683
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

8 . حنظله ۱

۱۰۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :فرشتگان را در ميان آسمان و زمين ديدم كه حنظله را با آب ابرها در تشت هايى سيمين ، غسل مى دهند.

9 . زيد بن حارثه ۲

۱۰۳۵.المغازى ـ به نقل از عاصم بن عمر بن قتاده و عبد الجبّار بن عماره ـ :چون سپاهيان [ اسلام و كفر ] در موته رو به رو شدند ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر منبر نشست و موانع ميان او و شام ، كنار زده شدند و ايشان به آوردگاه مى نگريست . آن گاه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «اكنون ، زيد بن حارثه پرچم را بر گرفت و شيطان به سراغش آمد و كوشيد كه زندگى را محبوب او و مرگ را منفورش گرداند و دنيا را نزدش دوست داشتنى سازد! زيد گفت : اينك كه ايمان در دل هاى مؤمنان ، استوار گشته ، مى كوشى تا دنيا را در نزدم محبوب گردانى؟! و پيش رفت تا به شهادت رسيد» .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر او نماز خواند و فرمود : «برايش آمرزش بخواهيد كه او دوان دوان به بهشت وارد شد» .
سپس جعفر بن ابى طالب پرچم را بر گرفت و شيطان به سراغش رفت و كوشيد او را به زندگى آرزومند سازد و مرگ را در نظرش منفور گرداند و به دنيا نيز آرزومندش كند ؛ امّا او گفت : اينك كه ايمان در دل هاى مؤمنان ، استوار گشته است ، مى خواهى آرزوى دنيا را در دلم افكنى؟! و آن گاه پيش رفت ، تا آن كه به شهادت رسيد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر او نماز خواند و برايش دعا كرد و سپس فرمود : «براى برادرتان آمرزش بخواهيد ، كه او شهيد شد و به بهشت رفت و در بهشت با دو بال از ياقوت ، به هر جاى بهشت كه بخواهد ، پرواز مى كند» .
در پى او ، عبد اللّه بن رواحه پرچم را بر گرفت و او نيز به شهادت رسيد ؛ ولى با ترس و ترديد ، به بهشت رفت . اين امر بر انصار ، دشوار آمد . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «به او جراحت رسيد» .
گفته شد : اى پيامبر خدا ! چرا با ترس و ترديد؟
فرمود : «وقتى به او جراحت رسيد ، از پيشروى باز ايستاد ؛ امّا سپس خويشتن را سرزنش كرد و قوّت قلب گرفت تا آن كه شهيد شد و به بهشت وارد گشت» .
[ با اين سخنِ پيامبر صلى الله عليه و آله ] قوم او خوش حال شدند.

1.پدر او ، ابو عامر معروف به راهب بود . وى از انصار قبيله اوس است كه بر خلاف پدرش اسلام آورد . در جنگ اُحُد شركت كرد و به شهادت رسيد . و چون جُنُب بود ، پيامبر صلى الله عليه و آله در باره او فرمود : «ملائكه او را غسل مى دهند» . از اين رو ، به «غسيل الملائكه» معروف شد .

2.زيد ، فرزند حارثة بن شراحيل و مادرش سعدى دختر ثعلبه است . در ديدارى كه مادرش از قوم خود (بنى معن از قبيله طى) داشت ، بر اثر نزاعى كه بين دو قبيله بنى معن و بنى يقين ايجاد شد ، زيد را به بازار عكّاظ بردند و حكيم بن حزام ، او را براى عمّه خود ، خديجه دختر خويلد ، خريدارى كرد و وقتى خديجه با پيامبر صلى الله عليه و آله ازدواج كرد ، او را به پيامبر صلى الله عليه و آله بخشيد و او بعدا زندگى در كنار پيامبر صلى الله عليه و آله را براى خود انتخاب كرد و لقب «حبّ رسول اللّه » گرفت. وى از اوّلين كسانى بود كه اسلام آوردند و آن قدر با پيامبر صلى الله عليه و آله مأنوس بود كه مردم ، او را زيد بن محمّد مى گفتند ، تا اين كه آيه : « پسران را به نام پدران [ اصلى ] آنها بخوانيد كه اين ، نزد خدا ، منصفانه تر است »(احزاب : آيه ۵) نازل شد و مسلمانان ، او را دوباره زيد بن حارثه گفتند . او ده سال از پيامبر صلى الله عليه و آله كوچك تر بود و در تمام سريه هايى كه اعزام مى شد ، فرماندهى را به عهده داشت . او در جنگ هاى صدر اسلام ، شركت داشت و در تيراندازى ، ماهر بود . در سال هشتم هجرى در جنگ موته به عنوان فرمانده از طرف پيامبر صلى الله عليه و آله تعيين شد و در حالى كه ۵۵ سال داشت ، به شهادت رسيد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
682

