647
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

ه ـ پارسايان

۹۸۶.امام صادق عليه السلام :از جمله نجواهاى خداوند عز و جل با موسى عليه السلام ، اين بود كه : «اى موسى! تقرّب جويان به من ، به چيزى چون پرهيز از حرام هايم ، به من نزديك نشده اند . من ، بهشت هاى ماندگار خود را بر آنان روا مى دارم و هيچ كس را شريكشان قرار نمى دهم».

و ـ آموزگار قرآن

۹۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس قرآن را بياموزد و در [ آموختن ] علم ، فروتنى كند و براى رسيدن به پاداش الهى ، به بندگان خدا بياموزد ، در بهشت ، هيچ كس ثوابش از او بيشتر و منزلتش از او والاتر نخواهد بود و هيچ منزلت و درجه بالا و پُر ارجى در بهشت نيست ، مگر اين كه او از آن ، بيشترين بهره يا ارجمندترين منزلت را دارد .

ز ـ قارى قرآن

۹۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شمار درجه هاى بهشت ، به شمار آيات قرآن است . پس هر قارىِ قرآن كه وارد بهشت شود ، هيچ كس بالاتر از او نخواهد بود .

۹۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شمار درجه هاى بهشت ، به شمار آيه هاى قرآن است . پس هر گاه هم نشين قرآن به بهشت وارد شود ، به او گفته مى شود : «بخوان و به ازاى هر آيه ، يك درجه بالا برو» و بالاتر از حافظ قرآن ، درجه اى نيست .

۹۹۰.سنن الدارمى ـ به نقل از بُرَيده ـ :نزد پيامبر صلى الله عليه و آله نشسته بودم كه شنيدم فرمود : « ... در روز قيامت ، هنگامى كه قارى قرآن ، همچون انسان رنگ پريده اى ، از قبر بيرون مى آيد ، قرآن نزد او مى رود و به او مى گويد : آيا مرا مى شناسى؟
او مى گويد : تو را نمى شناسم !
قرآن مى گويد : من دوست تو ، قرآن ، هستم ؛ همان كه باعث شدم در روزهاى داغ ، تشنگى بكشى و شب ها را به عبادت بگذرانى . هر تاجرى به دنبال [ سود ]تجارت خويش است و تو امروز ، جلودار هر تجارتى هستى [ و بيشترين سود را مى برى ] .
آن گاه ، پادشاهى را به دست راست او و جاودانگى را به دست چپش مى دهند و تاج وقار بر سرش مى نهند و بر پدر و مادرش نيز دو جامه[ ى بهشتى ]مى پوشانند كه دنيا با آن ، برابرى نمى كند . آن دو مى گويند : به چه سبب ، اين دو جامه بر ما پوشانيده شد؟
گفته مى شود : به سبب پيروى فرزندتان از قرآن.
سپس به او گفته مى شود : بخوان و از درجات و غرفه هاى بهشت ، بالا برو .
او تا زمانى كه بخواند ، پيوسته بالا مى رود ، خواه تند تند بخواند يا [ آهسته و ]با ترتيل» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
646

ه ـ أَهلُ الوَرَعِ

۹۸۶.الإمام الصّادق عليه السلام :فِيما ناجَى اللّهُ عز و جل بِهِ مُوسى عليه السلام : يا مُوسى، ما تَقَرَّبَ إِلَيَ المُتَقَرِّبُونَ بِمِثلِ الوَرَعِ عَن مَحارِمِي، فَإِنِّي أُبِيحُهُم جَنّاتِ عَدنٍ ، لا أُشرِكُ مَعَهم أَحَدا. ۱

و ـ مُعَلِّمُ القُرآنِ

۹۸۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ ، وَتَواضَعَ فِي العِلمِ ، وَعَلَّمَ عِبادَ اللّهِ وَهُوَ يُرِيدُ ما عِندَ اللّهِ ، لَم يَكُن فِي الجَنَّةِ أَحَدٌ أَعظَمَ ثَوابا مِنهُ وَلا أَعظَمَ مَنزِلَةً مِنهُ ، وَلَم يَكُن فِي الجَنَّةِ مَنزِلٌ وَلا دَرَجَةٌ رَفِيعَةٌ وَلا نَفِيسَةٌ إِلّا كانَ لَهُ فِيها أَوفَرُ النَّصِيبِ ، أَو أَشرَفُ المَنازِلِ . ۲

