601
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۹۰۴.تفسير فراتـ به نقل از ابو درداء ـ: از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه اين آيه را تلاوت كرد : «سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه برگزيده بوديم ، به ميراث داديم . پس برخى از ايشان بر خود ، ستمكارند و برخى از ايشان ، ميانه روند و برخى از ايشان ، در كارهاى نيك ، به خواست خدا پيش گام اند . اين است فضل بزرگ . بهشت هاى عدن » و آن گاه فرمود : «پيش گام ، بدون حسابرسى به بهشت مى رود . از ميانه رو ، اندكى حسابرسى مى شود و ستمكار بر خويش را يك روز ـ كه مقدارش پنجاه هزار سال است ـ نگه مى دارند ، تا جايى كه اندوه ، وجودش را فرا مى گيرد . سپس خداوند بر او رحم مى آورد و او را به بهشت مى برد» .

16 / 3

آنچه موجب تفاوت درجات مى شود

الف ـ شناخت

۹۰۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فرداى قيامت ، بندگان بر حسب اندازه خردهايشان ، به درجات دست مى يابند و به مقام قرب پروردگارشان نايل مى شوند.

ب ـ كردار

۹۰۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مردى را به بهشت آوردند . بنده اش را ديد كه درجه اش از او بالاتر است . گفت : پروردگارا ! اين بنده من ، درجه اش در بهشت ، از من بالاتر است !
خداوند به او فرمود : «آرى . او را به كردارش پاداش داده ام و تو را هم به كردارت پاداش داده ام» .

۹۰۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فاصله يك درجه در بهشت با درجه ديگر آن ، به اندازه فاصله ميان آسمان و زمين است . بنده نگاهش را به بالا مى دوزد و برقى براى او مى درخشد كه نزديك است چشمش را كور كند . از آن ، وحشت زده مى شود و مى گويد : اين چيست؟
به او گفته مى شود : «اين ، نور برادرت فلانى است» .
مى گويد : برادرم فلانى! ما هر دو در دنيا عمل [ نيك ] مى كرديم ؛ ولى اينك اين چنين بر من برترى داده شده است!
به او گفته مى شود : «او در عمل ، از تو برتر بود» . و آن گاه در دلش احساس رضايت نهاده مى شود تا خشنود گردد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
600

۹۰۴.تفسير فرات عن أبي الدّرداء :سَمِعتُ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله تَلا هذِهِ الآيَةَ : «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَـبَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِه وَ مِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَ تِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَ لِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ * جَنَّـتُ عَدْنٍ» فَقالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : اَلسّابِقُ يَدخُلُ الجَنَّةَ بغَيرِ حِسابٍ ، وَالمُقتَصِدُ يُحاسَبُ حِسابا يَسِيرا ، وَالظّالِمُ لِنَفسِهِ يُحبَسُ فِي يَومٍ مِقدارُهُ خَمسِينَ أَلفَ سَنَةٍ ، حَتّى يَدخُلَ الحُزنُ فِي جَوفِهِ ، ثُمَّ يَرحَمُهُ فَيُدخِلُهُ الجَنَّةَ. ۱

16 / 3

ما يُوجِبُ تَفاضُلَ الدَّرَجاتِ

أ ـ المَعرِفَةُ

۹۰۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إِنَّما يَرتَفِعُ العِبادُ غَدا فِي الدَّرَجاتِ ، وَيُنالُونَ الزُّلفى ۲ مِن رَبِّهِم عَلى قَدرِ عُقُولِهِم . ۳

ب ـ العَمَلُ

۹۰۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إِنَّ رَجُلاً أُدْخِلَ الجَنَّةَ فَرَأى عَبدَهُ فَوقَ دَرَجَتِهِ ، فَقالَ : يا رَبِّ ، هذا عَبدِي فَوقَ دَرَجَتِي فِي الجَنَّةِ فَقالَ لَهُ : نَعَم ، جَزَيتُهُ بِعَمَلِهِ وَجَزَيتُكَ بِعَمَلِكَ . ۴

۹۰۷.عنه صلى الله عليه و آله :إِنَّ الدَّرَجَةَ فِي الجَنَّةِ فَوقَ الدَّرَجَةِ كَما بَينَ السَّماءِ وَالأَرضِ ، وَإِنَّ العَبدَ لَيَرفَعُ بَصَرَهُ فَيَلمَعُ لَهُ بَرقٌ يَكادُ يَخطَفُ بَصَرَهُ ، فَيَفزَعُ لِذلِكَ فَيَقُولُ : ما هذا؟ فَيُقالُ لَهُ : هذا نُورُ أَخِيكَ فُلانٍ ، فَيَقُولُ : أَخِي فُلانٍ! كُنّا نَعمَلُ فِي الدُّنيا جَمِيعا وَقَد فُضِّلَ عَلَيَ هكَذا! قالَ : فَيُقالُ لَهُ : إِنَّهُ كانَ أَفضَلَ مِنكَ عَمَلاً ، ثُمَّ يُجعَلُ فِي قَلبِهِ الرِّضى حَتّى يَرضى . ۵

1.تفسير فرات : ص ۳۵۰ ح ۴۷۷ ، بحار الأنوار : ج ۷ ص ۱۹۹ ح ۷۵ .

2.الزُّلْفى : الحَظْوَة (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۳۸۲ «زلف»).

3.تحف العقول : ص ۵۴ ، تفسير نور الثقلين : ج ۳ ص ۱۴۷ ح ۱۲۵ عن أنس ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۵۸ ح ۱۴۴.

4.المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۲۳۱ ح ۷۳۵۶ ، تاريخ بغداد : ج ۷ ص ۱۲۹ الرقم ۳۵۶۷ كلاهما عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۹ ص ۸۹ ح ۲۵۱۱۱.

5.الزهد لابن المبارك : ص ۳۳ ح ۱۰۰ عن أبي المتوكّل الناجي ؛ الأمالي للطوسي : ص ۵۲۹ ح ۱۱۶۲ وفيه «فيفرح» بدل «فيفزع» ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۶۶ ح ۲۶۶۱ كلاهما عن أبي ذرّ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۷۸ ح ۳.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52486
صفحه از 798
پرینت  ارسال به