8 . حَنظَلَةُ ۱

۱۰۳۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :رَأَيتُ المَلائِكَةَ بَينَ السَّماءِ وَالأَرضِ تُغَسِّلُ حَنظَلَةَ بِماءِ المُزْنِ ۲ فِي صِحافٍ مِن فِضَّةٍ . ۳

9 . زَيدُ بنُ حارِثَةَ ۴

۱۰۳۵.المغازي عن عاصم بن عمر بن قتادة وعبد الجبّار بن عمارة :لَمّا التَقَى النّاسُ
بِمُؤتَةَ جَلَسَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلَى المِنبَرِ وَكُشِفَ لَهُ ما بَينَهُ وَبَينَ الشّامِ ، فَهُوَ يَنظُرُ إِلى مُعتَرَكِهِم ، فَقالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أَخَذَ الرّايَةَ زَيدُ بنُ حارِثَةَ ، فَجاءَهُ الشَّيطانُ فَحَبَّبَ إِلَيهِ الحَياةَ وَكَرَّهَ إِلَيهِ المَوتَ وَحَبَّبَ إِلَيهِ الدُّنيا! فَقالَ : اَلآنَ حِينَ استَحكَمَ الإِيمانُ فِي قُلُوبِ المُؤمِنِينَ تُحَبِّبُ إِلَيَّ الدُّنيا؟! فَمَضى قُدُما حَتَّى استُشهِدَ . فَصَلّى عَلَيهِ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وَقالَ : استَغفِرُوا لَهُ فَقَد دَخَلَ الجَنَّةَ وَهُوَ يَسعى .
ثُمَّ أَخَذَ الرّايَةَ جَعفَرُ بنُ أَبِي طالِبٍ ، فَجاءَهُ الشَّيطانُ فَمَنّاهُ الحَياةَ وَكَرَّهَ إِلَيهِ المَوتَ وَمَنّاهُ الدُّنيا! فَقالَ : الآنَ حِينَ استَحكَمَ الإِيمانُ فِي قُلُوبِ المُؤمِنِينَ تُمَنِّينِي الدُّنيا ؟! ثُمَّ مَضى قُدُما حَتَّى استُشهِدَ . فَصَلّى عَلَيهِ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَدَعا لَهُ ، ثُمَّ قالَ : استَغفِرُوا لِأَخِيكُم فَإِنَّهُ شَهِيدٌ ، دَخَلَ الجَنَّةَ فَهُوَ يَطِيرُ فِي الجَنَّةِ بِجَناحَينِ مِن ياقُوتٍ حَيثُ يَشاءُ مِنَ الجَنَّةِ .
ثُمَّ أَخَذَ الرّايَةَ بَعدَهُ عَبدُ اللّهِ بنُ رَواحَةَ ، فَاستُشهِدَ وَدَخَلَ الجَنَّةَ مُعتَرِضا . فَشَقَّ ذلِكَ عَلَى الأَنصارِ ، فَقالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أَصابَهُ الجِراحُ . قِيلَ : يا رَسُولَ اللّهِ ما اعتِراضُهُ ؟ قالَ : لَمَّا أَصابَتهُ الجِراحُ نَكَلَ ۵ ، فَعاتَبَ نَفسَهُ فَشَجُعَ ، فَاستُشهِدَ فَدَخَلَ الجَنَّةَ . فَسُرِّيَ عَن قَومِهِ . ۶

1.كانَ أبُوهُ أبو عامِرٍ راهِبَا ، وكانَ مِنَ الأنصارِ ومِن قَبِيلَةِ الأوسِ، أسلَمَ عَلى خِلافِ أبيهِ ، وشارَكَ في مَعرِكَةِ أحُدٍ واستُشهِدَ فيها . عُرِفَ بِغَسيلِ المَلائِكَةِ لأَنَّهُ استُشهِدَ مُجنَبَا ، فَقالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : «تَغسِلُهُ المَلائِكَةُ» (راجع : الاصابة : ج ۲ ص ۱۱۹ الرقم ۱۸۶۸ و الاستيعاب : ج ۱ ص ۴۳۲ الرقم ۵۶۷) .

