595
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۸۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در بهشت ، صد درجه است و فاصله ميان هر دو درجه ، صد سال راه است.

۸۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فاصله ميان بلندپايه ترين بهشتيان و دون پايه ترين آنها ، به مانند ستاره اى است كه در مشرق و مغرب زمين ديده مى شود.

۸۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در بهشت ، صد درجه است كه اگر همه جهانيان در يكى از آنها جمع شوند ، گنجايش آنان را دارد.

۸۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فردى از اهل عِلّيّين به اهل بهشت مى نگرد . پس بهشت از [ نور ]چهره او ، مانند ستاره اى درخشان ، روشن مى شود.

۸۹۹.مجمع البيان :روايت شده است كه فاصله بالاترين درجه بهشت تا پايين ترين درجه آن ، به فاصله آسمان تا زمين است.

16 / 2

انواع درجات بهشت

قرآن

«و پيشى گيرندگانِ پيش گام ، ايشان اند مقرّبان [ خدا ] ، در بهشت هاى پُر ناز و نعمت . گروهى از پيشينيان و اندكى از پسينيان[اند] . بر تخت هايى جواهرنشان كه رو به روى هم ، بر آنها تكيه داده اند . بر گِردشان ، پسرانى جاويدان [ به خدمت ] مى گردند ، با جام ها و آبريزها و پياله هايى از باده ناب روان ـ كه نه از آن ، سردرد مى گيرند و نه بى خرد مى گردند ـ و ميوه ، از هر چه اختيار كنند و از گوشت پرنده ، هر چه بخواهند . و حوريان چشم درشت ، مِثل لؤلؤ نهان شده [ در ميان صدف ]اند . پاداشى است براى آنچه به جاى مى آوردند . در آن جا نه بيهوده اى مى شنوند و نه [ سخنى ]گناه آلود . سخنى جز سلام و درود نيست . و يارانِ راست ، چه ياران راستى! در [ زير ]درختان كُنار بى خار ، و درختان موز كه ميوه شان خوشه خوشه چيده شده اند ، و سايه اى كشيده و آبى ريزان و ميوه اى فراوان ـ كه نه تمام شدنى است و نه قدغن ـ ، و [با] همخوابگانى بلندبالا . ما آنان را پديد آورده ايم ، چه پديد آوردنى! و ايشان را دوشيزگانى قرار داديم شوى دوستِ همسال ، براى يارانِ راست ، كه گروهى از پيشينيان اند و گروهى از پسينيان».

«و امّا اگر از مقرّبان باشد ، [ در ] آسايش و راحت و بهشتِ پر نعمت است . و امّا اگر از ياران راست باشد ، از ياران راست ، بر تو سلام باد !».

«به راستى كه نيكان ، در ناز و نعمت اند . بر تخت ها [ نشسته و ] مى نگرند . در چهره هايشان طراوت نعمت را در مى يابى . از باده اى مهر شده ، نوشانيده مى شوند كه مُهر آن ، مُشك است ـ و در اين [ نعمت ها ] ، رقابت كنندگان بايد بر يكديگر پيشى بگيرند ـ و تركيبش از [ چشمه ]تسنيم است ؛ چشمه اى كه مقرّبان ، از آن مى نوشند».

«سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه برگزيده بوديم ، به ميراث داديم . پس برخى از ايشان بر خود ، ستمكارند و برخى از ايشان ، ميانه روند و برخى از آنان ، در كارهاى نيك ، به خواست خدا پيش گام اند و اين است فضل بزرگ . بهشت هاى عَدْنى (دست نخورده اى) كه به آنها وارد خواهند شد ، در آن جا با دستبندهايى از زر و مرواريد ، زيور مى يابند و در آن جا جامه شان پرنيان است ، و مى گويند : « ستايش ، خدايى را كه اندوه را از ما بزدود . به راستى كه پروردگار ما ، آمرزگار و حق شناس است ؛ همان خدايى كه به فضل خويش ، ما را در سرايى ابدى جاى داد كه در آن ، رنجى به ما نمى رسد و در آن ، درماندگى اى به ما دست نمى دهد » » .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
594

۸۹۵.عنه صلى الله عليه و آله :فِي الجَنَّةِ مِئَةُ دَرَجَةٍ ، ما بَينَ كُلِّ دَرَجَتَينِ مِئَةُ عامٍ . ۱

۸۹۶.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ بَينَ أَعلى أَهلِ الجَنَّةِ وَأَسفَلِهِم دَرَجَةً كَالنَّجمِ يُرى فِي مَشارِقِ الأَرضِ وَمَغارِبِها . ۲

۸۹۷.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ فِي الجَنَّةِ مِئَةَ دَرَجَةٍ ، لَو أَنَّ العالَمِينَ اجتَمَعُوا فِي إِحداهُنَّ لَوَسِعَتهُم . ۳

