسِ : مُدمِنُ خَمرٍ ، وَلا مُصِرٌّ عَلَى الزِّنا، وَلا نَمّامٌ ، وَلا دَيُّوثٌ ، وَهُوَ القَرطَبانُ ، وَلا الشُّرطِيُّ ، وَلا المُخَنَّثُ ، وَلا قاطِعُ الرَّحِمِ ، وَلا الَّذِي يَقُولُ : عَلَيَ عَهدُ اللّهِ إِن لَم أَفعَل كَذا وَكَذا ثُمَّ لَم يَفِ بِهِ . ۴

1.الكَاهِن : الذي يتعاطى الخبر عن الكائِنات في مستقبل الزمان، ويدّعي معرفة الأسرار (النهاية : ج ۴ ص ۲۱۴ «كهن»).

2.الأمالي للصدوق : ص ۴۸۹ ح ۶۶۳ عن أبي سعيد هاشم، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۳۵۷ ح ۱۵.

3.المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۴۳ ح ۲۲۶۰ ، شعب الإيمان : ج ۴ ص ۳۹۷ ح ۵۵۳۰ كلاهما عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۶۷ ح ۴۳۹۶۶.

4.تنبيه الغافلين : ص ۱۷۲ ح ۲۱۷ ، إتحاف السادة المتّقين : ح ۷ ص ۵۶۳ كلاهما عن ابن عمر ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۴۶۹ ح ۲۰۴۱ نقلاً عن الشيرازي في الألقاب عن أنس نحوه. والروايات في هذا الفصل كثيرة . راجع : الكافي : ج ۲ ص ۲۷۲ ح ۱۹ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴ و ص ۷ ، ثواب الأعمال : ص ۲۶۲ ح ، تحف العقول : ص ۵۰۵ ، إرشاد القلوب : ص ۱۳۹ ، جامع الأخبار : ص ۲۱۴ ح ۵۲۹ ، جامع الأحاديث للقمّي : ص ۲۸۱ و ص ۲۹۳ ، نثر الدر : ج ۱ ص ۲۵۳ ، درر الاحاديث النبوية : ج ۲ ص ۶۹ و ص ۱۳۴ و ص ۲۰۱ ، كشف الريبه : ص ۴۱ ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۷۹ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۳۲ ، النوادر للراوندي : ص ۹ ح ۲۵ ، مجمع البيان : ج ۵ ص ۷۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۳۶۲ ح ۹۳ ، دعائم الاسلام : ج ۲ ص ۱۳۱ ح ۴۶۰ ، سنن الترمذى : ج ۴ ص ۳۴۳ ح ۱۹۶۳ ، سنن أبي داوود : ج ۲ ص ۴۳۷ ح ۴۸۰۱ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۱۱۶۳ ح ۷۲۳۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۳۵۱ ح ۵۳۷۲ و ص ۴۹۶ ح ۶۱۸۸ و ج ۳ ص ۱۴ و ص ۴۴ و ص ۲۲۶ و ج ۴ ص ۳۰ ح ۱۱۱۰۷ و ص ۴۵۰ ح ۱۳۳۵۹ ، المعجم الكبير : ج ۱۲ ص ۲۳۳ ح ۱۳۱۸۰ ، الفردوس : ج ۵ ص ۱۰۵ ح ۷۶۱۳ ، المطالب العالية : ج ۲ ص ۱۰۶ ح ۱۷۸۲ . كنز العمّال : ج ۶ ص ۱۳۰ ح ۱۵۱۳۷ و ج ۱۶ ص ۳۱ ـ ص ۷۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52932
صفحه از 798
پرینت  ارسال به