ز ـ قارِئُ القُرآنِ

۹۸۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إِنَّ عَدَدَ دَرَجِ الجَنَّةِ عَدَدُ آيِ القُرآنِ ، فَمَن دَخَلَ الجَنَّةَ مِمَّن قَرَأَ القُرآنَ لَم يَكُن فَوقَهُ أَحَدٌ. ۳

۹۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :عَدَدُ دَرَجِ الجَنَّةِ عَدَدُ آيِ القُرآنِ ، فَإِذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الجَنَّةَ قِيلَ لَهُ : اِرقَأ وَاقرَأ ۴ لِكُلِّ آيَةٍ دَرَجَةٌ ، فَلا تكُونُ فَوقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجَةٌ . ۵

۹۹۰.سنن الدّارمي عن بريدة :كُنتُ جالِسا عِندَ النَّبِيِ صلى الله عليه و آله فَسَمِعتُهُ يَقُولُ : ... إِنَّ القُرآنَ يَلقى صاحِبَهُ يَومَ القِيامَةِ حِينَ يَنشَقُّ عَنهُ القَبرُ كَالرَّجُلِ الشّاحِبِ ، فَيَقُولُ لَهُ : هَل تَعرِفُنِي؟ فَيَقُولُ : ما أَعرِفُكَ! فَيَقُولُ : أَنا صاحِبُكَ القُرآنُ ، الَّذِي أَظمَأتُكَ فِي الهَواجِرِ ، وَأَسهَرتُ لَيلَكَ ، وَإِنَّ كُلَّ تاجِرٍ مِن وَراءِ تِجارَتِهِ ، وَإِنَّكَ اليَومَ مِن وَراءِ كُلِّ تِجارَةٍ . فَيُعطَى المُلكَ بِيَمِينِهِ وَالخُلدَ بِشِمالِهِ ، وَيُوضَعُ عَلى رَأسِهِ تاجُ الوَقارِ ، وَيُكسى وَالِداهُ حُلَّتَينِ لا يَقُومُ لَهُما الدُّنيا . فَيَقُولانِ : بِمَ كُسِينا هذا؟ وَيُقالُ لَهُما : بِأَخذِ وَلَدِكُما القُرآنَ .
ثُمَّ يُقالُ لَهُ : اِقرَأ وَاصعَد فِي دَرَجِ الجَنَّةِ وَغُرَفِها ، فَهُوَ فِي صُعُودٍ ما دامَ يَقَرأُ ، هَذّا ۶ كانَ أَو تَرتِيلاً. ۷

1.الكافي : ج ۲ ص ۸۰ ح ۳ عن يونس عمّن ذكره ، مشكاة الأنوار : ص ۹۵ ح ۲۰۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۲۰۴ ح ۸ .

2.ثواب الأعمال : ص ۳۴۶ ح ۱ عن ابن عبّاس ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۷۳ ح ۳۰.

3.كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۱۲ ح ۲۲۷۲ نقلاً عن ابن مردويه و ح ۲۲۷۳ نقلاً عن البيهقي وكلاهما عن عائشة.

4.لعلّ الصواب : «اقرأ وارقأ» كما في الدرّ المنثور .

5.بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۲ ح ۲۲ نقلاً عن الإمامة والتبصرة عن موسى بن إسماعيل عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۴۵۰ نقلاً عن ابن الضريس عن اُمّ الدرداء من دون إسنادٍ إليه صلى الله عليه و آله نحوه .

6.الهَذّ : الإسراع في القطع وفي القراءة (الصحاح : ج ۲ ص ۵۷۷ «هذذ»).

7.سنن الدارمي : ج ۲ ص ۹۰۷ ح ۳۲۶۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۹ ح ۲۳۰۱۱ وفيه «أهل الدنيا» بدل «الدنيا» ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۷۱ ح ۲۵۷۸.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52640
صفحه از 798
پرینت  ارسال به