۸۹۸.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ الرَّجُلَ مِن أَهلِ عِلِّيِّينَ لَيُشرِفُ عَلى أَهلِ الجَنَّةِ فَتُضِيءُ الجَنَّةُ لِوَجهِهِ كَأَنَّها كَوكَبٌ دُرِّيٌ. ۴

۸۹۹.مجمع البيان :رُوِيَ أَنَّ ما بَينَ أَعلَى دَرجاتِ الجَنَّةِ وَأَسفَلِها ما بَينَ السَّماءِ وَالأَرضِ . ۵

16 / 2

أصنافُ دَرَجاتِ الجَنَّةِ

الكتاب

«وَ السَّـبِقُونَ السَّـبِقُونَ * أُوْلَـلـءِكَ الْمُقَرَّبُونَ * فِى جَنَّـتِ النَّعِيمِ * ثُـلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ * وَقَلِيلٌ مِّنَ الْأَخِرِينَ * عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ * مُّتَّكِئينَ عَلَيْهَا مُتَقَـبِلِينَ * يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَ نٌ مُّخَلَّدُونَ * بِأَكْوَابٍ وَ أَبَارِيقَ وَ كَأْسٍ مِّن مَّعِينٍ * لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنزِفُونَ * وَ فَـكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ * وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ * وَ حُورٌ عِينٌ * كَأَمْثَـلِ اللُّؤْلُوءِ الْمَكْنُونِ * جَزَاءً بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ * لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِيمًا * إِلَّا قِيلاً سَلَـمًا سَلَـمًا * وَ أَصْحَـبُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَـبُ الْيَمِينِ * فِى سِدْرٍ مَّخْضُودٍ * وَ طَـلْحٍ مَّنضُودٍ * وَ ظِـلٍّ مَّمْدُودٍ * وَ مَاءٍ مَّسْكُوبٍ * وَ فَـكِهَةٍ كَثِيرَةٍ * لَا مَقْطُوعَةٍ وَ لَا مَمْنُوعَةٍ * وَ فُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ * إِنَّـا أَنشَأْنَـهُنَّ إِنشَاءً * فَجَعَلْنَـهُنَّ أَبْكَارًا * عُرُبًا أَتْرَابًا * لِّأَصْحَـبِ الْيَمِينِ * ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ * وَ ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَخِرِينَ ». ۶

«فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ * فَرَوْحٌ وَ رَيْحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِيمٍ * وَ أَمَّا إِن كَانَ مِنْ أَصْحَـبِ الْيَمِينِ * فَسَلَـمٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَـبِ الْيَمِينِ ». ۷

«إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِيمٍ * عَلَى الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ * تَعْرِفُ فِى وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ * يُسْقَوْنَ مِن رَّحِيقٍ مَّخْتُومٍ * خِتَـمُهُ مِسْكٌ وَ فِى ذَ لِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَـفِسُونَ * وَ مِزَاجُهُ مِن تَسْنِيمٍ * عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ». ۸

«ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَـبَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِقُ بِالْخَيْرَ تِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَ لِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ * جَنَّـتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ * وَ قَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ * الَّذِى أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِن فَضْلِهِ لَا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَ لَا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ ». ۹

1.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۷۴ ح ۲۵۲۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۱۴۶ ح ۷۹۲۸ ، المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۵۲ ح ۵۷۶۵ وفيه «مسيرة خمسمئة عام» وكلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۵۸ ح ۳۹۲۵۴.

2.تفسير الطبري : ج ۹ الجزء ۱۵ ص ۶۱ ، الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۲۵۶ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۹۴ ح ۳۹۴۰۰ كلاهما عن ابن جرير وابن أبي حاتم وكلّها عن قتادة.

3.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۷۶ ح ۲۵۳۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۵۸ ح ۱۱۲۳۶ ، مسند أبي يعلى : ج ۲ ص ۱۳۷ ح ۱۳۹۴ كلّها عن أبي سعيد الخدري ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۵۱ ح ۳۹۲۲۲.

4.سنن ابي داوود : ج ۴ ص ۳۴ ح ۳۹۸۷ ، المعجم الأوسط : ج ۲ ص ۲۱۷ ح ۱۷۷۸ نحوه وكلاهما عن أبي سعيد الخدري ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۶۸ ح ۳۹۲۸۹.

5.مجمع البيان : ج ۶ ص ۶۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۱۵۵.

6.الواقعة : ۱۰ ـ ۴۰.

7.الواقعة : ۸۸ ـ ۹۱.

8.المطفّفين : ۲۲ ـ ۲۸.

9.فاطر : ۳۲ ـ ۳۵.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52480
صفحه از 798
پرینت  ارسال به