655
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

۱۰۰۰.امام باقر عليه السلام :موسى بن عمران گفت : ... بار خدايا! چه كسى در دار القدس تو ، ساكن خواهد شد؟
فرمود : «كسانى كه به دنيا چشم ندوخته اند و اسرار دينى خود را فاش نمى سازند و در داورى ، رشوه نمى ستانند . حق در دل هايشان است و راستگويى بر زبان هايشان . اينان در دنيا ، در پناه من اند و در آخرت ، در دار القدس من» .

۱۰۰۱.امام باقر عليه السلام :خداوند عز و جل بهشتى دارد كه به آن ، جز سه كس وارد نمى شود : مردى كه به ضرر خود ، حق را بگويد ، مردى كه براى خدا به ديدار برادر مؤمن خود برود و مردى كه براى خدا برادر مؤمنش را بر خود ترجيح دهد.

16 / 11

احاديثى در باره دون پايه ترين بهشتيان ۱

۱۰۰۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سوگند به آن كه جان محمّد در دست اوست ، به پايين ترين فرد اهل بهشت و كم بهره ترينِ آنها ، به اندازه دنيا و ده برابر دنيا عطا مى شود.

۱۰۰۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در روز قيامت ، به هر مؤمنى ، از بهشت به اندازه هفت برابر دنيا داده مى شود.

۱۰۰۴.مسند ابن حنبل ـ به نقل از ابن مسعود ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «گروهى ، تا هر مدّت كه خدا بخواهد ، در دوزخ مى مانند . سپس خدا بر ايشان رحم مى كند و از آن جا بيرونشان مى آورد و در پايين ترين جاى بهشت ، جاى مى گيرند و خود را در نهرى به نام زندگانى ، شستشو مى دهند . اهل بهشت ، به آنان دوزخيان مى گويند . هر يك از اين افراد اگر همه مردم دنيا را ميهمان كند ، مى تواند براى آنان فرش بگستراند و به آنان غذا بدهد و به آنان بنوشاند و براى آنها روانداز فراهم كند» و به گمانم فرمود : «و به آنان زن دهد».

1.گفتنى است بسيارى از روايات اين باب در منابع اهل سنّت آمده اند و از نظر ما سند و متن آنها ضعيف و قابل تأمّل است .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
654

۱۰۰۰.الإمام الباقر عليه السلام :قالَ مُوسَى بنُ عِمرانَ : ... إِلهِي ، فَمَن يَنزِلُ دارَ القُدسِ عِندَكَ؟ قالَ : الَّذِينَ لا يَنظُرُ أَعيُنُهُم إِلَى الدُّنيا ، وَلا يُذِيعُونَ أَسرارَهُم فِي الدِّينِ ، وَلا يَأخُذُونَ عَلَى الحُكُومَةِ الرِّشا . اَلحَقُّ فِي قُلُوبِهِم ، وَالصِّدقُ عَلَى أَلسِنَتِهِم ، فَأُولئِكَ فِي سَترِي فِي الدُّنيا، وَفِي دارِ القُدسِ عِندِي فِي الآخِرَةِ . ۱

۱۰۰۱.الإمام الباقر عليه السلام :إِنَّ للّهِِ عز و جل جَنَّةً لا يَدخُلُها إِلّا ثَلاثَةٌ : رَجُلٌ حَكَمَ عَلى نَفسِهِ بِالحَقِّ ، وَرَجُلٌ زارَ أَخاهُ المُؤمِنَ فِي اللّهِ ، وَرَجُلٌ آثَرَ أَخاهُ المُؤمِنَ فِي اللّهِ . ۲

16 / 11

ما رُوي في أَدنَى أَهلِ الجَنَّةِ دَرَجَةً ۳

۱۰۰۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :وَالَّذِي نَفسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ! إِنَّ أَسفَلَ أَهلِ الجَنَّةِ وَأَخَسَّهم نَصِيبا لَيُعطى مِثلَ الدُّنيا وَعَشرَةَ أَمثالِها . ۴

۱۰۰۳.عنه صلى الله عليه و آله :يُعطى كُلُّ مُؤمِنٍ يَومَ القِيامَةِ مِنَ الجَنَّةِ مِثلَ الدُّنيا سَبعَ مَرّاتٍ . ۵

۱۰۰۴.مسند ابن حنبل عن ابن مسعود عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يَكُونُ قَومٌ فِي النّارِ ما شاءَ اللّهُ أَن يَكُونُوا ، ثُمَّ يَرحَمُهُمُ اللّهُ فَيُخرِجُهُم مِنها، فَيَكُونُونَ فِي أَدنَى الجَنَّةِ ، فَيَغتَسِلُونَ فِي نَهرٍ يُقالُ لَه : الحَيَوانُ ، يُسَمِّيهِم أَهلُ الجَنَّةِ : الجَهَنَّمِيُّونَ ، لَو ضافَ ۶ أَحَدُهُم أَهلَ الدُّنيا لَفَرَشَهُم وَأَطعَمَهُم وَسَقاهُم وَلَحَفَهُم. وَلا أَظُنُّهُ إِلّا قالَ : وَلَزَوَّجَهُم . ۷

1.الأمالي للمفيد : ص ۸۵ ح ۱ عن أبي حمزة الثمالي ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۲۷۸ ح ۱۳.

2.الكافي : ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۱۱ ، الخصال : ص ۱۳۱ ح ۱۳۶ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۹۸ كلّها عن محمّد بن قيس ، مشكاة الأنوار : ص ۳۶۴ ح ۱۱۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۳۴۸ ح ۱۱.

3.جدير بالذكر أن أكثر روايات هذا الباب وردت في مصادر أهل السنّة وفي نظرنا ضعيفة سندا ومتنا وتستحقّ التأمّل .

4.الفردوس : ج ۴ ص ۳۶۳ ح ۷۰۴۷ عن ابن عبّاس.

5.عوالي اللآلي : ج ۴ ص ۱۰۱ ح ۱۴۶.

6.في المصدر : «ضاعف» ، والصواب ما أثبتناه كما في مسند أبي يعلى وكنز العمّال، وهو الذي يقتضيه السياق .

7.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۱۷۲ ح ۴۳۳۷ ، مسند أبي يعلى : ج ۵ ص ۱۰ ح ۴۹۵۸ نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۱۴ ح ۳۹۴۴۸ وراجع : صحيح ابن حبّان : ج ۱۶ ص ۴۶۰ ح ۷۴۳۳ والزهد للحسين بن سعيد : ص ۹۶ ح ۲۶۰ و بحار الأنوار : ج ۸ ص ۳۶۱ ح ۳۳.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52724
صفحه از 798
پرینت  ارسال به