2.المُزنَة : المَطْرَةُ ، والمُزن : السحاب عامّة ، وقيل : السحاب ذو الماء واحدته مُزنة (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۴۰۶ «مزن») .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۵۹ ح ۴۴۵ ، تفسير القمّي : ج ۱ ص ۱۱۸ وفيه «ذهب» بدل «فضّة» و ج ۲ ص ۱۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۰ ص ۴۷ ح ۲ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۴ ص ۲۷۱ عن الواقدي ، تاريخ دمشق : ج ۲۷ ص ۴۲۴ و ليس فيه ذيله من «بماء المُزن . . .» ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۶۷۴ ح ۳۳۲۵۷ نقلاً عن ابن سعد عن خزيمة بن ثابت .

4.هُوَ زيدُ بنُ حارِثَةَ بنِ شَراحيلَ ، وأمُّهُ سَعدى بنتُ ثَعلَبَةَ . لمّا ذَهَبَت أمُّهُ سَعدى إلى قَومِها بَني معن ـ من قَبيلَةِ طِيّ ـ حَدَثَ نِزاعٌ بينَ قَبيلَتَي بَني معن وبَني يَقين ، فَأَخَذَ زيدٌ إلى سوقِ عُكاظ لِبِيعِهِ ، فاشتَراهُ حَكيمُ بنُ حِزام لِعَمَّتِهِ خَديجَةَ بِنتِ خُويلِد ، فَلَمّا تَزَوَّجَت خَديجَةُ بِالنَّبِيِ صلى الله عليه و آله أهدَتهُ إلَيهِ ، فَقَضى حَياتَهُ إلى جانِبِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، ولُقِّبَ بـ «حُبُّ رَسولِ اللّه ِ» . هُوَ مِن أوائِلِ الذينَ دَخَلُوا فِي الإسلامِ ، وكانَ يُحِبُّ النَّبِيَّ ويُلازِمُهُ ، حَتّى سَمّاهُ النّاسُ «زيدَ بنَ مُحَمَّدٍ» ، فَلَمّا نَزَلَ قَولُهُ تَعالى «ادْعُوهُمْ لِأَبَآئِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ» سَمّاهُ المُسلِمُونَ «زيدَ بنَ حارِثَةَ» . وكانَ أصغَرَ مِنَ النَّبِيِّ بِعَشرِ سِنينَ . شارَكَ في جَميعِ السَّرايا الّتي بَعَثَها النَّبِيُ صلى الله عليه و آله بَل كانَ هُوَ القائِدُ لَها ، كما شارَكَ في حُرُوبِ صَدرِ الاسلامِ ، وكانَ مِنَ الرُّماةِ الماهِرينَ . وفي عامِ ۸ لِلهِجرَةِ عَيَّنَهُ النَّبِيُّ قائِدَا في وَقعَةِ مُؤتَةَ ، فاستُشهِدَ فيها وكانَ لَهُ مِنَ العُمرِ ۵۵ عامَا (راجع : الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۴۰ ـ ۴۷ وسير اعلام النبلاء : ج ۱ ص ۲۲۰ الرقم ۳۶) .

5.نَكَلَ : امتَنَعَ ، وترك الإقدام (النهاية : ج ۵ ص ۱۱۶ «نكل») .

6.المغازي : ج ۲ ص ۷۶۱ ، البداية والنهاية : ج ۴ ص ۲۴۶ ؛ الثاقب في المناقب : ص ۱۰۱ ح ۹۴ عن ابن شهاب ، الدرجات الرفيعة : ص ۷۵ وراجع : الخرائج والجرائح : ج ۱ ص ۱۶۶ ح ۲۵۶ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52843
صفحه از 798
پرینت  ارسال به